فیزیک علمی است که پدیده‌های طبیعی از کوچک‌ترین ذرات تا بزرگ‌ترین ساختارها در کائنات را از ازل تا زمان حال مطالعه می‌کند. افزون‌براین، این علم زیربنای دستاوردهای مختلف فناوری مانند گوشی‌های هوشمند یا درمان سرطان است. فیزیک‌دانان مایل‌اند از دنیای اطراف خود بیشتر بدانند و آن را برای بهبود رفاه هم‌نوعان خود کنترل کنند. همچنین، آنان به‌دنبال الگوهای حیات روی زمین هستند تا بتوانند قوانین طبیعی را در قالب فرمول دربیاورند. دانشگاه های فیزیک کانادا جزو دانشگاه‌های پیشروِ دنیا در علم فیزیک به‌شمار می‌روند که با بهترین کیفیت آموزشی، این علم را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند. در این مقاله، برای کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، هفت دانشگاه برتر از دانشگاه های فیزیک کانادا را بر‌اساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ وبگاه QS معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

یکی از برترین دانشگاه های فیزیک کانادا برای مهاجرت تحصیلی به کانادا ،دانشگاه تورنتوست. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و هم‌اکنون بیش از ۷۶هزار نفر دانشجو در هجده دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه تورنتو دَه گرایش فیزیک ارائه می‌کند‌: فیزیک و نجوم، فیزیک زیستی، فیزیک زیست‌پزشکی، فیزیک شیمیایی، فیزیک محیط‌زیستی، فیزیک عمومی، ریاضیات و فیزیک، فلسفه و فیزیک و اخترفیزیک. دپارتمان فیزیک دانشگاه تورنتو در زمینه‌های گسترده‌ای مانند ژئوفیزیک، نورشناسی کوانتومی، ذرات بنیادی، فیزیک زیستی و اخترفیزیک دوره برگزار می‌کند. ناگفته نماند شهریۀ سالانۀ تحصیل در این دانشگاه حدوداً شصت‌هزار دلار کاناداست. برای شرکت در دوره‌های فیزیک دانشگاه تورنتو، یکی از دانشگاه‌های فیزیک بزرگ کانادا، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ صد (حداقل نمرۀ نگارش نباید کمتر از ۲۲ باشد) الزامی است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور بنیان نهاده شد و هم‌اکنون دو پردیس دارد. بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان در نوزده دانشکده و مدرسه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه بریتیش کلمبیا با بودجۀ پژوهشی ششصد‌میلیون‌دلاری، سالانه هزینۀ بیش از هشت‌هزار پروژۀ پژوهشی را تأمین می‌کند و از مشهورترین دانشگاه های فیزیک کانادا به‌شمار می‌آید. دانشجویان رشتۀ فیزیک در پردیس ونکوور می‌توانند از آزمایشگاه ملی فیزیک ذرات و فیزیک هسته‌ای کانادا در مرکز شتاب‌دهندۀ ملی کانادا (TRIUMF) بازدید کنند. افزون‌براین، دانشجویان گرایش‌های فیزیک در پردیس اوکاناگان از امکانات و سمینارهای پژوهشی بهره‌مند می‌شوند. هزینۀ تحصیل فیزیک در این دانشگاه حدود ۴۳هزار دلار کانادا در سال است. برای شرکت در دوره‌های فیزیک دانشگاه بریتیش کلمبیا، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ نود (نمره‌های مهارت خواندن و شنیدن از ۲۲ و مهارت‌های نگارش و مکالمه از ۲۱ نباید کمتر نباشد) الزامی است.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک‌گیل

یکی دیگر از دانشگاه های فیزیک کانادا دانشگاه مک‌گیل است. این دانشگاه در سال ۱۸۲۱ در شهر مونترال استان کبک تأسیس شد و درحال‌حاضر، چهل‌هزار نفر دانشجو در بیش از سیصد رشتۀ تحصیلی در دو پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک می‌توانند از میان این گرایش‌ها، گرایش دلخواهشان را انتخاب کنند: اخترفیزیک، بیوفیزیک، فیزیک مواد، فیزیک هسته‌ای، فیزیک آماری، فیزیک جرم چگال و فیزیک اشعه‌های پزشکی. شایان ذکر است هزینۀ سالانۀ تحصیل در دانشکدۀ علوم دانشگاه مک‌گیل تقریباً ۴۲هزار دلار کانادا‌ست. برای شرکت در دوره‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ نود (نمرۀ هر مهارت آن نباید کمتر از ۲۱ باشد) الزامی است.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو در سال ۱۹۵۹ در شهر واترلو استان اونتاریو تأسیس شد. در این دانشگاه‌، بیش از ۳۷هزار نفر دانشجو در شش دانشکده و سیزده مدرسه تحصیل می‌کنند. در رشتۀ فیزیک، دانشگاه واترلو یکی از معتبرترین دانشگاه های فیزیک کانادا به‌حساب می‌آید. در مقطع کارشناسی، این دانشگاه دوره‌های فیزیک و نجوم، فیزیک ریاضیاتی، فیزیک زیستی، فیزیک مواد و نانوساینس و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، دوره‌های  فیزیک و نانوتکنولوژی و کوانتوم را برگزار می‌کند. هزینۀ تحصیل در دانشکدۀ علوم دانشگاه واترلو حدوداً ۳۶هزار دلار کانادا در سال است. برای شرکت در دوره‌های دانشگاه واترلو، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های نگارش و مکالمه از ۶.۵ و نمرۀ مهارت‌های خواندن و شنیدن نباید کمتر از شش باشد) یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ نود (نمرۀ مهارت‌های نگارش و مکالمه نباید کمتر از ۲۵ باشد) الزامی است.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون شروع به کار کرد و ازجمله دانشگاه های فیزیک کانادا است. هم‌اکنون، بیش از ۳۹هزار نفر دانشجو از ۱۵۰ کشور در چهارصد رشتۀ ارائه‌شده در پنج پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه آلبرتا، از دانشگاه‌های نام‌آشنای کانادا، در رشتۀ فیزیک از این گرایش‌ها بهره می‌برد: اخترفیزیک، فیزیک مهندسی، ژئوفیزیک، فیزیک ریاضیاتی و مهندسی نانو. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشکدۀ علوم دانشگاه آلبرتا حدود ۳۰هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود. برای شرکت در دوره‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ نود (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از ۲۱ نباشد) یا مدرک آیلتس با نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) الزامی است.

دانشگاه مونترال

در میان دانشگاه های فیزیک کانادا، دانشگاه مونترال نیز از جایگاه مناسبی برخوردار است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در مونترال استان کبک تأسیس شد و زبان تدریس در آن فرانسوی است. بیش از ۶۷هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده و دو مدرسۀ دانشگاه مونترال مشغول تحصیل هستند. دانشجویان فیزیک دانشگاه مونترال می‌توانند از امکانات مجتمع تازه‌تأسیس علوم این دانشگاه و اسکالرشیپ ماری کوری و کارورزی‌های مختلف با پرداخت دستمزد بهره‌مند شوند. همایش‌هایی با سخنرانی پژوهشگران بنام در رشتۀ فیزیک و امکانات پژوهشی از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه مونترال است. هزینۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مونترال تقریباً ۸،۱۰۰ و در مقطع دکتری درحدود ۷،۳۰۰ دلار کاناداست.

دانشگاه مک‌مستر

آخرین نام در فهرست دانشگاه های فیزیک کانادا، دانشگاه مک‌مستر است. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ در شهر همیلتون استان اونتاریو بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، بیش از ۳۱هزار نفر دانشجو در شش دانشکدۀ آن تحصیل می‌کنند. این شش دانشکده عبارت‌اند از: مدرسۀ کسب‌و‌کار دگروت، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم سلامت، دانشگاه علوم انسانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ علوم. دانشکدۀ علوم دانشگاه مک‌مستر این دپارتمان را شامل می‌شود: بیوشیمی و علوم زیست‌پزشکی، زیست‌شناسی، شیمی و بیوشیمی، جغرافیا و علوم زمین، حرکت‌شناسی، ریاضیات و آمار، فیزیک و نجوم، روان‌شناسی و علوم اعصاب و رفتار. شهریۀ این دانشگاه حدود هزار دلار کانادا برای هر واحد درسی است. برای شرکت در دوره‌های دانشگاه مک‌مستر، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ الزامی است.

در صورت تمایل به گرفتن ویزای تحصیلی کانادا با ما همراه باشید.

منبع: