شهر گوئلف که به «شهر سلطنتی» شهرت دارد، در جنوب‌غربی استان انتاریو و صدکیلومتری شهر تورنتو واقع است و طبق سرشماری سال ۲۰۱۶، جمعیتش به بیش از ۱۳۰هزار نفر می‌رسد. این شهر نرخ بیکاری کم و رشد اقتصادی سالانۀ درخورتوجهی را شاهد است. بزرگ‌ترین بخش اقتصادی گوئلف کارخانه‌ها هستند و کارخانه‌های تولید قطعات خودرو سهم عمده‌ای از درآمد کارخانه‌ها را ازآنِ خود کرده‌اند. شایان ذکر است دومین صنعت بزرگ این شهر آموزش است و دانشگاه گوئلف و کالج کانستوگا سالانه میزبان بیش از ۲۶هزار نفر دانشجو هستند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، وضعیت آب‌وهوا و مؤسسه‌های آموزش عالی و هزینۀ زندگی در شهر گوئلف را توضیح می‌دهیم.

وضعیت آب‌وهوای شهر گوئلف

هوای شهر گوئلف در تابستان دلپذیر و در زمستان سرد و خشک و بادخیز است. در جولای، بیشینۀ دمای هوا ۲۶ و کمینۀ آن ۱۵ درجۀ سانتی‌گراد است. همچنین، بیشینۀ دمای هوا در ژانویه به منفی ۳ و کمینۀ آن به منفی ۱۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. حدود هفت ماه از سال هوای گوئلف ابری است و هفت ماه از سال احتمال بارندگی می‌رود و حدود شش ماه از سال نیز احتمال وزش باد با متوسط سرعت هفده کیلومتر‌بر‌ساعت وجود دارد.

مؤسسه های آموزش عالی شهر گوئلف

مؤسسه‌های آموزش عالی شهر گوئلف

همان‌طورکه اشاره شد، دانشگاه گوئلف و کالج کانستوگا دو موسسۀ مشهور و معتبر این شهر هستند. در‌ادامه، با این دو بیشتر آشنا خواهیم شد.

دانشگاه گوئلف

دانشگاه گوئلف در سال ۱۹۶۴ تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از بیست‌هزار نفر دانشجوست. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم زیستی، دانشکدۀ کسب‌وکار و اقتصاد، دانشکدۀ مهندسی، دانشکده علوم انسانی، دانشکدۀ کشاورزی و دانشکدۀ دام‌پزشکی. برخی از زمینه‌های تحصیلی در این دانشگاه از‌این‌قرارند: کشاورزی، علوم حیوانی، اقتصاد و کسب‌و‌کار، محیط‌زیست، پرورش و نگه‌داری چهارپایان، تغذیه، باغبانی علمی، معماری چشم‌انداز، ارتباطات و برنامه‌ریزی روستایی، علوم پایه و فناوری دام‌پزشکی. گفتنی است هزینۀ تحصیل در دانشگاه گوئلف برای دانشجویان بین‌المللی بین ۲۵هزار تا ۳۵هزار دلار کانادا در سال است.

کالج کانستوگا

کالج کانستوگا در سال ۱۹۶۷ در شهر کیچنر بنیان نهاده شد و یکی از پردیس‌های آن در شهر گوئلف قرار دارد. کالج کانستوگا دَه مدرسه دارد که عبارت‌اند از: مدرسۀ علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ خدمات اجتماعی، مدرسۀ صنایع، مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ سلامت و علوم زیستی، مدرسۀ هتلداری و آشپزی، مدرسۀ مطالعات بینارشته‌ای، مدرسۀ فنی‌وحرفه‌ای و مدرسۀ تربیت نیروی کار. کالج کانستوگا رشته‌های متنوعی با ارائۀ گواهی پایان‌دوره و رشته‌های معدودی نیز با ارائۀ مدرک کارشناسی برگزار می‌کند. شهریۀ دوره‌های این کالج برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۱۳هزار دلار کانادا در سال است و مجموع هزینۀ تحصیل و اسکان در پردیس کالج سالانه به ۲۲هزار دلار کانادا می‌رسد.

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر گوئلف

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر گوئلف

زندگی در شهر گوئلف بسیار باکیفیت است؛ به‌گونه‌ای که شاخص‌های قدرت خرید و هزینۀ زندگی در حد مناسب و شاخص امنیت و سلامت در حد عالی و شاخص‌های آلودگی و ترافیک نیز پایین است. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱.۳۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۱.۱۰۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۰۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر ۱.۸۵۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. گفتنی است برای قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۷۸ دلار کانادا و برای اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۶۸ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۲۰ دلار کانادا و هزینۀ تهیه غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۹۵ دلار کاناداست. علاوه‌براین، هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۱۰ دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۴.۵ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار.

منبع: