پذیرش تحصیلی ایتالیا یکی از روش‌های ساده برای کسب تجربۀ تحصیل در خارج از کشور است. درواقع، شرایط بسیار آسان دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور موجب شده است تحصیل در ایتالیا به یکی از گزینه‌های محبوبِ دانشجویان بین‌المللی تبدیل شود. بنابراین، اگر به‌دنبال تحصیل در دانشگاه‌های یکی از کشورهای برتر اروپا هستید، پذیرش تحصیلی ایتالیا شما را به این هدف می‌تواند نزدیک کند. در این مطلب، با پذیرش تحصیلی ایتالیا و شرایط تحصیل در این کشور مهم اروپایی بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط پذیرش تحصیلی ایتالیا

شرایط پذیرش تحصیلی ایتالیا بسیار آسان است و متقاضیانی که این کشور را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند، به‌راحتی از دانشگاه‌های آن حتی بدون نمرۀ زبان می‌توانند پذیرش بگیرند.

مدرک زبان و معدل

برای پذیرش در بیشترِ دانشگاه‌های ایتالیا به ارائۀ مدرک زبان نیازی نیست و اغلب دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌های تحصیلی، مدرک زبان را برای پذیرش الزامی نمی‌دانند؛ بنابراین، به‌راحتی از دانشگاه مدنظرتان می‌توانید پذیرش بگیرید. هرچند داشتن مدرک زبان برای پذیرش اهمیت ندارد؛ برای ورود به این کشور و حضور در کلاس‌های دانشگاه، در ابتدا ویزای تحصیلی ایتالیا باید دریافت کنید. درحال‌حاضر، یکی از مدارک مورد‌نیاز به‌منظور دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا مدرک زبان انگلیسی برای دوره‌های انگلیسی‌زبان و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره‌های ایتالیایی‌زبان است.

از دیگر شرایط پذیرش تحصیلی ایتالیا، شرط معدل است. برای پذیرش در بیشترِ دانشگاه‌های ایتالیا شرط معدل مطرح نیست؛ اما ممکن است بعضی از دانشگاه‌های مطرح این کشور برای برخی از رشته‌های خاص شرط معدل تعیین کرده باشند (بسته به نوع رشته بیشتر از چهارده یا پانزده). پس، بهتر است این موضوع را با مراجعه به وبگاه دانشگاه و بخش مدارک لازم برای پذیرش بررسی کنید.

شرایط سنی

شرایط سنی از دیگر مزیت‌های انتخاب ایتالیا به‌عنوان مقصد تحصیلی است. شرایط سنی برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا اهمیتی ندارد و به‌طور‌کلی دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور در این زمینه چندان سخت‌گیر نیستند. برای مثال، اگرچه گفته می‌شود اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بزرگ‌تر از ۲۸ سال همراه با ریسک است، متقاضیانی با سن بیشتر (سی سال و بیشتر) نیز توانسته‌اند ویزا دریافت کنند. همچنین، در مقطع کارشناسی ارشد معمولاً ریسک ویزای تحصیلی برای متقاضیان بزرگ‌تر از ۳۵ سال وجود دارد؛ اما دانشجویانی بوده‌اند که با سن بیشتر (چهل سال) نیز برای ادامه‌تحصیل در این مقطع از دانشگاه پذیرش و از سفارت ایتالیا ویزا گرفته‌اند. برای تحصیل مقطع دکتری در ایتالیا نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و رزومۀ تحصیلی و سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود.

وقفۀ تحصیلی و آزمون ورودی

وقفۀ تحصیلی و آزمون ورودی

پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا حتی با داشتن گپ تحصیلی (فاصلۀ زمانی بین دو مقطع تحصیلی یا هرگونه وقفۀ تحصیلی) امکان‌پذیر است. بنابراین، علاقه‌مندان به ادامه‌تحصیل در ایتالیا حتی با داشتن وقفۀ چند‌ساله بین کارشناسی و کارشناسی ارشد، درخواستشان را برای پذیرش از دانشگاه می‌توانند ارائه دهند.

برای ورود به بیشترِ دانشگاه‌های ایتالیا، به شرکت در آزمون ورودی نیازی نیست؛ البته برای تحصیل مقطع کارشناسی در ایتالیا معمولاً در آزمون ورودی باید شرکت کنید. به‌‌عنوان مثال، برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی در آزمون IMAT یا برای تحصیل رشته‌های معماری و مهندسی (مهندسی خودرو، مهندسی کامپیوتر، مهندسی ارتباطات و الکترونیک، مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک) در مقطع کارشناسی دانشگاه پلی‌تکنیک تورین در آزمون  TILباید شرکت کنید.

انتخاب دانشگاه

برای موفقیت در گرفتن پذیرش تحصیلی ایتالیا، انتخاب درست دانشگاه بسیار مهم است. دانشگاه‌های تاریخی و قدیمی ایتالیا همواره در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. در جدید‌ترین رتبه‌بندی مؤسسۀ QS، یکی از وبگاه‌های معتبر در زمینۀ ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، ایتالیا با ۳۶ دانشگاه در بین ۱،۰۰۰ دانشگاه برتر جهان، پس از انگلیس و آلمان بیشترین تعداد دانشگاه در اروپا را دارد.

برخی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا عبارت‌اند از: دانشگاه تورورگاتای رُم، دانشگاه اودینه، دانشگاه باری، دانشگاه برشا، دانشگاه بولونیا، دانشگاه ترنتو، دانشگاه تریسته، دانشگاه تورین، دانشگاه جنوا، دانشگاه رما تره، دانشگاه سالرنو، دانشگاه ساپینزای رُم، دانشگاه سنت‌آنا، دانشگاه سینا، دانشگاه فرارا، دانشگاه فلورانس، دانشگاه فوسکاری ونیز، دانشگاه مودنا رجیو امیلیا، دانشگاه میلان و دانشگاه میلان بیکوکا.

پذیرش تحصیلی ایتالیا به همراه بورسیه

یکی از دلایل اصلی محبوبیت تحصیل در ایتالیا، بورسیه‌های دولتی این کشور است که کمک مناسبی برای تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل می‌تواند باشد. بیشترِ این بورسیه‌ها بر‌پایۀ نیاز طراحی شده و همان­طور‌که از نامشان پیداست، به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند ثابت کنند به‌دلیل وضعیت مالی ازپسِ تأمین هزینه‌های تحصیل برنمی‌آیند و این مسئله ممکن است مانع بزرگی برای دستیابی به اهداف تحصیلی‌شان در ایتالیا باشد. در این نوع بورسیه، اگر دانشجو هنوز زیر پوشش والدینش باشد و والدین به‌دلیل مشکلات مالی هزینه‌های تحصیل او را نتوانند تأمین کنند‌، دولت کمک مالی به دانشجو اعطا می‌کند. البته اعطا‌کنندگان این نوع بورسیه ممکن است عوامل دیگری مانند تابعیت و وضعیت اقامت، تعداد افراد خانواده، بیمه، مالیات و شرایط شغلی والدین را نیز بررسی کنند.

بعضی مواقع ممکن است دانشجو به‌خاطر سوابق تحصیلی عالی، با‌توجه‌به نوع دورۀ تحصیلی و دانشگاه، علاوه‌بر بورسیه بر‌پایۀ نیاز از بورسیۀ شایستگی (Merit-Based) نیز بتواند بهره‌مند شود. پس با‌توجه‌به اینکه شرایط دریافت این نوع بورسیه‌ها ممکن است متفاوت باشد، بهتر است قبل از اقدام، اطلاعات لازم دربارۀ مدارک مورد‌نیاز و مبلغ در‌نظر‌گرفته‌شده برای این بورسیه را به‌دست آورید. ازآنجاکه دانشجویان برای تحصیل در این کشور مبلغی به‌عنوان شهریه به دانشگاه باید پرداخت کنند، دریافت این کمک‌هزینه‌های تحصیلی بسیار سودمند می‌تواند باشد.

شهریۀ دانشگاه های دولتی

شهریۀ دانشگاه‌های دولتی

شهریۀ دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بسته به نوع مقطع تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری) و رشته و دانشگاه متفاوت است؛ ولی حداکثر به پنج‌هزار یورو برای یک سال تحصیلی می‌رسد. البته این مبلغ ممکن است برای دانشجویان اهل خارج از اتحادیۀ اروپا در بعضی از دوره‌ها بیشتر باشد. ازاین‌رو، به دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در ایتالیا توصیه می‌کنیم با مراجعه به وبگاه دانشگاه مدنظرشان، از شهریۀ رشته‌شان مطلع شوند.

متوسط شهریۀ برخی از دانشگاه‌های ایتالیا ازاین‌قرار است: دانشگاه سنت‌آنا (‌۴،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)، دانشگاه بولونیا (۳،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)، دانشگاه پادوا (۴،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (۳،۹۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)، دانشگاه ترنتو (۴،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)، دانشگاه تورین (۲،۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)، دانشگاه سیه‌نا (۱،۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)، دانشگاه پلی‌تکنیک تورین (۳،۳۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی).

منبع:

https://www.mastersportal.com/articles