در میان شهرهای آلمان، فرانکفورت را می‌توان ازجمله شهرهای مهم در نظر گرفت. فرانکفورت یکی از شهرهای مطلوب برای زندگی و تحصیل در آلمان است که ازنظر اقتصادی نیز، از شهرهای قدرتمند این کشور و به‌دلیل قرارگرفتن بانک مرکزی اروپا در آن، مرکز مالی اروپا شناخته می‌شود. این شهر، شهر بسیار مناسبی برای زندگی دانشجویی است؛ زیرا علاوه‌بر بهره‌مندی از کیفیت درخورتوجه آموزشی، محیطی راحت برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. بیشتر ساکنان این شهر را مردمان غیرآلمانی تشکیل می‌دهند و همین امر محیط را برای دانشجویان خارجی مناسب‌تر می‌کند؛ زیرا در میان ۱۸۰ ملیت مختلف مقیم این شهر‌، یافتن فردی هم‌زبان بسیار محتمل است.

یکی دیگر از مزایای زندگی در شهر فرانکفورت، نزدیکی به شهرهایی همچون پاریس و آمستردام و لوکزامبورگ است و افراد در فاصلۀ زمانی کمتر از پنج ساعت، می‌توانند به شهرهای مذکور سفر کنند. ناگفته نماند این شهر بزرگ‌ترین فرودگاه تجاری آلمان را دارد. فرودگاه فرانکفورت فرودگاهی بین‌المللی است که روزانه تقریباً سیصد پرواز مستقیم به مقاصد مختلف دنیا دارد. همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، فرانکفورت یکی از شهرهای بسیار مناسب برای تحصیل است و درنتیجه، دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا آن را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. در این مطلب، برای علاقه‌مندان به تحصیل در شهر فرانکفورت، اطلاعات بیشتری دربارۀ این شهر خواهیم داد.

حقایقی دربارۀ دانشگاه‌های فرانکفورت

پیش از پرداختن به مزایای تحصیل در فرانکفورت و ارائۀ فهرستی از دانشگاه‌های این شهر، بهتر است با حقایقی دربارۀ دانشگاه‌هایش آشنا شویم:

  • یکی از نخستین دانشگاه‌های فرانکفورت، یعنی دانشگاه گوته فرانکفورت را تاجران موفق و ثروتمند این شهر در سال 1914 تأسیس کردند.
  • بیشترِ دانشگاه‌های فرانکفورت داخل محوطۀ شهر فرانکفورت واقع شده‌اند که همین موضوع تحصیل در آن‌ها را راحت می‌کند.
  • پس از تأسیس دانشگاه گوته فرانکفورت در سال 1914، این دانشگاه اولین دانشگاه آلمان شناخته شد که به‌سمت آموزش اقتصاد گرایش داشت.

مزایای تحصیل در شهر فرانکفورت

شهر فرانکفورت کلان‌شهری پیشرفته با آسمان‌خراش‌های بسیار زیباست که به‌عنوان مرکزی برای کسب‌وکار بین‌المللی و تجارت و آموزش شناخته می‌شود. این شهر به‌دلیل داشتن تعداد زیادی دانشجوی خارجی، محیطی بین‌المللی محسوب می‌شود و از فرهنگ‌های متنوعی استقبال می‌کند. دانشگاه‌های این شهر نیز تحت‌تأثیر جوّ غالب بر شهر، بین‌المللی هستند و دانشجویان به‌راحتی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دانشجویان در شهر فرانکفورت می‌توانند در هریک از دانشگاه‌های این شهر در هر سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند. نکتۀ دیگر دربارۀ مزایای تحصیل در فرانکفورت این است که تمامی دانشگاه‌ها در محدودۀ شهر قرار دارند و این موضوع نه‌تنها فرصتی مناسب به‌منظور آشنایی بهتر با محیط شهر را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند؛ بلکه ازنظر حمل‌و‌نقل کمک فراوانی به آن‌ها خواهد کرد. علاقه‌مندان به تحصیل در شهر فرانکفورت باید بدانند که می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی در آلمان و امکان تحصیل رایگان در آلمان بهره ببرند و با زندگی در شهری پیشرفته و باکیفیت، دانش خود را افزایش دهند و زبان آلمانی‌شان را تقویت کنند.

برترین دانشگاه‌های فرانکفورت

تمامی دانشگاه‌های موجود در فرانکفورت آموزش را با بیشترین کیفیت ممکن دراختیار دانشجویان قرار می‌د‌هند؛ اما تعدادی از آن‌ها در جمع دانشگاه‌های برتر جهان و اروپا جای دارند. در‌ادامه، فهرست برترین دانشگاه‌های فرانکفورت را مشاهده خواهیم کرد:

  • مدرسۀ مدیریت و امورمالی فرانکفورت
  • دانشگاه علوم کاربردی فرانکفورت
  • دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی فرانکفورت
  • بیزینس اسکول گوته
  • دانشگاه گوته فرانکفورت
  • مدرسۀ بین‌ا‌لمللی مدیریت و فناوری

شهر فرانکفورت

پس از کسب اطلاعاتی دربارۀ تحصیل در شهر فرانکفورت، زمان آن فرارسیده است که با خودِ این شهر و هزینه‌های مربوط به آن آشنا شویم. در‌ادامه، اطلاعاتی دربارۀ وضعیت آب‌و‌هوایی فرانکفورت و هزینه‌های زندگی در آنجا ارائه خواهیم داد.

شرایط آب‌وهوایی فرانکفورت

شهر فرانکورت تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد به‌همراه باد فراوان و آسمان نیمه‌ابری دارد. دمای هوای این شهر در طول سال از منفی ۱ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و دمای کمتر از منفی ۸ یا بیشتر از ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد در آن به‌ندرت به‌چشم می‌خورد. فصل گرم سال در شهر فرانکفورت از دوم ژوئن آغاز می‌شود و تا هشتم سپتامبر با متوسط دمای ۲۱ درجۀ سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سالِ این شهر نیز سوم آگوست با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد است.

فصل سرد سال در فرانکفورت از پانزدهم نوامبر آغاز می‌شود و تا سوم مارس ادامه می‌یابد. در این بازۀ زمانی، دمای هوا به‌طور متوسط حدود ۸ درجۀ سانتی‌گراد در روز است. ناگفته نماند سردترین روز سال در این شهر نوزدهم ژانویه است که حداقل دما به منفی ۱ و حداکثر دما به ۴ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. از دیدگاه گردشگران، بهترین زمان سال برای بازدید از این شهر اواسط ژوئن تا اوایل سپتامبر محسوب می‌شود که دمای هوا بین ۱۸ و ۲۷ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است.

هزینۀ زندگی در شهر فرانکفورت

یکی از موضوع‌های مهم‌ برای دانشجویان بین‌المللی، آگاهی از هزینه‌های شهر محل تحصیلشان است. به‌طور‌کلی، متوسط هزینۀ زندگی در شهر فرانکفورت صرف‌نظر از اجاره‌بها برای هر نفر درحدود 860 یورو در ماه است. در‌ادامه، به چند نمونه از هزینه‌های رایج زندگی در فرانکفورت اشاره خواهیم کرد.

 هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی ازجمله هزینه‌های مهم زندگی در هر شهری است. برای مثال، هزینۀ غذا برای دو نفر در رستورانی ارزان‌قیمت در فرانکفورت دَه یورو و در رستورانی با قیمت متوسط حدود شصت یوروست. شایان ذکر است برای موادغذایی پرمصرفی نظیر شیر (یک لیتر)، نان سفید (یک عدد)، برنج سفید (یک کیلوگرم)، تخم‌مرغ (دوازده عدد)، پنیر محلی (یک کیلوگرم)، فیلۀ مرغ (یک کیلوگرم) و گوشت گاو (یک کیلوگرم) به‌ترتیب 0.85، 1.24، 1.87، 2.20، 8.67، 6.79 و 9.38 یورو باید پرداخت کرد. همچنین، قیمت سیب، موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز به‌ترتیب 2.26‌، 1.70، 1.78، 2.36‌، 1.45 و 1.43 یورو به‌ازای هر یک کیلوگرم است.

هزینۀ حمل‌و‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل در شهر فرانکفورت بسته به نوع وسیلۀ نقلیۀ افراد متفاوت است. برای مثال، هزینۀ بلیت یک‌طرفه و بلیت یک‌ماهه (حمل‌و‌نقل داخلی) به‌ترتیب 2.75 و 91 یوروست. افرادی که از تاکسی برای حمل‌و‌نقل استفاده می‌کنند، باید بدانند که کرایۀ تاکسی به‌ازای هر یک کیلومتر دو یورو و مبلغ ورودی تاکسی 3.50 یوروست. گفتنی است هر لیتر بنزین در شهر فرانکفورت نیز 1.41 یورو قیمت دارد.

هزینۀ مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی، هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینه به‌حساب می‌آید که بسته به محل زندگی و متراژ مسکن متغیر است. برای مثال، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر فرانکفورت حدود 1،065 یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر حدود 812 یوروست. همچنین، اجاره‌بهای آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر حدود فرانکفورت تقریباً 2،000 یورو و اجاره‌بهای آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر درحدود 1،500 یورو در ماه است. ناگفته نماند هزینۀ خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز و خارج از شهر فرانکفورت به‌ترتیب حدوداً 6،826 و 4،626 یورو برآورد می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض از دیگر هزینه‌های مهم زندگی است و آن نیز به سبک زندگی و متراژ آپارتمان بستگی دارد. برای مثال، هزینۀ قبوض مربوط به آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای آپارتمان ۸۵متری حدود 280 یورو در ماه است. افزون‌براین، هزینۀ ماهانۀ اینترنت 60Mbps یا بیشترِ نامحدود حدود 30 یورو تخمین زده می‌شود.

منابع:

https://www.edarabia.com/universities/frankfurt/

https://weatherspark.com/y/61302/Average-Weather-in-Frankfurt-am-Main-Germany-Year-Round

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Frankfurt#:~:text=Summary%20about%20cost%20of%20living,(856%E2%82%AC)%20without%20rent.