اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را داشته باشید، حتماً می‌دانید که برای تحصیل در این کشور باید مجوز تحصیل یا همان اِستادی پرمیت (Study Permit) دریافت کنید. پیش از ثبت درخواست برای دریافت اِستادی پرمیت کانادا، باید مدرکی مهم دریافت کرده باشید: نامهٔ پذیرش. برای دریافت نامهٔ پذیرش، باید در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های کانادایی اپلای و درخواست تحصیل خود را ثبت کنید. در این مطلب، برخی از شرایط اپلای در دانشگاه های کانادا را شرح می‌دهیم.

شرایط اپلای در دانشگاه های کانادا

در نخستین گام برای اپلای در دانشگاه های کانادا‌، باید دانشگاه یا کالج کانادایی مناسب خود را پیدا کنید. توجه کنید کالج آموزش عالی یا دانشگاهی که انتخاب می‌کنید حتماً یکی از مؤسسه‌های آموزشی تأییدشده (DLI) باشد و نامش در فهرست مؤسسات تأییدشده در وبگاه وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) آمده باشد.

مدارک لازم برای اپلای در دانشگاه های کانادا

مدارک لازم برای اپلای در دانشگاه های کانادا

زمانی‌که دانشگاه یا کالج مناسبی برای تحصیل پیدا کردید، باید مدارکتان را آماده کنید. برای ثبت‌نام در مقطع کارشناسی، بیشتر دانشگاه‌ها و کالج‌ها از شما می‌خواهند کپی ریزنمرات مقطع دبیرستان را به آن‌ها ارائه دهید. گاهی ممکن است لازم باشد که گواهی ارزیابی اعتبار آموزشی را نیز به دانشگاه ارائه کنید تا نشان دهید آموزش دبیرستان شما هم‌سطح آموزش دبیرستان‌های کانادایی بوده است. اگر ریزنمراتتان به زبان‌هایی به‌جز انگلیسی یا فرانسوی صادر شده باشد، باید ترجمهٔ رسمی آن‌ها را نیز آماده کنید. ازآنجاکه مدارک لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد، برای اطلاع از مدارک لازم، بخش Requirements وبگاه دانشگاه مدنظرتان را به‌دقت بخوانید.

دیگر مدارک لازم برای اپلای در دانشگاه های کانادا عبارت‌اند از: توصیه‌نامه (Letter of Recommendation)، پورتفولیو، مقاله‌های شخصی و… . به‌خاطر بسپارید که همیشه بهتر است فهرست مدارک لازم برای ثبت‌نام را مستقیماً از مؤسسۀ آموزشی مدنظرتان بخواهید. اگر برای دوره‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اپلای می‌کنید، ممکن است لازم باشد مدارک دیگری ازجمله ریزنمرات مقاطع دانشگاهی قبلی و مدارک مربوط به تجربه‌های کاری قبلی را نیز به دانشگاه ارائه بدهید.

مدرک زبان

شما به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی متقاضی تحصیل در کانادا باید مدرک احرازکنندۀ سطح تسلط خود به زبان انگلیسی را به دانشگاه ارائه دهید؛ البته ممکن است دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان کانادا مدرک زبان فرانسوی را از شما بخواهند. برای این کار، باید در یکی از آزمون‌های بین‌المللی مثل آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL) شرکت کنید. نمرۀ قبولی کلی و موردنیاز برای هر مهارت در دانشگاه‌های مختلف متغیر و ممکن است دانشجویان بعضی از کشورها از ارائۀ مدرک زبان معاف باشند. شرایط معافیت از ارائۀ مدرک زبان هر دانشگاه به دوره و رشتۀ تحصیلی دلخواه شما بستگی دارد و باید اطلاعات و جزئیات دقیق این شرایط را از دانشگاه مدنظرتان درخواست کنید. به‌طورکلی، اگر در دانشگاهی به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید یا زبان آموزش در کشور محل زندگی‌تان انگلیسی باشد، از ارائۀ مدرک احراز سطح تسلط به زبان انگلیسی معاف خواهید بود.

طرز اپلای در دانشگاه های کانادا

طرز اپلای در دانشگاه های کانادا

وقتی محل تحصیلتان را انتخاب و مدارک موردنیاز برای اپلای را آماده کردید، باید مدارک را برای دانشگاه آنلاین ارسال کنید. بسته به محل تحصیل انتخابی، ممکن است از شما درخواست شود که مدارک را در سیستمی متمرکز مانند Apply Alberta، Education Planner BC، Ontario Universities’ Application Center یا Ontario Colleges بارگذاری کنید. اگر استان دانشگاه شما سیستم ثبت‌نام متمرکز نداشته باشد، باید مستقیماً ازطریق وبگاه دانشگاه یا کالج انتخابی‌تان ثبت‌نام کنید. فرایند ثبت‌نام و اپلای تمام دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی به‌روشنی در وبگاه مؤسسه تشریح شده است.

امروزه، تمام فرایند ثبت‌نام بیشتر دانشگاه‌ها آنلاین انجام می‌شود و فقط در بعضی از مراحل پایانی ثبت‌نام مجبور خواهید بود مدارک را به دانشگاه فیزیکی ارسال کنید. به‌طورکلی، می‌توانید مطمئن باشید که حداقل مراحل ابتدایی ثبت‌نام در دانشگاه‌ها آنلاین انجام می‌شود. تقریباً برای تمام درخواست‌ها باید مبلغی با عنوان «هزینۀ ثبت‌نام» یا «اپلیکیشن فی» (Application Fee) به دانشگاه بپردازید. این مبلغ در دانشگاه‌های کانادا حدود پنجاه تا صد دلار است و معمولاً پس داده نمی‌شود.

زمان اپلای در دانشگاه های کانادا

این موضوع نیز در دانشگاه‌های گوناگون متفاوت است؛ بنابراین برای اطلاع از زمان دقیق اپلای، وبگاه دانشگاه مدنظرتان را باید بررسی کنید. ددلاین اپلای در بعضی از دانشگاه‌های مشهور به‌دلیل تعداد زیاد متقاضیان، زودتر از دانشگاه‌های دیگر است. بیشتر اوقات مهلت ثبت‌نام در دانشگاه‌ها و کالج‌های کوچک دیرتر است. فارغ از مهلت ثبت‌نام در دورۀ مدنظرتان، به‌یاد بسپارید که باید به‌گونه‌ای زمان‌بندی کنید که برای گذراندن فرایند درخواست و صدور اِستادی پرمیت تا قبل از ترم تحصیلی زمان کافی داشته باشید. IRCC پیشنهاد می‌کند که مقاضیان تحصیل در دوره‌های آموزش عالی کانادا فرایند ثبت‌نام خود را یک سال پیش از تاریخ شروع دوره آغاز کنند.

مراحل بعدی

پس از آنکه درخواست ثبت‌نام خود را برای دانشگاه ارسال کردید، باید صبر کنید تا دانشگاه دربارۀ پذیرش یا رد درخواست شما تصمیم بگیرد. در بسیاری از سیستم‌های ثبت‌نام، می‌توانید وضعیت درخواست را آنلاین بررسی کنید و به شما پیشنهاد می‌کنیم که به اطلاعات این سیستم‌ها اعتماد کنید. انتظار برای دریافت نتیجۀ کار دشواری است؛ اما صبور باشید و طولی نمی‌کشد که متوجه خواهید شد درخواستتان تأیید را رد شده است.

زمانی‌که برای تحصیل در دورۀ مدنظرتان پذیرفته شوید، از دانشگاه یا کالجی که برای تحصیل در آن اقدام کرده‌اید، نامۀ پذیرش دریافت خواهید کرد. با این نامۀ پذیرش می‌توانید اِستادی پرمیت کانادا را دریافت کنید. هرسال هزاران دانشجوی بین‌المللی از سراسر دنیا به‌دلیل دیر ارسال‌کردن درخواست اِستادی پرمیت اضطراب زیادی را متحمّل می‌شوند. با اینکه بیشتر درخواست‌ها در زمان پیش‌بینی‌شده با موفقیت به‌پایان می‌رسند، پیشنهاد می‌کنیم که زمان بیشتری برای تأخیرهای احتمالی در فرایند ثبت‌نام در نظر بگیرید تا اضطراب کمتری داشته باشید.



منبع: