رشته نجوم با کمک علوم ریاضی و فیزیک و شیمی اجرام و پدیده‌های آسمانی مانند سیاره‌ها، قمرها، ستاره‌ها و کهکشان‌ها را بررسی می‌کند تا دربارۀ نحوۀ پدیدآمدن و پیشینۀ آن‌ها بیشتر بدانیم. به‌عبارت‌دیگر، رشته نجوم هر اتفاق رخ‌داده در خارج از جوّ زمین را واکاوی می‌کند. دانشجویان رشته نجوم در کانادا با راهیابی به فضا، پرواز فضاپیما، ارتباط با ماهواره و تهیه و توسعه روش‌های جمع‌آوری داده از فضا آشنا می‌شوند و مسائلی مربوط به این زمینه‌ها حل می‌کنند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دَه دانشگاه برتر برای رشته نجوم در کانادا را معرفی خواهیم کرد. اگر تمایل به مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید با ما همراه باشید.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته نجوم در کانادا به‌حساب می‌آید و در جایگاه بیست‌وپنجمین دانشگاه برتر جهان جای دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه تورنتو عبارت‌اند از: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته نجوم در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو ۶۲هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا دومین دانشگاه برتر کانادا و سی‌ویکمین دانشگاه برتر دنیا به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور تأسیس شد. درحال‌حاضر، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان این دانشگاه تحصیل می‌کنند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا بدین‌شرح‌اند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، یکی از دانشگاه‌های برتر رشته نجوم در کانادا، تقریباً چهل‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نجوم در کانادا دانشگاه مونترال است. در سال ۲۰۲۰، این دانشگاه چهارمین دانشگاه برتر کانادا و صدوهجدهمین دانشگاه برتر جهان شناخته شده است. دانشگاه مونترال در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال شروع به کار کرد و هم‌اکنون، چهارده دانشکده دارد. دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بینایی‌سنجی، بهداشت عمومی، داروسازی، دام‌پزشکی و مطالعات تکمیلی. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل نجوم در مقطع کارشناسی در این دانشگاه ۲۲‌هزار دلار کانادا برای یک سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر ششمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ بنیان گذاشته شد و امروزه، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. این شش دانشکده عبارت‌اند از: دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ سالانۀ دانشگاه مک مستر، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نجوم در کانادا، در‌حدود ۳۵هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو هفتمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از دویست دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۷ در شهر واترلو تأسیس شد و هم‌اکنون، پذیرای حدود ۴۱هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در شش دانشکده است. این دانشکده‌ها ازاین‌قرارند: علوم بهداشتی، هنر، مهندسی، محیط‌زیست، ریاضی و علوم. شایان ذکر است شهریۀ دانشگاه واترلو، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نجوم در کانادا، حدوداً ۴۲هزار دلار کانادا برای یک سال برآورد می‌شود.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری دهمین دانشگاه‌ برتر کانادا و یکی از ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری استان آلبرتا شروع به کار کرد و امروزه، پذیرای بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده است. دانشکده‌های دانشگاه کلگری عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش. شهریۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه کلگری، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نجوم در کانادا، بیست‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه ویکتوریا

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نجوم در کانادا دانشگاه ویکتوریا است. دانشگاه ویکتوریا چهاردهمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از چهارصد دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۰ است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۳ در منطقۀ ویکتوریا در استان بریتیش کلمبیا تأسیس شد. در‌حال‌حاضر، بیش از ۲۲هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ دانشگاه ویکتوریا از‌این‌قرارند: آموزش، مهندسی، هنرهای زیبا، توسعه انسانی و اجتماعی، علوم انسانی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل رشته نجوم در دانشکدۀ علوم دانشگاه ویکتوریا حدوداً به ۲۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال پانزدهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۴۵۰ دانشگاه برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ شناخته شده است. این دانشگاه در سال ۱۶۶۳ در شهر کبک شروع به کار کرد و قدیمی‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی در کانادا به‌شمار می‌آید. ناگفته نماند زبان تدریس در این دانشگاه فرانسوی است و بیش از ۴۲هزار نفر دانشجو در شانزده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه لاوال عبارت‌اند از: علوم کاربردی، کشاورزی، معماری، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، علوم انسانی، جغرافیا، هنر، پزشکی، پرستاری، موسیقی، داروسازی، فلسفه، مهندسی و علوم اجتماعی. شهریۀ سالانۀ دانشگاه لاوال، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نجوم در کانادا، ۲۲هزار دلار کاناداست.

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک هجدهمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۵۵۰ دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۹ در شهر تورنتو استان انتاریو تأسیس شد و امروزه، سومین دانشگاه بزرگ کانادا به‌شمار می‌آید. درحال‌حاضر، این دانشگاه میزبان بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه یورک بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی، مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ حقوق، کالج گلندان، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مطالعات محیط‌زیست، مدرسۀ هنر و رسانه و طراحی و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل رشته نجوم در مقطع کارشناسی دانشگاه یورک ۳۲هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه گوئلف

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نجوم در کانادا دانشگاه گوئلف است. این دانشگاه نوزدهمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ششصد دانشگاه برتر دنیا به‌حساب می‌آید. دانشگاه گوئلف در سال ۱۹۶۴ در شهر گوئلف استان انتاریو آغاز به کار کرد و هم‌اکنون، از بیش از ۲۷هزار نفر دانشجو در ۱۴۲ رشته تحصیلی میزبانی می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم زیستی، دانشکدۀ مهندسی و مطالعات فیزیک، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ دام‌پزشکی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته نجوم در مقطع کارشناسی این دانشگاه در‌حدود ۲۸هزار دلار کاناداست.

منبع: