بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دنیا دوست دارند تحصیلاتشان را خارج از کشور خودشان ادامه بدهند و برای مثال تحصیل در کانادا یا آلمان را تجربه کنند؛ اما انتخاب‌کردن بین کشورهای مختلف برایشان دشوار است. تحصیلات تکمیلی یا تحصیلات عالی (Higher Education) معمولاً به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اطلاق می‌شود. دانشجویان برای تحصیل در این مقاطع به حمایت دانشگاه‌ها و منابع متفاوتی نیاز دارند و این موضوع انتخاب بین مؤسسه‌ها و کشورهای مختلف را برایشان سخت می‌کند. بعد از پیداکردن تمام گزینه‌های موجود، تنها یک گزینه را باید انتخاب کنید و فقط شما هستید که می‌توانید بهترین گزینه را با‌توجه‌به شرایطتان بیابید. در این مقاله، تلاش می‌کنیم شرایط تحصیل در کانادا و تحصیل در آلمان را باهم مقایسه کنیم تا مزایا و معایب تحصیل در این دو کشور را بهتر درک کنید.

تحصیل در کانادا یا آلمان؛ مزایا و معایب

کانادا و آلمان هر دو کشورهایی بسیار پیشرفته‌اند، دانشگاه‌هایی شناخته‌شده در سراسر دنیا دارند، محیط آموزشی باکیفیتی ارائه می‌کنند، بهترین مؤسسه‌های آموزشی دنیا را در خود جای داده‌اند و مدارک آموزشی معتبری دارند. بااین‌حال، انتخاب یکی از آن‌ها برای ادامه‌تحصیل کار دشواری است. در‌ادامه، تلاش می‌کنیم جنبه‌های اصلی تحصیل در کانادا یا آلمان در مقاطع تحصیلات تکمیلی را مقایسه کنیم.

شهریۀ دانشگاه

برای بسیاری از دانشجویان، شهریه یکی از معیارهای مهم تصمیم‌گیری است که نمی‌توانند هنگام تصمیم‌گیری از این معیار چشم‌پوشی کنند. دانشگاه‌های کانادا معمولاً شهریه‌های گرانی دارند و میانگین شهریه در آن‌ها حدود ۱۲هزار دلار کانادا در سال است. این مبلغ در‌مقایسه‌با بسیاری از کشورها شهریۀ گرانی محسوب می‌شود. ممکن است بتوانید حین تحصیل، بورسیه یا اسکالرشیپ دریافت کنید؛ اما توجه کنید که همۀ افراد نمی‌توانند بورسیۀ تحصیلی بگیرند. برعکس کانادا، دانشگاه‌های آلمانی معمولاً شهریه‌های خیلی ارزانی دارند و میانگین شهریۀ آن‌ها حدود ۶۰۰ یورو در سال و حتی تحصیل در برخی از آن‌ها رایگان است.

زندگی دانشجویی

زندگی اجتماعی و ارتباط برقرارکردن با افراد دیگر در محیط دانشگاه یکی از معیارهای مهم برای انتخاب دانشگاه است. اگر برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بروید، با محیطی بسیار گرم و دوستانه مواجه خواهید شد. در کانادا افراد برای صحبت با شما پیش‌قدم می‌شوند، دوستان زیادی می‌یابید، با افراد ارتباط برقرار می‌کنید و به‌طورکلی، اوقات هیجان‌انگیزی می‌گذرانید. اگر برای مهاجرت تحصیلی به آلمان بروید برخلاف کانادایی‌ها، آلمانی‌ها  به‌سرعت با کسی ارتباط برقرار نمی‌کنند. احتمالاً در این کشور، کسی برای صحبت با شما پیش‌قدم نخواهد شد و خودتان باید شروع‌کنندۀ مکالمه باشید. باوجوداین، این بدان‌معنا نیست که آلمانی‌ها مغرورند و اگر از آن‌ها کمک بخواهید، درخواستتان را رد می‌کنند؛ بلکه برعکس، اگر از آن‌ها درخواستی داشته باشید، حتماً به شما کمک خواهند کرد.

اقامت و حق شهروندی

اقامت و حق شهروندی

اگر می‌خواهید در آینده به کشور محل تحصیلتان مهاجرت کنید، بهتر است فرایند مهاجرت به هر کشور را بادقت بررسی کنید. دریافت حق شهروندی و اقامت در آلمان سخت است و برای این منظور، زمان زیادی (حدود هفت یا هشت سال) در این کشور باید زندگی و شرایط زیادی را رعایت کنید. برخلاف آلمان، دریافت اقامت دائم و حق شهروندی در کانادا راحت‌تر است. کانادا برای مهاجران سیستم امتیازبندی دارد و در‌مقایسه‌با آلمان با گذراندن زمان کمی (حدود چهار سال)، می‌توانید اقامت این کشور را دریافت کنید.

سکونت

پیش از تحصیل در کانادا یا آلمان، باید بدانید می‌خواهید کجا ساکن شوید. اقامتگاه‌ها و هاستل‌ها در کانادا بسیار گران‌اند. برای زندگی دانشجویی در کانادا باید با شخصی هم‌خانه شوید یا اتاق کوچکی اجاره کنید. گفتنی است هزینۀ اجارۀ آپارتمان مشترک در کانادا کمتر از خوابگاه‌های پردیس دانشگاه است. درمقابل، هزینۀ سکونت در آلمان بسیار ارزان‌تر از کاناداست. پیدا‌کردن محلی برای سکونت در آلمان کمی دشوارتر است؛ ولی دانشگاه‌های آلمان به شما برای سکونت کمک خواهند کرد.

زبان

توانایی ارتباط برقرارکردن نیز یکی از معیارهای مهم برای انتخاب محل تحصیل است. اگر برای تحصیل به کانادا بروید، به‌راحتی می‌توانید با زبان انگلیسی با دیگران ارتباط برقرار کنید؛ زیرا تقریباً تمام مردم کانادا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. برخلاف کانادا، اگر به زبان آلمانی تسلط نداشته باشید و بخواهید در آلمان تحصیل کنید، احتمالاً با مشکل زبان مواجه خواهید شد. با اینکه می‌توانید در دوره‌ای با زبان انگلیسی تحصیل کنید، برای برقراری ارتباط با دانشجویان دیگر و استادهایتان، بهتر است زبان آلمانی یاد بگیرید.

هزینۀ زندگی

هزینۀ زندگی

دانشجویان معمولاً بودجۀ محدودی دارند؛ ازاین‌رو، به هزینۀ زندگی در کشور مقصدشان باید توجه کنند. هزینۀ زندگی در کانادا، ازجمله غذا، محل سکونت، رفت‌وآمد و قبض‌ها زیاد است. زندگی در آلمان در‌مقایسه‌با کانادا هزینۀ کمتری دربر دارد؛ حتی می‌توان گفت که زندگی در آلمان از کشورهای اروپایی دیگر هم ارزان‌تر است.

کار پاره‌وقت

با داشتن ویزای تحصیلی کانادا یا ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید در هر دو کشور، بیست ساعت در هفته کار کنید؛ اما گاهی حتی با داشتن کار دانشجویی، به‌مشکل برمی‌خورید. برای مثال، کار پاره‌وقت در کانادا حقوق کمی دارد و باتوجه‌به هزینۀ زیاد زندگی در این کشور، داشتن حقوق کم ممکن است باعث اضطرابتان شود. حداقل حقوق در کانادا ساعتی ۱۲ تا ۱۳ دلار کاناداست و بیشترِ شغل‌های دانشجویی حداقل حقوق را پرداخت می‌کنند. درمقابل، در آلمان می‌توانید شغل‌های پاره‌وقت بهتری پیدا کنید. حداقل حقوق در آلمان ساعتی ۹ تا ۱۰ یورو است؛ اما گاهی شغل‌های دانشجویی در این کشور ساعتی ۱۲ تا ۱۵ یورو درآمد دارند.

سیستم ترمی

ارزیابی تحصیلی در کانادا در طول نیمسال انجام می‌شود.؛ یعنی به‌جز امتحان پایان‌ترم، در تمام طول نیمسال باید کوییز و امتحان‌های کوچک بدهید. این برای افرادی خبر خوشحال‌کننده‌ای است که نمی‌خواهند فقط براساس امتحان پایان‌ترم سنجیده شوند. درمقابل، نمره‌های شما در آلمان فقط به امتحان پایان‌ترم بستگی دارد؛ چراکه بیشترِ اوقات، امتحانی در طول نیمسال گرفته نمی‌شود؛ بنابراین، روی امتحان پایان هر نیمسال باید تمرکز کنید.

در‌دسترس‌بودن شغل

در آلمان شغل‌های بیشتری در‌دسترس است. پس از فراغت از تحصیل در آلمان، اگر مهارت‌های مناسبی کسب کرده و نمره‌های مطلوبی داشته باشید، احتمالاً به‌راحتی می‌توانید برای خودتان شغلی پیدا کنید. برخلاف آلمان، رقابت در کانادا در یافتن شغل‌های مختلف شدید است. در این کشور علاوه‌بر نمره‌های عالی، باید معیارهای دیگری هم برای پیدا‌کردن شغل داشته باشید. برای مثال، از کارفرمایان و استادان قبلی‌تان توصیه‌نامه باید دریافت کنید تا بتوانید شغل مناسبی برای خودتان بیابید.

آب‌و‌هوا

آب‌وهوا برای بعضی از افراد معیار مهمی است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانند خودشان را با هر محیطی وفق بدهند، بهتر است آب‌وهوای مقصدتان را هم بررسی کنید. آب‌وهوای کانادا در تمام طول سال بسیار سرد است و در بعضی از شهرها، هشت ماه از سال برف می‌بارد. اگر هوای برفی را دوست دارید، کانادا می‌تواند کشور ایدئالتان باشد. باوجوداین، اگر نمی‌توانید مدت طولانی آب‌وهوای برفی را تحمل کنید، بهتر است تحصیل در آلمان را انتخاب کنید. معمولاً در آلمان بارش برف شدید نیست؛ اما توجه کنید که بعضی از شهرهای آلمان نیز آب‌وهوای سرد و متغیری دارند و ممکن است آب‌وهوای آن‌ها به‌سرعت از هوای آفتابی به بارانی تبدیل شود.

سفر

یکی از مزایای مهاجرت به آلمان این است که با ویزای این کشور می‌توانید می‌توانید بدون پرداختن مبلغ اضافه، به بیشترِ کشورهای اروپایی سفر کنید. نکتۀ مهم دیگر اینکه فاصله‌تان با کشورهای دیگر اروپایی بسیار کم است. برخلاف آلمان، در کانادا نمی‌توانید به‌راحتی بدون ویزا به کشورهای دیگر سفر کنید.



منبع: