استان نوا اسکوشیا ازجمله استان‌های شرقی کشور کاناداست که بیش از نهصدهزار نفر جمعیت دارد. شهر هالیفکس، مرکز استان نوا اسکوشیا، میزبان بیش از ۴۵درصد از جمعیت این استان است و پس از شهر ونکوور دومین بندر بزرگ کانادا به‌شمار می‌آید. ماهی‌گیری اصلی‌ترین منبع درآمد این استان است؛ به‌گونه‌ای که درآمد سالانۀ صادرات ماهی به نود کشور دنیا به بیش از یک‌میلیارد دلار می‌رسد. استان نوا اسکوشیا بیش از ۴۵۰ مدرسه و دَه دانشگاه دارد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه های نوا اسکوشیا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه دالهاوزی

برترین نام در میان دانشگاه های نوا اسکوشیا دانشگاه دالهاوزی است. این دانشگاه در سال ۱۸۱۸ در شهر هالیفکس بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر در آن، بیش از نوزده‌هزار نفر دانشجو در دویست رشته تحصیل می‌کنند. این دانشگاه چهار پردیس و دوازده دانشکده دارد. این دانشکده‌ها از‌این‌قرارند: کشاورزی، معماری، هنر و علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر، دندان‌پزشکی، مهندسی، تحصیلات تکمیلی، سلامت، حقوق، مدیریت، پزشکی و علوم. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشکده‌های دانشگاه دالهاوزی عبارت‌اند از: کشاورزی، معماری، فلسفه، تاریخ، علوم سیاسی، علوم کامپیوتر، دندان‌پزشکی، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، داروسازی، پرستاری، حقوق، مدیریت، پزشکی، بیولوژی، شیمی، اقتصاد و روان‌شناسی. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه دالهاوزی درحدود ۲۳هزار و در مقطع کارشناسی ارشد تقریباً ۱۸هزار دلار کاناداست.

دانشگاه آکادیا

دانشگاه آکادیا یکی دیگر از معتبرترین دانشگاه های نوا اسکوشیا است. این دانشگاه در سال ۱۸۳۸ در شهر ولفویل، در نزدیکی پایتخت ایالت نواسکوشا، تأسیس شد. هم‌اکنون، بیش از سه‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در چهار دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این چهار دانشکده عبارت‌اند از: الهیات، علوم محض و کاربردی، هنر و مطالعات حرفه‌ای. در دانشگاه آکادیا، بیش از دویست رشته در زمینه‌های کسب‌وکار، آموزش، موسیقی، مهندسی، علوم کاربردی، تاریخ، الهیات، مطالعات جنسیت، تئاتر و اقتصاد برگزار می‌شود. هزینۀ تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی و دکتری با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی، به‌ترتیب ۲۰‌هزار و ۱۲‌هزار و ۲۱هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه سنت فرانسیس خاویر

دانشگاه سنت فرانسیس خاویر

دانشگاه سنت فرانسیس خاویر در سال ۱۸۵۳ در شهر آنتیگونیش شروع به کار کرد. درحال‌حاضر، این دانشگاه پذیرای حدوداً چهارهزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. ناگفته نماند اکثر رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه در مقطع کارشناسی است و تعداد معدودی نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. چهار دانشکدۀ دانشگاه سنت فرانسیس خاویر ازاین‌قرارند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ آموزش و مدرسۀ کسب‌وکار. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی عبارت‌اند از: مردم‌شناسی، هنر، آموزش، زیست‌شناسی، کسب‌وکار، شیمی، محیط‌زیست، علوم کامپیوتر، علوم توسعه، علوم زمین، اقتصاد، مهندسی، زبان انگلیسی، تاریخ، تغذیه، ریاضیات و آمار، زیان‌های مدرن، موسیقی، پرستاری، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، روابط‌عمومی، جامعه‌شناسی و مطالعات زنان. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی در یکی از برترین دانشگاه های نوا اسکوشیا هجده‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه سنت مری

دانشگاه سنت مری نام دیگری در فهرست برترین دانشگاه های نوا اسکوشیا است. این دانشگاه در سال ۱۸۰۲ بنیان نهاده شد و امروزه، میزبان بیش از هفت‌هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در چهار دانشکده است. این دانشکده‌ها ازاین‌قرارند: هنر، کسب‌و‌کار، علوم و تحصیلات تکمیلی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در دانشگاه سنت‌مری عبارت‌اند از: حسابداری، فیزیک نجومی، زیست‌شناسی، شیمی، علوم کامپیوتر، جرم‌شناسی، اقتصاد، مهندسی، فیلم، محیط‌زیست، جغرافیا، زمین‌شناسی، تاریخ، مدیریت منابع انسانی، زبان‌شناسی، مدیریت، بازاریابی، ریاضیات، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی. دانشگاه سنت مری در مقطع کارشناسی ارشد نیز این رشته‌ها را ارائه می‌کند: جرم‌شناسی، زمین‌شناسی، تاریخ، فلسفه، مدیریت، MBA، نجوم، روان‌شناسی، علوم کاربردی، اقتصاد و مطالعات زنان. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه سنت مری درحدود بیست‌هزار و در مقطع کارشناسی ارشد بین سیزده‌ تا هجده‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مانت سنت وینسنت

دانشگاه مانت سنت وینسنت

یکی از دانشگاه های نوا اسکوشیا دانشگاه مانت سنت وینسنت است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۳ در هالیفکس تأسیس شد. هم‌اکنون، بیش از چهار‌هزار نفر دانشجو در چهل رشتۀ این دانشگاه در زمینه‌های هنر و علوم و آموزش در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مانت سنت وینسنت ازاین‌قرارند: ارتباطات، اقتصاد، زبان انگلیسی، تاریخ، ریاضیات، فلسفه، مطالعات سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، زیست‌شناسی، شیمی، آموزش و روان‌شناسی آموزش. شهریۀ سالانۀ تحصیل در دانشگاه مانت سنت وینسنت برای دانشجویان بین‌المللی بین هفده تا هجده‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه کیپ برتون

دانشگاه کیپ برتون در سال ۱۹۵۱ در نزدیکی شهر سیدنی استان نوا اسکوشیا شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، میزبان بیش از پنج‌هزار نفر دانشجو در مقطع کارشناسی است که ۲۰درصد از آنان، دانشجویان بین‌المللی از پنجاه کشور دنیا هستند. چهار مدرسۀ دانشگاه کیپ برتون ازاین‌قرارند: مدرسۀ هنر و علوم اجتماعی، مدرسۀ آموزش و سلامت، مدرسۀ کسب‌وکار و مدرسۀ علوم و فناوری. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: حسابداری، انسان‌شناسی، تئاتر، زیست‌شناسی، شیمی، ارتباطات، زبان انگلیسی، مطالعات محیط‌زیست، تاریخ،  بازاریابی، ریاضیات، موسیقی، نفت، فلسفه، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مدیریت زنجیرۀ تامین. شهریۀ تحصیل برای اکثر رشته‌های مقطع کارشناسی در یکی از معتبرترین دانشگاه های نوا اسکوشیا شانزده‌هزار دلار کانادا برای یک سال است که با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی، مانند بیمه تقریباً به هجده‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشیا

دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشیا (NSCAD) نیز یکی از دانشگاه های نوا اسکوشیا است. در سال ۱۸۸۷ در شهر هالیفاکس بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، بیش از ششصد نفر دانشجو در پنج دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. پنج‌ دانشکدۀ این دانشگاه عبارت‌اند از: صنایع‌دستی، هنرهای زیبا، تاریخ هنر، طراحی و هنر رسانه. ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه می‌توان به این‌ها اشاره کرد: تاریخ هنر، طراحی بینارشته‌ای، سرامیک، طراحی جواهرات، پارچه و مُد، فیلم و عکاسی. همچنین در مقطع کارشناسی، رشته‌های هنر و طراحی و هنرهای زیبا ارائه می‌شود. شهریۀ تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشا (NSCAD) سالانه بین ۲۰ تا ۲۴هزار دلار کاناداست.

دانشگاه کینگز کالج

دانشگاه کینگز کالج

یکی دیگر از دانشگاه های نوا اسکوشیا دانشگاه کینگز کالج است. این دانشگاه در سال ۱۷۸۹ در شهر ویندزور شروع به کار کرد؛ اما در سال ۱۹۲۰‌ به‌دلیل آتش‌سوزی ویران شد. این دانشگاه با کمک دانشگاه دالهاوزی به شهر هالیفکس انتقال یافت و این دو دانشگاه از آن زمان، همکاری‌های تنگاتنگی باهم می‌کنند. برای دانشجویان دانشگاه کینز کالج امکان دسترسی کامل به خدمات و امکانات دانشگاه دالهاوزی فراهم است. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: مطالعات سینما و رسانه، نویسندگی خلاق، زبان انگلیسی، تاریخ، موسیقی، فلسفه، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، تئاتر، بازیگری تئاتر، بیوشیمی، شیمی، علوم زمین، اقتصاد، ریاضیات، میکروبیولوژی، نوروساینس، علوم اقیانوس، فیزیک، روان‌شناسی و آمار. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دانشگاه کینگز کالج سالانه بین ۹،۵۰۰ تا ۱۰،۵۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه سنت آن

آخرین نام در فهرست دانشگاه های نوا اسکوشیا دانشگاه سنت آن است که در سال ۱۸۹۰ در منطقۀ چرچ پوینت در استان نوا اسکوشیا تأسیس شد. زبان تدریس در این دانشگاه فرانسوی است و حدود پانصد نفر دانشجو در دو دانشکدۀ آن تحصیل می‌کنند. علاوه‌بر پردیس چرچ پوینت، این دانشگاه پردیس دیگری نیز در شهر هالیفاکس دارد. دانشگاه سنت آن افزون‌بر دوره‌های مختلف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، کلاس‌های آموزش زبان فرانسوی و تربیت‌مدرس فرانسوی نیز برگزار می‌کند. دو دانشکدۀ دانشگاه سنت آن عبارت‌اند از: علوم و هنر و فنی‌وحرفه‌ای. ناگفته نماند اکثر دوره‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی برگزار می‌شوند. برخی از رشته‌های کارشناسی ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: مدیریت، بازرگانی، فرانسوی، انگلیسی، علوم اجتماعی، تاریخ، مددکاری، مطالعات کانادایی، آموزش و زیست‌شناسی. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در رشته‌های علوم یا هنر حدود یازده‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

منبع: