دانشگاه کیپ برتون در سال ۱۹۵۱ در نزدیکی شهر سیدنی استان نوا اسکوشیا تأسیس شد. هم‌اکنون، بیش از پنج‌هزار نفر دانشجو در مقطع کارشناسی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که ۲۰درصد از آن‌ها را دانشجویان بین‌المللی از پنجاه کشور دنیا تشکیل می‌دهند. شایان ذکر است به‌دلیل پاندمی ویروس کووید ۱۹، همۀ کلاس‌های این دانشگاه تا اطلاع ثانوی آنلاین برگزار می‌شوند. مرکز محیط‌زیست و انرژی پایدار در این دانشگاه یکی از مراکز پیشرو در پژوهش و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است و برق موردنیاز دانشگاه با توربین‌های بادی تأمین می‌شود. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه کیپ برتون را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه کیپ برتون

چهار دانشکدۀ دانشگاه کیپ برتون عبارت‌اند از: مدرسۀ هنر و علوم اجتماعی، مدرسۀ آموزش و سلامت، مدرسۀ کسب‌وکار و مدرسۀ علوم و فناوری. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در این دانشگاه از‌این‌قرارند: حسابداری، انسان‌شناسی، تئاتر، زیست‌شناسی، شیمی، ارتباطات، زبان انگلیسی، مطالعات محیط‌زیست، تاریخ،  بازاریابی، ریاضیات، موسیقی، نفت، فلسفه، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مدیریت زنجیرۀ تامین. دانشگاه کیپ برتون، تنها دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند: مدیریت (MBA) و آموزش. شایان ذکر است برای شرکت در رشته‌های این دانشگاه ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ هشتاد یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌ها کمتر از شش نباشد) الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه کیپ برتون

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه کیپ برتون

شهریۀ تحصیل دانشجویان بین‌المللی برای اکثر رشته‌های مقطع کارشناسی شانزده‌هزار دلار کانادا در سال است که با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی مانند بیمه به حدود هجده‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد. هزینۀ سالانۀ اسکان در پردیس دانشگاه بسته به نوع اتاق از چهارهزار تا هفت‌هزار دلار کانادا متغیر است و هزینۀ برنامۀ غذایی برای هفت روز هفته حدود پنج‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

هرساله ۱.۸میلیون دلار در قالب اسکالرشیپ و بورسیه به دانشجویان دانشگاه کیپ برتون اعطا می‌شود. دانشجویانی که مستقیماً از دبیرستان پذیرش دریافت کرده‌اند، به‌صورت خودکار نامزد دریافت اسکالرشیپ ورود به دانشگاه هستند. ارزش اسکالرشیپ‌های ورودی بین پانصد تا پنج‌هزار دلار کانادا برای یک سال است و دانشجویان حین تحصیل نیز بخت دریافت اسکالرشیپ و جایزۀ کمک تحصیلی را دارند.

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر سیدنی

کیفیت زندگی در شهر سیدنی استان نوا اسکوشیا از میانگین رضایت‌بخشی برخوردار و شاخص‌های امنیت و سلامت آنجا بالا و شاخص‌های ترافیک و آلودگی بسیار کم است. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۸۶۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۰۰ دلار کانادا در ماه است. اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۶۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۲۵۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. هزینۀ قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۲۱۱ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابایت‌برثانیه ۹۲ دلار کانادا در ماه تخمین زده می‌شود.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران ارزان‌قیمت ۱۹ دلار کانادا و هزینۀ تهیه غذا از رستوران گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۶۵ دلار کاناداست. افزون‌براین، هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد یازده دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۲ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۵ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۱ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۱ دلار، یک کیلوگرم موز ۱.۵ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳.۵ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۲ دلار.

منبع: