مونترال، دومین شهر بزرگ فرانسوی‌زبان جهان و بزرگ‌ترین شهر استان کبک کانادا، شهری پیشرفته و کلاسیک است و ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف در آن دیده می‌شود. ترکیب فریبندۀ تاریخ و مدرنیته و فرهنگ‌های متفاوت در شهر مونترال فرصت‌های زیادی به‌منظور تفریح و سیاحت برای گردشگران فراهم می‌کند. چه قصد زندگی و تحصیل در کانادا در شهر مونترال را داشته باشید و چه به‌عنوان گردشگر به این شهر سفر کرده باشید، حتماً می‌خواهید از مناطق دیدنی شگفت‌انگیز این شهر دیدن کنید. در این مقاله، تعدادی از جاذبه های گردشگری مونترال را به شما معرفی می‌کنیم.

کلیسای نوتردام

کلیسای نوتردام

کلیسای نوتردام (Notre-Dame Basilica) قدیمی‌ترین کلیسای کانادا و یکی از نمادهای میراث تاریخی و جاذبه های گردشگری مونترال است. معماری سبک گوتیک و پنجره‌های زیبا و نقاشی‌های مذهبی این کلیسا همواره گردشگران زیادی را به‌خود جذب می‌کند. گفته می‌شود که قدم‌زدن در این کلیسا مثل قدم‌زدن در تاریخ است. در زمان ورود به کلیسا، گشتی بیست‌دقیقه‌ای شما را با تاریخ و معماری و هنر آن آشنا می‌کند. پس‌از‌آن، می‌توانید قسمت‌های عمومی کلیسا را ببینید یا با گشتی جامع‌تر از تعمیدگاه و گالری‌ها و اتاق نگه‌داری از اشیای مقدس کلیسا دیدن کنید.

مونترال قدیم

مونترال قدیم (Old Montreal) قدیمی‌ترین محلۀ شهر مونترال و قلب تاریخی این شهر است. در این بخش از شهر، ساختمان‌های قدیمی ساخته‌شده در قرن‌های هفدهم و هجدهم و نوزدهم دیده می‌شود. در این محله، می‌توانید به بازدید کلیسای نوتردام و موزۀ پونته‌کالیه (Pointe-à-Callière) بروید و در بندر قدیمی پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری کنید و در رستوران‌ها و کافه‌های زیبا و مدرن غذا بخورید. فعالیت‌های جذاب تفریحی این محله فقط به فصل تابستان محدود نمی‌شود و هرسال در اواخر ژانویه، هزاران نفر در این محله به جشنواره‌های زمستانی می‌روند و به فعالیت‌هایی مثل اسکی و هاکی روی یخ مشغول می‌شوند.

مونت رویال

مونت رویال (Mount Royal) نام کوهی در مرکز شهر مونترال است که درون آن پارکی با همین نام نیز وجود دارد. فردریک لا اولمستد، طراح سنترال‌پارک نیویورک، پارک مونت رویال را نیز طراحی کرده است. ساخت این دو پارک مشهور هدفی مشترک داشته است: ایجاد فضایی باز در شهر، یعنی جایی که مردم در آن باهم وقت می‌گذرانند و بازی و ورزش می‌کنند و به تفریحات دیگر مشغول می‌شوند. از بالای این کوه می‌توانید منظرۀ تمام شهر مونترال را ببینید. در روزهایی که آسمان صاف و بدون ابر باشد، حتی منظرۀ کوه‌های آدیرونداک (Adirondack Mountains) در آمریکا نیز از فراز این کوه دیده می‌شود!

کلیسای سنت ژوزف

کلیسای سنت ژوزف

هر کجای شهر مونترال که باشید، می‌توانید منظرۀ گنبد سبز بزرگی را ببینید. این گنبد به کلیسای سنت‌ژوزف (St. Joseph’s Oratory)، بزرگ‌ترین کلیسای کانادا و یکی از جاذبه های گردشگری مونترال، تعلق دارد. گنبد این کلیسا دومین گنبد بلند دنیا است. اگر از پله‌های این گنبد بالا بروید، می‌توانید منظرۀ خیره‌کننده‌ای از شهر، تالارها، باغ‌ها و موزۀ کلیسا را ببینید که در آن آثار هنری و اشیای مقدس به‌نمایش گذاشته شده است.

موزۀ هنرهای زیبا

موزۀ هنرهای زیبای مونترال (Montreal Museum of Fine Arts) در سال ۱۸۶۰ تأسیس شد و یکی از موزه‌های پرمخاطب کاناداست و هرسال بیش از یک‌میلیون نفر گردشگر هنردوست از ۴۱هزار اثر هنری موجود در این موزه دیدن می‌کنند. در موزۀ هنرهای زیبا، آثاری از بیشترِ زمینه‌های هنری ازجمله هنرهای زیبای سنتی، موسیقی، فیلم، مُد و لباس و طراحی وجود دارد. علاوه‌برآن، هرسال مجموعه‌ای از آثار هنری نمایشگاه‌های دیگر با عنوان Travelling Exhibits در این موزه به‌نمایش گذاشته می‌شود.

باغ گیاه‌شناسی مونترال

باغ گیاه‌شناسی مونترال

باغ گیاه‌شناسی مونترال که برفراز بلندی‌های شهر قرار گرفته، سومین باغ گیاه‌شناسی بزرگ دنیا بعد از باغ‌های لندن و برلین است. در این باغ گیاه‌شناسی، سی باغ موضوعی (Themed Gardens) و دَه گلخانه وجود دارد که طیف وسیعی از اقلیم‌ها و گونه‌های زیادی از گیاهان در آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. باغ‌های این مجموعه باغ‌های ژاپنی و چینی زیبا را شامل می‌شود. باغ‌های دیگری مانند باغ درختان بنسای، کاج، افرا، توس و گونه‌های دیگر نیز در این مجموعه دیده می‌شود. اگر به تماشای گونه‌های مختلف پرنده‌ها علاقه دارید، می‌توانید دوربین چشمی‌تان را همراه خود به این باغ بیاورید.

شهر زیرزمینی

بعد از اینکه از قدم‌زدن در خیابان‌های شلوغ و بازدید از موزه‌ها و جاذبه های گردشگری مونترال خسته شدید، می‌توانید به شهر زیرزمینی مونترال بروید. در مونترال، شبکه‌ای گسترده به‌نام شهر زیرزمینی (The Underground City) وجود دارد. این شبکۀ زیرزمینی حدود ۳۲ کیلومتر مسیر و تونل زیرزمینی را دربر می‌گیرد که مرکزهای خرید و ایستگاه‌های مترو و ساختمان‌های دیگر را به‌هم وصل می‌کند. شما می‌توانید از‌طریق خیابان یا نُه هتل بزرگ یا هشت ایستگاه مترو در شهر مونترال به شهر زیرزمینی وارد شوید و به مجموعه‌ای از دوهزار فروشگاه، هفده موزه، یک زمین هاکی، یک سالن سینما، چند کلاب شبانه و تعداد زیادی رستوران دسترسی داشته باشید.



منابع: