بدون شک یکی از مهمترین مسائل برای کسب تجربه تحصیل در خارج از کشور، شهریه‌ دانشگاه است. سیاست‌های آموزشی در کشور‌های مختلف موجب شده تا شهریه دانشگاه‌ها در هر کشوری متفاوت باشد. برای مثال هزینه تحصیل در ایتالیا با هزینه تحصیل در کشور‌های مانند اسپانیا و فرانسه متفات است. بنابراین این موضوع بسیار حائز اهمیت است که به عنوان یک دانشجو یا متاقاضی تحصیل در خارج از کشور، دانشگاه‌ها و موسساتی را هدف قرار دهید که علاوه بر ارائه آموزش با کیفیت، هزینه تحصیل (هزینه دانشگاه) و هزینه زندگی پایین‌تری داشته باشد تا شما بتوانید راحتر‌ هزینه‌های خود در حین تحصیل را کنترل کنید. در این مطلب نگاهی کوتاه به شهریه دانشگاه های ایتالیا و مقایسه آن با دیگر کشور‌های اروپایی خواهیم پرداخت.

هزینه تحصیل در ایتالیا

هرچند هزینه تحصیل در کشوری مثل ایتالیا مانند آلمان رایگان نیست اما تحصیل در ایتالیا یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در بین دانشجویان بین‌المللی برای کسب تجربه تحصیل در اروپا است. در واقع دانشگاه‌های ایتالیا یکی از قدیمی‌ترین و معتبر‌ترین دانشگاه‌ها در کل اروپا است که موجب شده هر ساله دانشجویان بین‌المللی علی‌رغم پرداخت شهریه‌ دانشگاه، برای دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های مطرح این کشور با هم رقابت داشته باشند.

شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا

شهریه دانشگاه های ایتالیا با توجه به نوع رشته و نوع مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) ممکن است متفاوت باشد. به طور معمول شهریه دانشگاه های ایتالیا می‌تواند از ۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی باشد. البته اگر شما دانشجوی بین‌المللی باشید ممکن است در برخی از دوره‌ها تحصیلی (study programmes) مجبور به پرداخت هزینه بیشتری باشید. به عنوان مثال شهریه دانشگاه مطرحی چون ساپینزا رم سالانه ۱۰۰۰ یورو (ترمی ۵۰۰ یورو) است. برای اطلاع از میزان شهریه دانشگاه ‌های دولتی ایتالیا می‌بایست به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و با توجه به نوع رشته و نوع مقطع، هزینه تحصیل را مشاهده کنید. البته یکی از مهمترین دلایل محبویبت تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی، امکان دریافت بورسیه استانی است که می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه‌های تحصیل و زندگی را تحت پوشش قرار دهد. معیار اعطای این بورسیه، وضعیت مالی (درآمد خانواده و…) است نه سوابق تحصیلی. بورسیه استانی که در اصل، سازمان ملل متحد بودجه آن را تأمین می‌کند، موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  • خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  • تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی

اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا»

شهریه دانشگاه های خصوصی ایتالیا

شهریه دانشگاه های خصوصی ایتالیا نسبت به دانشگاه‌های دولتی این کشور کمی بیشتر است. به طور متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا مبلغی در حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ است که می‌تواند با توجه به نوع دانشگاه و موسسه متفاوت باشید. حتی در برخی از این موسسات آموزشی خصوصی، شهریه دانشگاه برای کلیه دانشجویان بین‌المللی (داخل اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا) یکسان است.

در ادامه به شهریه چند دانشگاه برتر ایتالیا اشاره خواهیم کرد:

  • دانشگاه بولونیا (۳۰۰۰ یورو در سال)
  • دانشگاه پادوا (۲۶۰۰ یورو در سال)
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان ( متوسط شهریه ۳۹۰۰ یورو)
  • دانشگاه ترنتو (۴۰۰۰ یورو در سال)

منابع:

  • https://www.mastersportal.com/articles/1733/tuition-and-living-costs-in-italy.html