استان آلبرتا اولین استانی است که با پیشنهاد انجام تست سریع ویروس کرونا به مسافران بین‌المللی در بعضی از فرودگاه‌ها و بخش‌های مرزی زمینی، طول قرنطینه اجباری برای مسافران را کاهش داده است. مسافران برای استفاده از این شرایط، پنج روز پیش از رسیدن به کانادا فرم درخواست خود را باید پر کنند. اگر نتیجۀ تست کرونای آنان منفی باشد، لازم نیست چهارده روز را در قرنطینه اجباری بگذرانند. به‌نوشتۀ وبگاه استان آلبرتا، تمام مسافران بین‌المللی دیگر دورۀ قرنطینه اجباری خود را باید کامل کنند و افرادی که برای برنامۀ کاهش طول قرنطینه اجباری ثبت‌نام کرده‌اند، همچنان برنامه‌ای برای قرنطینۀ چهارده‌روزه باید آماده کنند.

درحال‌حاضر، این برنامه فقط برای مسافرانی دردسترس است که قصد دارند از مرز زمینی کوتس (Coutts) و فرودگاه بین‌المللی کلگری وارد کانادا شوند. تخمین زده می‌شود که این برنامه به‌زودی در مکان‌های دیگر هم اجرا شود؛ اما فعلاً مسافرانی که ازطریق فرودگاه‌های دیگر وارد کانادا می‌شوند، از این خدمات نمی‌توانند استفاده کنند. به‌گفتۀ CBC، انتظار می‌رود فرودگاه بین‌المللی ادمونتون نیز در اوایل سال ۲۰۲۱ به این برنامه بپیوندد.

چه کسانی می‌توانند از این برنامه استفاده کنند؟

کانادایی‌هایی که قصد دارند به کانادا برگردند و افراد خارجیِ معاف از محدودیت‌های سفر به کانادا، از برنامۀ کاهش طول قرنطینه اجباری در آلبرتا می‌توانند بهره ببرند. ناگفته نماند بعضی از افراد خارجی در مواقع خاص، از محدودیت‌های سفر به کانادا معاف هستند؛ مانند افرادی که برای دیدن یکی از اعضای درجه‌اول یا درجه‌دوم خانوادۀ خود می‌خواهند به کانادا سفر کنند. این افراد بیش از پانزده روز در کانادا باید بمانند یا دلیل ضروری برای ماندن در کانادا برای مدت‌زمان کوتاه‌تر داشته باشند.

مسافران بین‌المللی دیگر که از محدودیت‌های سفر به کانادا معاف هستند، از این برنامه می‌توانند استفاده کنند؛ مثلاً دانشجویان بین‌المللیِ مؤسسه‌های آموزشی تأییدشده (DLIs) که برنامۀ آمادگی برای مقابله با ویروس کرونا را به وزارت مهاجرت اعلام کرده‌اند و دارندگان مجوز کار (Work Permit) و بعضی از دارندگان اقامت دائم. ذکر این نکته لازم است کانادا مرزهایش را به‌روی آن دسته از افراد خارجی نیز باز کرده است که به‌دلایل عاطفی، همچون مراقبت از عزیزانِ بیمار یا حضور در آخرین لحظات زندگی آن‌ها یا شرکت در مراسم خاک‌سپاری قصد دارند به این کشور سفر کنند.

افرادی که علائم بیماری COVID-19 را دارند یا در چهارده روز پیش از سفر به آلبرتا با فردی مبتلا به COVID-19 در ارتباط بوده‌اند، از برنامۀ کاهش طول قرنطینه اجباری نمی‌توانند استفاده کنند. همچنین، کسانی که در ابتدا به فرودگاهی دیگر در کانادا بروند و پیش از رسیدن به فرودگاه کلگری پروازشان را تغییر دهند، مشمول استفاده از این برنامه نمی‌شوند و حتماً از خارج از کانادا مستقیماً به یکی از مکان‌های تأییدشده باید سفر کرده باشند. شایان ذکر است آن دسته از مسافرانی که پیش از گذراندن چهارده روز در استان آلبرتا، قصد داشته باشند آنجا را به مقصد استانی دیگر در کانادا ترک کنند، از این برنامه نمی‌توانند بهره ببرند‌؛ اما کسانی که بخواهند پیش از این موعد کشور کانادا را ترک کنند، واجدشرایط استفاده از آن شناخته می‌شوند.



منابع: