رشتۀ بهداشت دهان و دندان همان‌طور‌که از نامش پیداست، دانش نگه‌داری از دهان و دندان و لثه به‌دور از بیماری و باکتری است. متخصصان بهداشت دهان و دندان، تنها یا درکنار دندان‌پزشک کار می‌کنند و برای درمان بیماری‌های دهان به مراجعان مشاوره می‌دهند. یکی از وظایف مهم متخصصان بهداشت دهان و دندان درمان بیماری‌های لثه و بررسی و جلوگیری از سرطان دهان است. متخصصان رشته بهداشت دهان و دندان در کانادا پس از فارغ‌التحصیلی، در آزمون بُرد ملی بهداشت دهان و دندان (NDHCB) باید شرکت کنند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌ها و کالج‌های ارائه‌دهندۀ این رشته را را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته بهداشت دهان و دندان در کانادا است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور تأسیس شد و هم‌اکنون، پذیرای بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. گفتنی است شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا ۴۴هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، پنج پردیس دارد که در آن، ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشته تحصیلی مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه آلبرتا، یکی از دانشگاه‌های نام‌آشنا برای تحصیل رشته بهداشت دهان و دندان در کانادا، عبارت‌اند از‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌ومهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. شهریۀ سالانۀ تحصیل کارشناسی این رشته در دانشگاه آلبرتا به ۳۴هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه دالهاوزی

دانشگاه دالهاوزی

دانشگاه دالهاوزی در سال ۱۸۱۸ در شهر هالیفکس شروع به کار کرد و امروزه، میزبان بیش از نوزده‌هزار نفر دانشجو در دویست رشته است. این دانشگاه چهار پردیس و دوازده دانشکده دارد: کشاورزی، معماری، هنر و علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر، دندان‌پزشکی، مهندسی، تحصیلات تکمیلی، سلامت، حقوق، مدیریت، پزشکی و علوم. دانشگاه دالهاوزی ازجمله دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته بهداشت دهان و دندان در کانادا به‌حساب می‌آید و شهریۀ تحصیل آن در مقطع کارشناسی درحدود ۲۳هزار دلار کاناداست.

دانشگاه ونکوور آیلند

دانشگاه ونکوور آیلند (VIU)، یکی از دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل رشته بهداشت دهان و دندان در کانادا، در سال ۱۹۶۹ در شهر نانایمو استان بریتیش کلمبیا تأسیس شد. هم‌اکنون، بیش از چهارده‌هزار نفر دانشجو در چهار پردیس این دانشگاه در بیش از ۱۲۰ رشته مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه یازده دانشکده دارد: دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ زبان انگلیسی، دانشکدۀ سلامت و خدمات بهداشتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشکدۀ علوم و فناوری، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ فنی و فناوری کاربردی، دانشکدۀ آمادگی کاری و تحصیلی و دانشکدۀ آموزش حرفه‌ای. شهریۀ دیپلم  این رشته در دانشگاه ونکوور آیلند شصت‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

کالج آلگونکوین

کالج آلگونکوین یکی از مؤسسه‌های برتر برای تحصیل رشته بهداشت دهان و دندان در کانادا محسوب می‌شود که در سال ۱۹۶۷ در شهر اتاوا استان انتاریو بنیان نهاده شد. درحال‌حاضر، این کالج میزبان حدود بیست‌هزار نفر دانشجو در بیش از ۳۵۰ رشته است که افزون بر چهارهزار نفر از آنان دانشجویان بین‌المللی از ۱۳۰ کشور دنیا هستند. دانشکده‌های این کالج عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر و رسانه و طراحی، دانشکدۀ سلامت و امنیت عمومی، دانشکدۀ فناوری و تجارت، مدرسۀ کسب‌وکار و مدرسۀ گردشگری و هتلداری. شهریۀ دیپلم این رشته در دانشکدۀ سلامت این کالج حدود بیست‌هزار دلار کانادا در سال است.

کالج جورج براون

کالج جورج براون

کالج جورج براون نیز یکی دیگر از مؤسسه‌های مطرح برای تحصیل رشته بهداشت دهان و دندان در کانادا است. این کالج در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. این کالج سه پردیس دارد که عبارت‌اند از: پردیس کاسالوما و پردیس سنت‌جیمز و پردیس واترفرانت. این سه پردیس در‌مجموع هفت مرکز را در خود جای داده است: مرکز هنر و طراحی و فناوری اطلاعات، مرکز کسب‌وکار، مرکز مددکاری اجتماعی و کودکان، مرکز ساخت‌و‌ساز و فناوری مهندسی، مرکز علوم بهداشتی، مرکز هتلداری و آشپزی و مرکز مطالعات مقدماتی و آزاد. شهریۀ دیپلم این رشته در مدرسۀ بهداشت دهان مرکز علوم بهداشتی ۲۸هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

کالج فنشا

کالج فنشا در سال ۱۹۶۷ در شهر لندن استان اونتاریو تأسیس‌ شد. این کالج یکی از کالج‌های بزرگ و معتبر برای تحصیل رشته بهداشت دهان و دندان در کانادا به‌شمار می‌رود که امروزه در آن، بیش از ۴۳هزار نفر دانشجو تمام‌وقت و پاره‌وقت در دویست رشته مشغول تحصیل هستند. کالج فنشا پانزده مدرسه دارد که عبارت‌اند از: مدرسۀ فناوری ساخت‌وساز، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ فناوری هوانوردی، مدرسۀ علوم کاربردی، مدرسۀ مطالعات اجتماعی، مدرسۀ رسانه‌های معاصر، مدرسۀ طراحی، مدرسۀ هنرهای نمایشی و دیجیتال، مدرسۀ علوم سلامت، مدرسۀ فناوری اطلاعات، مدرسۀ زبان، مدرسۀ پرستاری، مدرسۀ ایمنی عمومی، مدرسۀ گردشگری و مدرسۀ حمل‌ونقل. شایان ذکر است هزینۀ دیپلم این رشته در کالج فنشا درحدود پانزده‌‌هزار دلار کانادا در سال است.

کالج لا سیته

آخرین نام در فهرست مؤسسه‌های برتر برای تحصیل رشته بهداشت دهان و دندان در کانادا کالج لاسیته است. این کالج در سال ۱۹۸۹ تأسیس شد و بزرگ‌ترین کالج فرانسوی زبان استان اونتاریوست. کالج لا سیته بیش از نود دوره برای پنج‌هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت از سراسر دنیا برگزار می‌کند. برخی از زمینه‌های تحصیلی ارائه‌شده در این کالج بدین‌شرح‌اند: مدیریت، غذا، آموزش، معماری و عمران، هنر و طراحی، ارتباطات، ساخت‌و‌ساز و مکانیک، الکترونیک، جنگلبانی و حیات‌وحش، مهندسی، هتلداری، کامپیوتر، رسانه، علوم کاربردی و علوم بهداشتی. شهریۀ دیپلم رشتۀ این رشته در کالج لا سیته حدود پانزده‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

منبع: