به‌گفتۀ PIE News، دانشجویان بین‌المللی با وجود اخبار قبلی در زمان شیوع ویروس کرونا ، می‌توانند برای تحصیل در کانادا در دوره‌های کوتاه‌مدت با طولِ کمتر از شش ماه به این کشور سفر کنند. سازمان Languages Canada در نامه‌ای به اعضای سازمان اعلام کرده است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند ازطریق استادی پرمیت (Study Permit) بدون داشتن ویزای اقامت موقت یا مجوز سفر الکترونیک به کانادا سفر کنند. به‌گفتۀ این سازمان، پیش‌از‌این به‌دلیل قوانین اِستادی پرمیت ابهام‌هایی دربارۀ مجوز سفر دانشجویانِ دوره‌های کوتاه‌مدت وجود داشته است. وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) گفتۀ سازمان Languages Canada را تأیید و اعلام کرده است که دانشجویان می‌توانند برای شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت به کشور کانادا وارد شوند.

وزارت IRCC گفته است: «می‌دانیم در پرسشنامۀ قبلی مشکلی وجود دارد که باعث می‌شود متقاضیان برای تحصیل در دوره‌های کوتاه‌تر از شش ماه به ثبت درخواست برای دریافت اِستادی پرمیت و ویزای اقامت موقت نیازی نداشته باشند. در‌حال‌حاضر، اقداماتی برای رفع این مشکل در حال انجام است. در این حین، متقاضیانی که می‌خواهند برای تحصیل در دوره‌ای کوتاه‌مدت اِستادی پرمیت دریافت کنند، باید در پرسشنامۀ خود اعلام کنند که قصد دارند بیشتر از شش ماه در کانادا بمانند. این باعث می‌شود درخواست آنان برای دریافت اِستادی پرمیت ثبت شود. پس از تکمیل فرم درخواست، متقاضیان تاریخ واقعی شروع و پایان دوره را باید اعلام کنند و بگویند قصد دارند کمتر از شش ماه در کانادا تحصیل کنند.»

دیه‌گو سانچز، مدیر بازاریابی بین‌المللی سازمان Languages Canada، اعلام کرده است خسارت مالیِ شرکت‌نکردن دانشجویان در دوره‌های کوتاه‌مدت برای مدرسه‌های زبان کانادا بسیار زیاد خواهد بود. او همچنین افزوده است: «در سال ۲۰۱۹، ۱۵۰هزار نفر دانشجو داشتیم که دوسوم آنان در دوره‌های کوتاه‌مدتِ کمتر از شش ماه شرکت کرده بودند.» به‌گفتۀ سانچز، پیش‌از‌این به Languages Canada گفته می‌شد دانشجویان نمی‌توانند با اِستادی پرمیت در دوره‌های کوتاه‌مدت شرکت کنند.

سانچز معتقد است ابهام‌های به‌وجودآمده می‌تواند در تصمیم‌گیری دانشجویان برای تحصیل در مدرسه‌های زبان کانادا تأثیر بگذارد. او گفته است: «ممکن است تصمیم‌گیری دانشجو برای تحصیل در کانادا زمان زیادی، مثلاً حدود چهار ماه طول بکشد. در این زمان، اگر به او بگویند «نمی‌توانی وارد کانادا شوی»، ممکن است تصمیم بگیرد برای تحصیل به کانادا سفر نکند و به مکان دیگری برود؛ بنابراین، این موضوع بسیار مهم است.»



منبع: