انگیزه نامه تحصیلی Statement of Purpose یکی از مدارک مهمی است که متقاضیان برای دریافت پذیرش از هر دانشگاه باید ارائه کنند. انگیزه نامه تحصیلی متن کوتاه یک‌صفحه‌ای دربارۀ پیشینۀ تحصیلی و دستاورد‌ها و اهداف متقاضی است که در آن، به دلایل انتخاب دانشگاه و رشتۀ مدنظر وی نیز اشاره می‌شود. انگیزه نامه می‌تواند یکی از دلایل برتری پروندۀ شما در‌مقایسه‌‌با دیگر پرونده‌های دریافتی دانشگاه باشد. این مدرک کمک می‌کند جنبه‌های دیگری از شخصیت متقاضی به دانشگاه معرفی شود و اهداف و انگیزه‌هایش برای تحصیل مشخص شود. افزون‌براین، به دانشگاه اجازه می‌دهد تا تصمیم بگیرد آیا شما برای تحصیل در دانشگاه و رشتۀ دلخواهتان مناسب هستید یا خیر. نوشتن انگیزه‌ نامه جذاب و قانع‌کننده برای بسیاری از افراد سخت به‌نظر می‌آید؛ ازاین‌رو، تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، نکته‌های مهم در نوشتن انگیزه نامه تحصیلی مناسب را بیان کنیم. پس، تا پایان با ما همراه باشید.

نکته‌های مهم در نوشتن انگیزه نامه تحصیلی

یکی از نکته‌های مهم در نوشتن انگیزه نامه تحصیلی این است که متنی بکر و از متون دیگر برای نوشتنش استفاده نشده باشد. همچنین، توصیه می‌کنیم برای نوشتن انگیزه نامه قالب‌های آماده و جمله‌های کلیشه‌ای را به‌کار نبرید؛ چراکه اگر دانشگاه متوجه شود انگیزه نامه شما از روی متن دیگری نوشته شده ‌است، احتمال دریافت پذیرش بسیار کم می‌شود. به‌همین‌دلیل، سعی کنید در نوشتن انگیزه نامه روی اهداف و علایق شخصی و منحصر‌به‌فرد خود تمرکز کنید.

هر ساله دانشگاه‌ها تعداد بسیار زیادی انگیزه نامه دریافت و گروه پذیرش دانشگاه‌ها آن‌ها را مطالعه می‌کنند؛ ازاین‌رو، حتماً توجه کنید که انگیزه نامه شما مختصر و حاوی جزئیات مهم باشد و با انشای درست و زبان مفهوم نوشته شده باشد. اکثر دانشگاه‌ها راهنمایی برای نوشتن انگیزه نامه دارند که در آن توضیح داده شده است انگیزه نامه چند واژه باید باشد و چگونه نوشته شود. حتماً به این راهنمایی‌ها توجه کنید و براساس آن‌ها انگیزه نامه تحصیلی خود را بنویسید. شایان ذکر است هر دانشگاه راهنمای خاص خود را دارد.

طرز نوشتن انگیزه نامه تحصیلی

طرز نوشتن انگیزه نامه تحصیلی

هر انگیزه نامه باید متناسب با دانشگاه خاص خود نوشته شود؛ اما درادامه برخی از نکته‌های کلی و مهم در نوشتن انگیزه نامه تحصیلی برای مقطع تحصیلات تکمیلی را بیان می‌کنیم.

پاراگراف اول: پیشینه و اهداف فردی

در مقدمه و پاراگراف اول انگیزه نامه، بهتر است خود را معرفی و کمی دربارۀ پیشینه‌تان صحبت کنید و درادامه، اهداف تحصیلی و شغلی‌تان را توضیح دهید. معرفی با رشتۀ انتخابی باید مرتبط باشد؛ یعنی اگر می‌خواهید در رشتۀ پزشکی شرکت کنید، نوشتن دربارۀ علاقه‌تان به آشپزی به شما کمکی نمی‌کند. دربارۀ رشتۀ مدنظرتان بیشتر مطالعه کنید و بکوشید معرفی خودتان مستقیماً با توصیف‌هایی مرتبط باشد که از آن رشته خوانده‌اید.

پاراگراف دوم: چرا این رشته؟

حال که در پاراگراف اول پیشینه و اهداف مرتبط با رشتۀ تحصیلی دلخواهتان را ذکر کرده‌اید، در پاراگراف دوم، دلیل انتخاب این رشته را بیان کنید. از جمله‌های کلی مانند «دوست دارم به دیگران کمک کنم» بپرهیزید. چرا دوست دارید به دیگران کمک کنید؟ چطور با تحصیل در این رشته می‌توانید به دیگران کمک کنید؟ هرچه بیشتر دربارۀ دلیل تحصیل بیندیشید، دلایل قانع‌کننده‌تری برای گروه پذیرش خواهید داشت. حتماً به این نکته نیز توجه کنید که دلایل شخصی و واقعی خود را بنویسید.

چرا شما گزینۀ مناسبی برای این رشته هستید؟

کارآموزی انجام داده‌اید، حتماً ذکر کنید. اهدافی که در پاراگراف اول تعیین کرده‌اید، مرجع تجربه‌هایتان باید باشد. اگر در این رشته مستقیماً تجربۀ خاصی ندارید، نزدیک‌ترین تجربه به آن را انتخاب کنید. ناگفته نماند دلیل ارتباط این تجربه با رشتۀ تحصیلی مدنظرتان را نیز باید مشخص کنید. با این کار به گروه پذیرش نشان می‌دهید این رشته را به‌خوبی درک می‌کنید و برای شرکت در آن مناسب هستید.

در پاراگراف چهارم، دربارۀ دیگر تجربه‌هایی بنویسید که به شما کمک کرده است رشتۀ تحصیلی‌تان را انتخاب کنید؛ البته توجه کنید بسیار مختصر و کوتاه باشد. هر اطلاعاتی که فکر می‌کنید بهتر است گروه پذیرش دربارۀ شما بداند، در پاراگراف چهارم بگنجانید. مهم‌ترین نکته این است که باارزش‌ترین تجربه‌های خود را در این انگیزه نامه لحاظ کنید؛ تجربه‌هایی که موجب می‌شود انگیزه نامه شما درمقایسه‌با دیگر انگیزه نامه‌ها منحصربه‌فرد شود و به‌چشم بیاید. بدیهی است بیان تمام این تجربه‌ها به قصد آن است که نشان دهید چرا گزینۀ مناسبی برای این رشته هستید.

پاراگراف پنجم: برنامۀ شما برای آینده چیست؟

در پاراگراف آخر انگیزه نامه، دربارۀ اهدافتان پس از فارغ‌التحصیلی صحبت کنید. اهداف شما باید بسیار واضح و مشخص باشد. همچنین، این نکته را مدنظر قرار دهید که اهداف بلندمدت برای آینده با اهداف کنونی ذکرشده در پاراگراف اول کمی متفاوت است. در پاراگراف اول، دربارۀ کاری توضیح می‌دهید که در‌حال‌حاضر می‌خواهید انجام دهید؛ ولی در پاراگراف آخر، دربارۀ اهدافتان در سال‌های آینده صحبت می‌کنید. برای مثال، قصد دارید شرکت خود را راه‌اندازی کنید یا مدیر پژوهش خاصی شوید. در چهار پاراگراف قبل، دربارۀ گذشته‌تان نوشته‌اید تا نشان دهید برای شرکت در این رشته مناسب هستید؛ اما در این پاراگراف، دربارۀ آینده صحبت می‌کنید؛ چراکه گروه پذیرش به قبول دانشجویانی علاقه‌مند است که در آن رشته، چشم‌اندازی بلندمدت دارند. چشم‌انداز بلندمدت نشان می‌دهد چگونه از دانش کسب‌شده برای رشد در این زمینۀ تحصیلی استفاده می‌کنید. پس از اتمام نوشتن انگیزه نامه، حتماً چند بار دیگر آن را مطالعه و درصورت نیاز، آن را ویرایش کنید.



منبع: