شهر کاتانیا یکی از شهرهای موجود در ایتالیا است که به عنوان دومین شهر بزرگِ سیسیل شناخته می‌شود. این شهر همچنین در بخش شرقی ساحل سیسیل واقع شده و به دلایل متعددی نظیر شبکه گسترده حمل‌ونقل و اقتصاد و فرهنگ پویا و دینامیکی که دارد بسیار مشهور است. همچنین یکی از برترین دانشگاه‌های ایتالیا، دانشگاه کاتانیا ایتالیا، در این شهر واقع شده و بسیاری که افرادی که تمایل به تحصیل در ایتالیا دارند این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. همچنینکاتانیا همچنین به شهرهای دیگری نظیر پالرمو نزدیک بوده و تنها حدود ۱۳۱ کیلومتر فاصله دارد. افرادی که تمایل به تفریح، تحصیل و یا زندگی در شهر کاتانیا دارند باید با اطلاعاتی درباره این شهر نیز آشنا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

جمعیت و مساحت زندگی در شهر کاتانیا

شهر کاتانیا دارای مساحتی برابر ۱۸۲.۹ کیلومتر مربع و جمعیتی ثابت است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۲۰ برابر ۵۸۶۰۰۰ است که نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است. همچنین جمعیت این شهر در سال ۲۰۱۸ نیز نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش نداشته است.

کیفیت زندگی در شهر کاتانیا

به طور کلی کیفیت زندگی در شهر کاتانیا بالا است اما این شهر در تمامی معیارها با کیفیت نیست که در ادامه اطلاعات بیشتری در این‌باره مشاهده می‌کنیم:

  • شاخص قدرت خرید مردم: متوسط
  • شاخص امنیت: پایین (درست است که براساس و‌ب‌سایت Numbeo شاخص امینت، پایین در نظر گرفته شده است اما شهر کاتانیا به طورکلی ناامن نیست و تنها برخی از نواحی آن از امنیت مناسبی برخوردار نیستند)
  • شاخص مراقبت‌های درمانی: بالا
  • شاخص اقلیم و شرایط آب‌وهوایی: بسیار بالا
  • شاخص آلودگی: بالا

شرایط آب و هوایی در شهر کاتانیا

شرایط آب و هوایی نیز از جمله موضوعاتی است که آشنایی با آن برای تمامی کسانی که می‌خواهند در این شهر زندگی کنند حائز اهمیت است. به طور کلی شرایط آب و هوایی در شهر کاتانیا نیز بسیار خوب است. این شهر همچنین دارای تابستان‌های کوتاه، بسیار گرم و مرطوب به همراه آسمان صاف و زمستان‌های طولانی و سرد به همراه باد و آسمان نیمه‌ابری است. دمای هوا نیز در این شهر از ۵ درجه سانتی‌گراد تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۱ درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است.

فصل گرم سال هم در شهر کاتانیا از ۱۸ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۱۵ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۸ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می یابد. گرم‌ترین روز سال هم در این شهر، ۴ ماه آگوست با حداکثر و حداقل دمای به ترتیب ۳۲ درجه سانتی‌گراد و ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

همچنین فصل سرد سال در این شهر از ۲۴ ماه نوامبر آغاز شده و تا ۲۷ ماه مارس ادامه دارد و متوسط دمای هوا در این مدت نیز حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد در روز است. سردترین روز سال در شهر کاتانیا هم ۳۱ ماه ژانویه با حداقل و حداکثر دمای ۵ درجه سانتی‌گراد و ۱۵ درجه سانتی‌گراد در روز است.

بهترین زمان سال نیز برای بازدید از شهر کاتانیا نیز از اوایل ماه می تا اوایل ماه جولای و از اواسط ماه سپتامبر تا اواسط ماه اکتبر ادامه می‌یابد. متوسط دمای هوا در این مدت زمان از سال نیز بین ۱۸ و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

هزینه زندگی در شهر کاتانیا

افرادی که شهر کاتانیا را برای زندگی و یا تحصیل انتخاب کرده‌اند باید با اطلاعاتی درباره هزینه زندگی در این شهر نیز آشنا شوند. همانطور که می‌دانید هزینه‌های زندگی شامل موارد مختلفی هستند که البته تا حدود زیادی به سبک زندگی فرد بستگی دارد. به طور متوسط هزینه زندگی در شهر کاتانیا حدود ۶۵۷ یورو در ماه است که در ادامه به اطلاعات بیشتری در این باره خواهیم پرداخت.

هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و مواد غذایی از جمله هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر ۱۰ یورو و در رستورانی با قیمت متوسط برابر ۴۸ یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی نظیر شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۳.۷۹ یورو، ۰.۹۴ یورو، ۰.۹۱ یورو، ۱.۸۲ یورو و ۳.۴۰ یورو است. هزینه موادغذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب برابر ۲.۸۹ و ۴.۹۷ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. هزینه میوه‌هایی نظیر سیب، موز و پرتقال نیز به ازای هر ۱ کیلوگرم به ترتیب برابر ۰.۷۳، ۰.۵۲، ۰.۴۳ است. هزینه گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب حدود ۰.۵۵ یورو، ۰.۴۵ یورو و ۰.۵۴ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم قیمت دارند.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در شهر کاتانیا نیز یکی دیگر از هزینه‌های حیاتی است و بسته به نوع حمل و نقل افراد، متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) و یک‌ماهه به ترتیب برابر ۱ و ۳۰ یورو است. افرادی نیز که از تاکسی برای حمل و نقل استفاده می‌کنند باید بدانند که کرایه تاکسی برابر ۱.۶۱ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر و ورودیه تاکسی برابر ۵ یورو است. هزینه بنزین نیز برای آنهایی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند بسیار مهم است. هزینه بنزین در شهر کاتانیا حدود ۶ یورو به ازای هر ۱ لیتر است.

هزینه مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی هزینه مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت. این هزینه بسته به محل زندگی و سایز مسکن، متغیر است. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر کاتانیا حدود ۴۶۴ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر حدود ۳۵۷ یورو در ماه است. همچنین اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر حدود ۸۵۰ یورو و برای همین آپارتمان خارج از مرکز شهر حدود ۵۲۳ یورو است. افرادی نیز که تمایل به خرید مسکن دارند باید با اطلاعاتی درباره هزینه‌های مربوطه آشنا شوند. هزینه مسکن در مرکز شهر کاتانیا برابر ۲۱۶ یورو به ازای هر متر مربع و برای آپارتمانی با شرایط مشابه خارج از مرکز شهر حدود ۱۳۰ یورو به ازای هر متر مربع است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض نیز بسیار مهم بوده و بسته به سبک زندگی فرد و همچنین سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض مربوط به آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری حدود ۲۰۰ یورو در ماه است. هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) حدود ۳۱ یورو است.

هزینه مدرسه کودکان

هزینه مدرسه و مهدکودک غیرانتفاعی (برای یک روز کامل) به ازای هر یک کودک برابر ۲۸۳.۳۳ یورو در ماه است. هزینه مدرسه بین‌المللی ابتدایی برای یک کودک نیز حدود ۴۰۷۱ یورو در سال است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. هزینه‌هایی مانند هزینه لباس و هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح برای برخی از افراد بسیار مهم هستند. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌های میاندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 و یا برندی مشابه) حدود ۸۰ یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و…) حدود ۲۵ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز حدود ۷۲ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز حدود ۱۰۰ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به ورزش و یا تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال حدود ۴۰ یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس به ازای ۱ ساعت در آخر هفته حدود ۲۲ یورو است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما برابر ۷ یورو (به ازای ۱ بلیط) است.

منابع: