تحصیل در دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا می‌تواند مزایای متعددی در برداشته باشد. زبان فرانسوی یکی از دو زبان رسمی کشور کانادا است، و دانش این زبان علاوه بر اینکه دروازه آشنایی با فرهنگ و ادبیات فرانسوی است، در مصاحبه‌های شغلی مخصوصا در استان کبک می‌تواند ویژگی متمایزکننده شما از دیگر متقاضیان باشد. حتما می‌دانید که مدرک زبان فرانسوی برای برنامه‌های مهاجرتی مثل اکسپرس انتری، برنامه‌های منتخب استانی، و برنامه‌های مهاجرتی استان کبک نیز مفید است، و به مجموع امتیازات شما افزوده می‌شود. تحصیل در دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا علاوه بر کیفیت بالای آموزش به کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند اجازه می‌دهد تا پس از پایان تحصیلات مشغول به کار شوند و با کسب امتیاز تجربه تحصیل و کار در کانادا به علاوه امتیاز زبان انگلیسی و فرانسوی شانس خود را برای دریافت اقامت دائم کانادا بالا ببرند. در این مقاله به سه مورد از دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا در استان کبک اشاره می‌کنیم.

دانشگاه مونترال

یکی از برترین دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا دانشگاه مونترال است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ تاسیس شده و در شهر مونترال قرار دارد. بر اساس رنکینگ جهانی QS برای سال ۲۰۲۱ دانشگاه مونترال چهارمین دانشگاه برتر کانادا و جزو صد وبیست دانشگاه برتر دنیا است، و  میزبان بیش از سی و چهار هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و یازده هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد. دانشگاه مونترال از سیزده دانشکده، بیش از شصت دپارتمان، و دو مدرسه تشکیل شده است که از این میان به چند مورد اشاره می‌کنیم: دانشکده هنر و علوم، دانشکده آموزش، دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده دامپزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده داروسازی، مدرسه پلی تکنیک مونترال و مدرسه HEC مونترال. این دانشگاه بیش از ششصد و پنجاه دوره در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارایه می‌کند و یکی از بزرگترین دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا است. از میان زمینه‌های تحصیلی ارایه شده نیز می‌توان به علوم اجتماعی، علوم زیستی، علوم انسانی، علوم سلامت، علوم مدیریت، زبان و ادبیات، حقوق، اقتصاد و سیاست، هنر و موسیقی و ارتباطات اشاره نمود. اگرچه دوره‌های مقطع کارشناسی فقط به زبان فرانسوی ارایه می‌شود، در سطح کارشناسی ارشد و دکترا دوره‌هایی به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شود. دکتری شیمی، دکتری علوم کامپیوتر، دکتر نوروساینس، دکترای ویروس شناسی و ایمنی شناسی، کارشناسی ارشد حقوق، کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین‌المللی، کارشناسی ارشد حقوق پزشکی و کارشناسی ارشد علوم بینایی از جمله دوره‌هایی است که دوزبانه برگزار می‌گردد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین‌المللی هشت هزار و صد دلار برای هر ترم، و هزینه تحصیل در مقطع دکترا برای دانشجویان بین‌المللی هفت هزار و سیصد دلار برای هر ترم است. هزینه زندگی دانشجویی برای یک نفر در شهر مونترال ماهیانه به حدود هزار و دویست دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال

یکی دیگر از دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا دانشگاه لاوال است. قدمت تاسیس این دانشگاه به سال ۱۸۵۲ در شهر کبک سیتی برمی‌گردد، و اولین مرکز آموزش عالی به زبان فرانسوی در آمریکای شمالی است. بر اساس رنکینگ جهانی QS برای سال ۲۰۲۱ دانشگاه لاوال بین پانزده دانشگاه برتر کانادا و چهارصد دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. بیش از سی و دو هزار دانشجو در مقطع کارشناسی، و ده هزار دانشجو در مقاطع بالاتر در این دانشگاه ، مهاجرت تحصیلی به کانادا کرده و مشغول به تحصیل هستند ، و دانشگاه لاوال در هفده دانشکده بیش از پانصد دوره ارایه می‌کند. از میان دانشکده‌های این دانشگاه می‌توان به دانشکده علوم کاربردی، دانشکده کشاورزی، دانشکده معماری، دانشکده آموزش، دانشکده حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشکده هنر، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده داروسازی، دانشکده مهندسی، دانشکده فلسفه و دانشکده علوم اجتماعی اشاره نمود. بودجه تحقیقاتی این دانشگاه بیش از چهارصد میلیون دلار است که آن را در مقام هفتمین دانشگاه پژوهشی کانادا قرار می‌دهد. بیش از دو هزار و سیصد اتاق برای دانشجویان دانشگاه لاوال در پردیس این دانشگاه در نظرگرفته شده است. نمره زبان لازم برای قبولی در این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا حداقل نمره سیصد و شصت و یک در آزمون تی سی اف و نمره هشت در آزمون رایتینگ تی سی اف است. شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی در هر ترم حدود ده هزار دلار کانادا، و در مقاطع بالاتر حدود هفت هزار دلار کانادا است. متوسط دمای هوا در شهر کبک بین منفی پانزده درجه سانتی‌گراد در زمستان تا بیست و شش درجه سانتی‌گراد در تابستان است و به ندرت از منفی بیست و چهار درجه سردتر و یا از سی درجه سانتی‌گراد گرم‌تر می‌شود.

دانشگاه شربروک

دانشگاه شربروک

سومین مورد در لیست دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا دانشگاه شربروک است. این دانشگاه در ۱۹۵۴ در شهر شربروک استان کبک تاسیس شد. این دانشگاه بر اساس رنکینگ جهانی QS برای سال ۲۰۲۱ بین بیست و پنج دانشگاه برتر کانادا و هفتصد دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. دانشگاه شربروک دارای سه پردیس است که در مجموع هشت دانشکده را در خود جای داده و سیصد و نود و شش دوره در آنها برگزار می‌گردد. از میان دانشکده‌های دانشگاه شربروک می‌توان به دانشکده مدیریت، دانشکده آموزش، دانشکده مهندسی، دانشکده حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم بهداشتی و دانشکده تربیت بدنی اشاره نمود. شهریه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای یک ترم در اکثر رشته‌ها حدود هشت هزار و هفتصد دلار کانادا است. هزینه زندگی دانشجویی یک نفر برای سال اول صرف نظر از هزینه تحصیل حدود شانزده هزار دلار کانادا است. این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا دوره آموزش زبان فرانسوی برگزار می‌کند. متقاضیان ثبت‌نام در دانشگاه در آزمون رایگان تعیین سطح شرکت می‌کنند. در صورتی که نمره آنها در این آزمون به سطح مورد قبول نرسد، باید در دوره‌های آموزش زبان فرانسوی نیز ثبت نام کنند. دمای هوا در این شهر به طور متوسط بین منفی پانزده درجه سانتی‌گراد در زمستان تا بیست و پنج درجه سانتی‌گراد در تابستان است، و به ندرت دمان هوا از منفی بیست و هفت درجه سردتر و یا از بیست و نه درجه گرمتر می‌شود. کیفیت زندگی در شربروک بسیار بالا است.  شاخصه کیفیت زندگی در این شهر ۱۹۴ است. برای فهم بهتر باید بدانیم که شاخصه کیفیت زندگی در مونترال ۱۵۹ و در شهر کبک سیتی ۱۷۷ می‌باشد. شاخصه قدرت خرید و امنیت بسیار عالی است. شاخصه بهداشت بالا و شاخصه هزینه زندگی پایین است. هزینه اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر بین چهارصد تا هفتصد دلار کانادا است. در صورتی که این واحد خارج از محدوده مرکز شهر باشد اجاره بهای ماهیانه به سیصد و پنجاه تا پانصد و پنجاه دلار کانادا می‌رسد.

برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا با ما همراه باشید.

منبع: