علاقه‌مندان به تحصیل رشته ریاضی در کانادا با شاخه‌های مختلف این رشته، ازجمله جبر، هندسه، مثلثات، دیفرانسیل، آمار و احتمال آشنا می‌شوند و تحلیل و کارکرد و تئوری اعداد را فرامی‌گیرند. همچنین، در حل مسئله و پیداکردن منطق در موقعیت‌های پیچیده تجربه می‌اندوزند و صحیح یا غلط بودن گزاره‌های ریاضیاتی را بررسی می‌کنند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان ریاضی‌دان، کارشناس آمار، حسابدار یا حسابرس مشغول به کار شوند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته ریاضی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته ریاضی در کانادا دانشگاه تورنتوست که در این رشته، مقام نخست کانادا و پانزدهم دنیا را دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو بنیان گذاشته شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس است. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل در این رشته ۶۲هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

پس از دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا بهترین دانشگاه برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل رشته ریاضی در کانادا محسوب می‌شود. در رشتۀ ریاضی، این دانشگاه جایگاه دوم کانادا و بیست‌و‌سوم دنیا را ازآنِ خود کرده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر بریتیش کلمبیا تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ سالانۀ تحصیل ریاضی در این دانشگاه ۴۰هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو سومین دانشگاه برتر کانادا و چهل‌و‌یکمین دانشگاه برتر دنیا در زمینۀ ریاضی است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۷ در شهر واترلو شروع به کار کرد و هم‌اکنون، پذیرای حدود ۴۱هزار دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در شش دانشکده است. این دانشکده‌ها عبارت‌اند از: علوم بهداشتی، هنر، مهندسی، محیط‌زیست، ریاضی و علوم. ناگفته پیداست که دانشگاه واترلو یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته ریاضی در کانادا به‌شمار می‌آید و هزینۀ تحصیل در دانشکدۀ ریاضی این دانشگاه در مقطع کارشناسی حدوداً ۴۵هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته ریاضی در کانادا به‌حساب می‌آید. در رشتۀ ریاضی، این دانشگاه در جایگاه چهارم کانادا جای گرفته و یکی از صد دانشگاه برتر دنیاست. دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال تأسیس شد و درحال‌حاضر، بیش از سیصد رشتۀ تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه حدود ۴۵هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر پنجمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از صد دانشگاه برتر دنیا در رشتۀ ریاضی است. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ بنیان گذاشته شد و هم‌اکنون، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. این شش دانشکده از‌این‌قرارند: مهندسی، علوم بهداشتی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریه یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته ریاضی در کانادا در حدود ۳۵هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه مونترال

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته ریاضی در کانادا دانشگاه مونترال است. این دانشگاه ششمین دانشگاه برتر کانادا و جزو صد دانشگاه برتر دنیا در این رشته شناخته می‌شود. دانشگاه مونترال در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال تأسیس شد و هم‌اکنون، چهارده دانشکده دارد. دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بینایی‌سنجی، بهداشت عمومی، داروسازی، دام‌پزشکی و مطالعات تکمیلی. دانشگاه پلی‌تکنیک مونترال و مدرسۀ HEC مونترال نیز به دانشگاه مونترال وابسته هستند. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ۱۲‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا هفتمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در رشتۀ ریاضی به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، پنج پردیس دارد و در آن، ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشتۀ تحصیلی مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی و مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توانبخشی. شهریۀ سالانه در یکی از برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته ریاضی در کانادا با درنظرگرفتن هزینۀ اسکان و هزینه‌های جانبی دیگر مانند بیمه حدوداً به ۳۰‌هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر هشتمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در رشتۀ ریاضی است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی شروع به کار کرد. درحال‌حاضر، بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در سه پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ دانشگاه سایمون فریزر از‌این‌قرارند: علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، ارتباطات، آموزش، محیط‌زیست، علوم بهداشتی و علوم. شهریۀ تحصیل ریاضی در مقطع کارشناسی این دانشگاه درحدود ۳۰هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن نهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان نزدیک به چهل‌هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکده است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل در اکثر رشته‌های این دانشگاه، ازجمله رشتۀ ریاضی در مقطع کارشناسی ۳۵هزار دلار کانادا در سال است.

منبع: