بسیاری از کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند می‌خواهند درباره‌ی شهرهای این کشور بیشتر بدانند، چرا که یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها برای مهاجرت تحصیلی شهر محل تحصیل است. در این میان انتخاب بین مونترال، تورنتو و یا ونکوور شاید به نظر سخت برسد. مونترال یا ونکور؟ تورنتو یا مونترال؟ ما در این مقاله به تفاوت‌های زندگی در مونترال و ونکوور می‌پردازیم. برای اطلاع از تفاوت‌های تورنتو و مونترال می‌توانید مقاله‌ی‌ “تورنتو یا مونترال؟” را مطالعه نمایید.

مونترال و ونکوور هردو شهرهای بسیار زیبایی هستند، و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. نهایتا بهترین گزینه به علایق و سبک زندگی شخصی شما برمی‌گردد. برای تصمیم‌گیری بهتر چند مورد از این ویژگی‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • دمای هوا

به خاطر موقعیت جغرافیایی کانادا، شهرهای آن زمستان‌های سردی دارند. با این حال ونکوور به هوای ملایم شهرت دارد، و دمای هوای مطبوع‌تری را در زمستان و تابستان شاهد هستیم. اختلاف دمای هوای مونترال بیشتر است. ساکنین این شهر زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرمی را تجربه می‌کنند.

  • هزینه‌ی زندگی

در عمده‌ی موارد هزینه‌ی زندگی در ونکوور بیش از مونترال است. هزینه اجاره‌ی یک آپارتمان در ونکوور حدودا پنجاه درصد از هزینه‌ی اجاره در منطقه‌ای مشابه در مونترال گرانتر است. این شرایط برای یک خانواده سخت‌تر است، و یک فرد مجرد راحت‌تر می‌تواند واحدی با قیمت مناسب پیدا کند، و یا با فردی همخانه شود. اما به همان نسبت متوسط درآمد در ونکوور بیست درصد بیشتر از مونترال است.

هزینه‌‌ی پوشاک در مونترال حدود ده درصد ارزان‌تر است، هزینه خورد و خوراک بیست تا سی درصد از ونکوور ارزان‌تر است. هزینه‌ی فعالیت‌های تفریحی مانند بلیط سینما نیز حدود پنج درصد در مونترال ارزانتر است. اما هزینه‌ی خدمات شهری مثل آب و گاز و حمل و نقل عمومی به خاطر زمستان‌های سخت در مونترال بیشتر است.

  • زبان

شهر مونترال در استان کبک واقع شده که بیشتر به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. ساکنین این شهر کاملا ًبه زبان فرانسوی مسلط بوده و بسیاری از برنامه‌های فرانسوی زبان برای تلویزیون در این شهر تولید می‌شود. البته همه شهروندان به زبان انگلیسی نیز صحبت می‌کنند، و احتیاجی به یادگیری زبان فرانسه برای زندگی در این شهر نیست. اما اگر با زبان فرانسوی آشنا باشید، بهتر می‌توانید در جمع‌ها‌ شرکت کنید و احساس تعلق خاطر بیشتری پیدا می‌کنید.

  • حمل و نقل عمومی

هر دو شهر سیستم جامعی برای حمل و نقل عمومی دارند. در ونکوور از یک شبکه حمل و نقل به نام Sky Train استفاده می‌شود که شامل ۵۳ ایستگاه است، و شهرداری ونکوور شهروندان را به استفاده از این سیستم به جای خودروی شخصی تشویق ‌می‌کند. هزینه بلیط تک سفره در ونکوور از مونترال کمتر است. از طرفی دیگر مونترال سیستم متروی بسیار مناسب‌تری از ونکوور دارد که همیشه در حال توسعه است. سیستم حمل و نقل عمومی در مونترال شامل مترو، اتوبوس و تراموا می‌شود.

  • فرهنگ غالب

این دوشهر از نظر فرهنگی بسیار با هم تفاوت دارند. در ونکوور تاثیر فرهنگ آسیای دور به شدت مشاهده می‌شود. شهروندانی که اصالت آنها به چین برمی‌گردد، یک چهارم جمعیت این شهر را تشکیل داده‌اند. به خاطر موقعیت جغرافیایی و دسترسی آسان به طبیعت، شهر ونکوور محیطی آرامش‌بخش دارد.

اما مونترال شهر جنب و جوش، مهمانی و جشنواره است. با توجه به درصد بالای افراد جوان و قشر دانشجو شهر مونترال زندگی شبانه‌ای بسیار جذاب دارد. در طول سال جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود. همچنین فضای هنری بسیار مثبتی دارد که علاقه‌مندان به هنر می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • امنیت

حدود بیست درصد از بودجه‌ی شهر در ونکوور صرف نیروی انتظامی می‌شود. ونکوور از میان سی و پنج شهر کانادا رتبه‌ی نهم را در وقوع جرم دارد. که نسبت اواسط دهه‌ی دوهزار بهبودی پنج پله‌ای را نشان می‌دهد. علی رغم تفاوت در میزان جمعیت، نرخ وقوع جرم در هر دوشهر حدودا به یک میزان است.

  • اقتصاد

ونکوور به عنوان شهری بندری و یکی از بزرگترین مراکز صنعتی در کانادا کسب و کار زیادی را در خود جای داده است. علاوه بر این به دلیل نزدیکی به کوهستان صنایع مرتبط با معدن و جنگل نیز در این شهر فعال هستند. در سال‌‌های اخیر صنایع فناوری محور نیز وارد این شهر شده‌اند.

مونترال دومین اقتصاد بزرگ کانادا را دارد. بسیاری از کارخانجات در این شهر قرار دارند. این شهر همچنین نقش پررنگی در صنعت حمل و نقل و سرگرمی کانادا دارد.

  • نتیجه‌گیری

ونکوور و مونترال هردو شهرهای بسیار مناسبی برای زندگی هستند. اما دو ویژگی مهم و متفاوت را می‌توان در هزینه زندگی و فرهنگ غالب شهری یافت. اگر توان مالی محدودی دارید، شهر مونترال می‌تواند گزینه‌ی مناسب‌تری باشد. با این حال اگر قصد اقامت طولانی مدت در یکی از این شهرها را دارید، حتما فرهنگ شهر را در نظر داشته باشید.

منابع: