تحصیل در کانادا با توجه به شیوع ویروس کرونا با مشکلات جدی همراه شده است. دانشگاه‌های این کشور در تلاش‌اند تا بتوانند مشارکت دانشجویان خود را در کلاس‌های آنلاین افزایش دهند. در این میان کلاس‌های ترم بهار- تابستان دانشگاه رجینا به دلیل شیوع این ویروس تماماً به صورت آنلاین برگزار خواهند شد. اگرچه یادگیری در کلاس‌های حضوری تفاوت‌های زیادی با کلاس‌های آنلاین دارد، اما میزان مشارکت و ثبت‌نام برای ترم تابستان دانشگاه رجینا نسبت به پارسال در حدود ۸ درصد افزایش داشته است. در سال گذشته ۷۵۷۹ نفر در ترم تابستانه دانشگاه رجینا ثبت‌نام کرده بودند و این رقم امسال به ۸۲۵۵ نفر رسیده است.

به گفته مسئولان دانشگاه، هنوز معلوم نیست که چه تعداد دانشجودر ترم تابستان شرکت کنند و بسیاری از دانشجویانی که برای شرکت در ترم تابستان ثبت‌نام می‌کنند امکان دارد تا شروع کلاس‌ها، نظرشان عوض شود و در کلاس‌های تابستانی و آنلاین دانشگاه شرکت نکنند. دانشگاه رجینا در ترم گذشته، ظرف ۴ روز تمام فعالیت‌های آموزشی خود را به صورت آنلاین درآورد. مسئولان این دانشگاه سعی دارند تا در صورت امکان، ترم پائیز آینده را هم به صورت آنلاین برگزار کنند. مسئولان دانشگاه رجینا احتمال می‌دهند که این افزایش مشارکت به خاطر عادت کردن دانشجویان به شرایط فعلی و کلاس‌های آنلاین است.

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا تصمیم به برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت غیر حضوری و آنلاین گرفته‌اند. به دلیل شرایط پیش آمده و تعطیلی کلاس‌های حضوری، بسیاری از دانشجویان از سطح علمی و یادگیری کلاس‌های آنلاین انتقاد کرده‌اند. در حال حاضر دانشگاه‌های کانادا در حال بررسی سناریو‌های مختلف برای ترم‌های آینده خود هستند. دانشگاه‌های کانادا سعی دارند تا خود را برای هر اتفاقی آماده کرده و در صورتی که شرایط فعلی بهبود پیدا نکند، همچنان فعالیت‌های خود را به صورت مجازی دنبال کنند.

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا، علی‌رغم برگزاری آنلاین کلاس‌های خود، همچنان شهریه کلاس‌های حضوری را از دانشجویان خود گرفته‌اند. این مسئله باعث اعتراض بسیاری از دانشجویان شده است. این دانشجویان عقیده دارندکه دانشگاه‌ها باید مبلغ شهریه برای کلاس‌های آنلاین را پائین بیاورند. همچنین بسیاری از دانشجویان بابت نمره‌های دریافتی در ترم‌ جاری ابراز نگرانی کرده‌اند. دانشجویان سال آخر نیز به دلیل غیر عادی بودن شرایط، نمی‌توانند برنامه ریزی مناسبی برای ادامه تحصیل خود داشته باشند. دانشگاه‌های کانادا اعلام کرده‌اند که تا جایی که امکان داشته باشد سعی دارند تا با دانشجویان همکاری کرده و از خود انعطاف نشان دهند.

همچنین با تعطیلی بسیاری از کسب و کار‌ها و شرکت‌ها، بسیاری از شغل‌های نیمه وقت و تابستانی نیز تعطیل شده‌اند. به همین علت، بیشتر دانشجویانی که در کانادا علاوه بر تحصیل، کار هم می‌کردند دچار مشکل شده‌اند و به این ترتیب در ماه‌های آینده، منبع درآمدی نخواهند داشت. در همین راستا، دولت کانادا اعلام کرده است که مبالغی را به صورت ماهانه به دانشجویان این کشور پرداخت خواهد کرد. دولت کانادا با معرفی بسته‌های حمایتی و مالی مخصوص دانشجویان، سعی بر این دارد تا مسائل و مشکلات مالی مانع از تحصیل دانشجویان نشوند و دانشجویان با داشتن آرامش خاطر، به تحصیل بپردازند.

منبع: