اگر برای تحصیل در کانادا در یکی از دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور پذیرفته شده‌اید، در قدم بعدی باید هرچه زودتر محلی برای سکونتتان بیابید. هزینۀ اقامت و اسکان یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان بین‌المللی در سراسر دنیاست. میزان این هزینه‌ها به استان و شهر محل تحصیل و نوع محل سکونت و سبک زندگی دانشجو بستگی دارد. شما با انتخاب روش اقامت متناسب با بودجه و وضعیتتان، می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهید. در این مطلب، برخی از روش‌های اقامت دانشجویان بین‌المللی در کانادا را معرفی خواهیم کرد.

انواع محل‌های اقامت دانشجویان بین‌المللی در کانادا

طول دورۀ پذیرفته‌شده برای تحصیل و دانشگاه و شهر محل تحصیلتان در انتخاب روش اقامت و محل و هزینه‌های سکونت تأثیرگذار خواهد بود. با‌توجه‌به بودجه و سبک زندگی‌تان، می‌توانید گزینه‌های متفاوتی برای اقامت در کانادا انتخاب کنید. توجه کنید که هیچ گزینه‌ای از دیگری بهتر نیست؛ چرا‌که انتخاب از میان گزینه‌های موجود به اولویت‌های شخصی و بودجۀ شما بستگی دارد. شما تنها باید اطلاعات کافی را در این زمینه پیدا و گزینۀ مناسب با وضعیتتان را انتخاب کنید. روش‌های اصلی اقامت دانشجویان در کانادا معمولاً به سه گزینه ‌تقسیم می‌شود که در‌ادامه، آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی (On-Campus)

پس اگر گرفتن ویزای تحصیلی کانادا و مهاجرت به این کشور ، یکی از روش‌های موجود برای اقامت دانشجویان بین‌المللی در کانادا، سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی در داخل یا نزدیک پردیس دانشگاه است. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا امکان اقامت در خوابگاه را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند. استفاده از این روش اقامت به دانشجویان سال اول توصیه می‌شود؛ چرا‌که اقامت در خوابگاه علاوه‌بر ارزان و نزدیک بودن، روشی مناسب برای آشنایی با دانشجویان دیگر و برقراری ارتباط  با دیگران است. در خوابگاه‌ها، معمولاً می‌توانید اتاق‌های تکی یا اشتراکی را انتخاب کنید؛ البته هزینۀ اقامت در خوابگاه‌های اشتراکی کمتر از اتاق‌های تکی است.

بعضی از مؤسسه‌های آموزشی علاوه‌بر خوابگاه، برنامه‌هایی برای اقامت دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند که برنامۀ غذایی را نیز شامل می‌شود و اقامت را برای دانشجویانی راحت‌تر کرده‌اند که تنها و دور از خانواده زندگی می‌کنند. یکی دیگر از مزایای انتخاب این روش اقامت آن است که شما را از نگرانی برای پیداکردن و خرید مبلمان و لوازم‌خانگی رها می‌کند؛ چرا‌که در بیشتر خوابگاه‌ها وسایل اولیۀ زندگی شامل تخت‌خواب، وسایل گرمایشی، میز تحریر و قفسه یا کمد وجود دارد.

اجارۀ آپارتمان‌های خصوصی (Off-Campus)

اجاره‌کردن آپارتمان خصوصی یکی دیگر از گزینه‌های پرطرفدار برای اقامت دانشجویان بین‌المللی در کانادا است. در این روش اقامت، هزینۀ اتاق‌های مشترک خانه مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی و اتاق پذیرایی بین شما و هم‌خانه‌هایتان تقسیم می‌شود. در نگاه اول، شاید هزینۀ اقامت در آپارتمان کمتر از خوابگاه دانشجویی باشد؛ اما این نکته را مدنظر قرار دهید که در این روش اقامت، هزینه‌های دیگری به اجاره‌بها اضافه می‌شود. با انتخاب این گزینه، علاوه‌بر اجارۀ آپارتمان باید بودجه‌ای برای پرداخت هزینه‌های اینترنت، گرمایش، تلویزیون و قبض‌های خانه مانند آب و برق و گاز کنار بگذارید. اگر آپارتمانی که اجاره می‌کنید مبله نباشد، باید مبلغی نیز برای خرید لوازم خانه بپردازید. همچنین، توجه کنید که هزینۀ اجارۀ آپارتمان در شهرهای بزرگ کانادا، مانند ونکوور و تورنتو و مونترال می‌تواند بسیار زیاد و متغیر باشد. مزیت انتخاب این روش اقامت، داشتن فضای خصوصی بیشتر و دوربودن از فشارهای زندگی در خوابگاه دانشجویی است.

اقامت در اقامتگاه‌های خانگی (Homestay)

یکی دیگر از روش‌های اقامت دانشجویان که مهاجرت تحصیلی به کانادا کرده اند، زندگی با خانوادۀ میزبان کانادایی است. این روش اقامت به دانشجویان کمک می‌کند که راحت‌تر بتوانند با محیط زندگی جدیدشان ارتباط برقرار کنند. بعضی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در کانادا دانشجویان را به خانواده‌های محلیِ مایل به میزبانی معرفی می‌کنند. در این روش اقامت، دانشجویان معمولاً می‌توانند اتاقی خصوصی داشته باشند و روزانه از سه وعدۀ غذایی بهره‌مند شوند؛ البته گزینه‌هایی برای اقامت بدون برنامۀ غذایی نیز وجود دارد. اگر به زندگی با این سبک علاقه دارید، می‌توانید گزینه‌های موجود در وبگاه Canada Homestay Network را بررسی کنید.



منابع: