شهر هالیفکس مرکز استان نوا اسکوشای کاناداست و بیش از چهارصدهزار نفر جمعیت دارد. این شهر یکی از مناطق بزرگ اقتصادی در استان‌های آتلانتیک کانادا (استان‌های نیوبرانزویک، نوا اسکوشا، پرنس ادوارد و نیوفاندلند) است و شرکت‌‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی در آن متمرکز هستند. از منابع بزرگ اقتصادی شهر هالیفکس می‌توان به کشاورزی، ماهی‌گیری، معادن، جنگل‌ها و استخراج گاز طبیعی صنایع اشاره کرد. دانشگاه های هالیفکس دوره‌های آموزشی متنوع و باکیفیتی ارائه می‌کنند. پنج دانشگاه این شهر عبارت‌اند از: دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه سنت‌مری، دانشگاه مانت سنت‌وینست، دانشگاه کینز کالج و دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشا. در این مقاله، برای کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، دانشگاه های هالیفکس را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه سنت‌مری

یکی از مشهورترین دانشگاه های هالیفکس دانشگاه سنت‌مری است. این دانشگاه در سال ۱۸۰۲ تأسیس شد و به‌‌خاطر دوره‌های مدیریت و شیمی در کشور کانادا شهرت دارد. بیش از هفت‌هزار نفر دانشجو تمام‌وقت و پاره‌وقت در چهار دانشکدۀ هنر، کسب‌و‌کار، علوم و تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند. شایان ذکر است سهم دانشجویان بین‌المللی از این تعداد حدود ۳۰درصد است. دانشگاه سنت‌مری، تنها دانشگاه کانادایی است که دورۀ کارشناسی کارآفرینی برگزار می‌کند.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در دانشگاه سنت‌مری عبارت‌اند از: حسابداری، فیزیک نجومی، زیست‌شناسی، شیمی، علوم کامپیوتر، جرم‌شناسی، اقتصاد، مهندسی، فیلم، محیط‌زیست، جغرافیا، زمین‌شناسی، تاریخ، مدیریت منابع انسانی، زبان‌شناسی، مدیریت، بازاریابی، ریاضیات، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی. دانشگاه هالیفکس در مقطع کارشناسی ارشد نیز این رشته‌ها را برگزار می‌کند: جرم‌شناسی، زمین‌شناسی، تاریخ، فلسفه، مدیریت، MBA، نجوم، روان‌شناسی، علوم کاربردی، اقتصاد و مطالعات زنان.

شهریۀ تحصیل در دانشگاه سنت‌مری، یکی دیگر از برترین دانشگاه های هالیفکس، در مقطع کارشناسی درحدود بیست ‌هزار و در مقطع کارشناسی ارشد بین سیزده تا هجده‌هزار دلار کاناداست. هزینۀ اسکان در پردیس دانشگاه نیز بسته به انتخاب نوع اتاق و برنامۀ غذایی، بین نُه تا دوازده‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند برای احراز دانش زبان انگلیسی، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ هشتاد (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از بیست باشد) یا ارائۀ آیلتس آکادمیک ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) الزامی است.

دانشگاه مانت سنت وینست

دانشگاه مانت سنت‌وینست

یکی دیگر از دانشگاه های هالیفکس دانشگاه مانت سنت‌وینست است که در سال ۱۸۷۳ در هالیفکس تأسیس شد. این دانشگاه رشته‌‌های متنوعی در مقطع کارشناسی برگزار می‌کند و بیش از چهار‌هزار نفر دانشجو در چهل رشتۀ آن در زمینه‌های هنر و علوم و آموزش تحصیل می‌کنند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مانت سنت‌وینست عبارت‌اند از: ارتباطات، اقتصاد، زبان انگلیسی، تاریخ، ریاضیات، فلسفه، مطالعات سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، زیست‌شناسی، شیمی، آموزش و روان‌شناسی آموزش.

هزینۀ سالانۀ تحصیل در دانشگاه مانت سنت‌وینست برای دانشجویان بین‌المللی بین هفده تا هجده‌هزار دلار کاناداست. ناگفته نماند هزینۀ اقامت در پردیس دانشگاه به‌همراه تغذیه نیز به دَه‌هزار دلار در سال می‌رسد. برای احراز دانش زبان انگلیسی، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از ۲۱ باشد) یا ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) الزامی است.

دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشا (NSCAD)

دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشا (NSCAD) در سال ۱۸۸۷ تأسیس شد و بیش از ششصد نفر دانشجو در هفت دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشگاه NSCAD یکی از دوره‌های برتر هنر و طراحی را در میان دانشگاه های هالیفکس ارائه می‌کند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: تاریخ هنر، طراحی بینارشته‌ای، سرامیک، طراحی جواهرات، پارچه و مُد، فیلم و عکاسی. از دوره‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه NSCAD نیز می‌توان به هنر و طراحی و هنرهای زیبا اشاره کرد.

شهریۀ تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشا (NSCAD) سالانه بین ۲۰ تا ۲۴هزار دلار کاناداست. به‌منظور ثبت‌نام در دوره‌های کارشناسی، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ نود (نمرۀ هر مهارت نباید کمتر از بیست باشد) یا ارائۀ مدرک آیتلس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ هر مهارت نباید کمتر از شش باشد) الزامی است. برای دورۀ کارشناسی ارشد نیز، باید مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۹۴ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از ۲۲ باشد) یا مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ هفت (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) ارائه کنید.

دانشگاه کینز کالج

دانشگاه کینز کالج

دانشگاه کینز کالج در سال ۱۷۸۹ در شهر ویندزور تأسیس شد؛ اما در سال ۱۹۲۰‌ و پس از ویرانی براثر آتش‌سوزی، محل آن به شهر هالیفکس انتقال یافت. این انتقال با کمک دانشگاه دالهاوزی میسر شد و این دو دانشگاه از آن زمان، همکاری‌های تنگاتنگی باهم دارند؛ ازجمله امکان دسترسی کامل دانشجویان دانشگاه کینز کالج به خدمات و امکانات دانشگاه دالهاوزی. دانشگاه کینز کالج ازجمله کوچک‌ترین دانشگاه های هالیفکس است. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: مطالعات سینما و رسانه، نویسندگی خلاق، زبان انگلیسی، تاریخ، موسیقی، فلسفه، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، تئاتر، بازیگری تئاتر، بیوشیمی، شیمی، علوم زمین، اقتصاد، ریاضیات، میکروبیولوژی، نوروساینس، علوم اقیانوس، فیزیک، روان‌شناسی و آمار.

هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دانشگاه کینز کالج سالانه مبلغی بین ۹،۵۰۰ تا ۱۰،۵۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. هزینۀ اسکان در پردیس دانشگاه نیز به ۷،۵۰۰ و هزینۀ تغذیه به ۴،۰۰۰ دلار کانادا می‌رسد. برای ثبت‌نام در دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد این دانشگاه و استفاده از خدمات و امکانات آن، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ نود (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از بیست باشد) یا ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) الزامی است.

دانشگاه دالهاوزی

دانشگاه دالهاوزی در سال ۱۸۱۸ در شهر هالیفکس تأسیس شد. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های هالیفکس به‌شمار می‌آید که بیش از نوزده‌هزار نفر دانشجو در چهار پردیس و دوازده دانشکدۀ آن در دویست رشتۀ تحصیلی مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر و علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم کامپیوتر، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ پزشکی و دانشکدۀ علوم.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشکده‌های دانشگاه دالهاوزی از این قرارند: کشاورزی، معماری، فلسفه، تاریخ، علوم سیاسی، علوم کامپیوتر، دندان‌پزشکی، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، داروسازی، پرستاری، حقوق، مدیریت، پزشکی، بیولوژی، شیمی، اقتصاد و روان‌شناسی. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه دالهاوزی، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های هالیفکس، حدود ۲۳هزار و در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۱۸هزار دلار کاناداست. هزینۀ زندگی در این دانشگاه نیز به‌طور متوسط به دَه‌هزار دلار کانادا می‌رسد. برای تحصیل در دوره‌های دانشگاه دالهاوزی، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ نود (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از بیست باشد) یا ارائۀ مدرک آیلتس با نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) الزامی است.

منبع: