فرانسه را می‌توان به عنوان یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان در نظر گرفت زیرا نه تنها زیبا است بلکه دارای فرهنگ و ادبیاتی بسیار غنی است. تاریخچه غنی این کشور در زمینه فرهنگ و هنر و ادبیات و میل به آزادی، فرانسه را به کشوری مهم و تأثیرگذار در میان جوامع مختلف تبدیل کرده است. میریل گیلیانو، نویسنده‌ای فرانسوی، می‌گوید زندگی‌ات را همراه با نشاط سپری کن و از آن لذت ببر. این جمله به خوبی نشان‌دهنده روشی است که مردم فرانسه در زندگی شان پیش گرفته‌اند. همانطور که پیش‌تر گفتیم تاریخچه کشور فرانسه بسیار غنی و تأثیرگذار بوده و یکی از دلایل انقلاب صنعتی فرانسه است که در نتیجه آن دگرگونی عظیمی در زمینه موضوعات اجتماعی و سیاسی در فرانسه و کل اروپا اتفاق افتاد. بنابراین فرانسه نه تنها از نظر ادبیات و فرهنگ بلکه از نظر موضوعات سیاسی نیز دارای اهمیت است. این کشور همچنین برای دانشجویانی که قصد پیشرفت در ابعاد مختلف زندگی (جنبه تحصیلی و آموزشی، فرهنگی و احساسی) را دارند بسیار مناسب است. این کشور در حقیقت دارای دانشگاه‌های برتری در جهان بوده که در وب‌سایت‌های مختلف رتبه‌بندی در جایگاه‌های خوبی قرار گرفته‌اند. دانشجویان بعد از آشنایی با دانشگاه های فرانسه باید مزایای تحصیل نیز آشنا شوند. در ادامه به برخی از مزایای تحصیل در فرانسه خواهیم پرداخت.

امکان تحصیل رایگان در فرانسه

یکی از جذاب‌ترین مزایای تحصیل در فرانسه، امکان تحصیل رایگان در این کشور است. همانطور که پیش‌تر ذکر شد فرانسه دارای دانشگاه‌های بسیار محبوبی هستند که از رتبه‌های بسیار خوبی برخوردارند. بسیاری از دانشگاه‌های برتر نیز امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان را فراهم می‌کند که در حقیقت چیزی بهتر از تحصیل رایگان در بهترین دانشگاه‌های جهان نیست.

کیفیت بالای آموزش

یکی از دلایلی که باعث شده دانشگاه‌های فرانسه در جایگاه خوب جهانی قرار بگیرند، کیفیت بالای آموزشِ آنها است. کیفیت آموزشی را می‌توان از جمله موضوعاتی در نظر گرفت که برای دانشجویان بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه‌های این کشور برای افرادی که تمایل به یادگیری همه‌جانبه رشته موردتحصیل دارند گزینه مناسبی است.

فرصت تحقیق و پیشرفت

دانشگاه‌های برتر فرانسه از همه نظر امکان تحقیق را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. دانشگاه‌های تحقیق-محور این دانشگاه فرصت پیشرفت و یادگیری مسائل جدید را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. همانطور که می‌دانید علمی که از نتیجه یک تحقیق یاد گرفته شود هیچ‌گاه از یاد نمی‌رود که همین موضوع بر اهمیت هرچه بیشتر دانشگاه‌های تحقیق-محور فرانسه می‌ا‌‌فزاید.

یادگیری زبان فرانسه

یکی از موضوعاتی که به پیشرفت هر چه بیشتر دانشجویان کمک می کند این است که دانشجویان با تحصیل به زبان فرانسه در دانشگاه‌های این کشور می‌توانند این زبان را یاد بگیرند. در حقیقت یادگیری زبان فرانسه حتی برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های انگلیسی زبان تحصیل می‌کنند، بسیار مفید است. یادگیری این زبان نه تنها افراد را قادر به برقراری ارتباط با میلیون‌ها نفر از ۳۰ کشور مختلف می‌کند، بلکه برای گذراندن زندگی روزمره در کشور فرانسه نیز مورد نیاز است. همچنین تعداد زیادی از افراد فرانسوی توانایی صحبت به زبان انگلیسی را دارند اما ترجیح می‌دهند که به زبان رسمی کشور (فرانسوی) ارتباط برقرار کنند.

افرادی که تمایل به مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارند اما سطح زبان فرانسه آنها بسیار ابتدایی است خوب است در دوره‌های زبان فرانسه شرکت کنند زیرا یادگیری این زبان در خودِ کشور فرانسه دارای مزایای بسیار زیادی است. از مهمترین مزایای یادگیری زبان فرانسه در کشور فرانسه می‌توان به غوطه‌ور شدن در زبان فرانسوی، درک فرهنگ مردم فرانسه، یادگیری مهارت‌های زندگی مستقل، استفاده از آموخته‌های زبان فرانسه به‌طور روزانه و امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌‌های فرانسه پس از گذراندن دوره زبان در فرانسه اشاره کرد. از دیگر مزایای دوره های زبان در فرانسه می‌توان به اجازه انجام کار دانشجویی در فرانسه به صورت نیمه وقت و امکان بهره‌مندی از کمک‌هزینه مسکن دولت فرانسه در حین تحصیل نام برد. همچنین برای دریافت ویزای تحصیلی جهت دوره زبان در فرانسه، داشتن مدرک زبان الزامی نیست. البته شرکت در یکی از آزمون های زبان فرانسه و ارائه مدرک زبان به شما برای دریافت ویزا کمک خواهد کرد. با توجه به شرایط فعلی سفارت فرانسه در ایران، متقاضیان ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانند در کم‌ترین زمان (حدود دو هفته)، از این مرکز وقت مصاحبه بگیرند. علاوه بر این، در صورتی که به ادامه تحصیل در کشور فرانسه علاقه دارید، می‌توانید پس از گذراندن دوره زبان در فرانسه، از دانشگاه‌های فرانسه پذیرش بگیرید و ادامه تحصیل دهید. در این صورت برای تمدید ویزا می‌توانید در کشور فرانسه اقدام کنید و نیازی به بازگشت به ایران نیست. گذراندن دوره زبان فرانسه همچنین شانس بالاتری برای شرکت در برنامه‌های مهاجرتی کشور کانادا نیز خواهد داشت.

منبع: