داروسازان افرادی متخصص در زمینه دارو‌‌های درمانی هستند که در بخش‌های مختلفی مشغول به کار هستند. بسیاری از داروسازان در داروخانه‌ها فعالیت دارند و تعدادی دیگر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار هستند. در کل حرفه داروسازی اغلب با دیگر حرفه‌های درمانی و پزشکی در ارتباط است. تحصیل در رشته داروسازی می‌تواند موقعیت‌های شغلی بسیاری را برای افراد فراهم کند. رشته داروسازی در کانادا یکی از رشته‌های پرطرفدار است که شرایط پذیرش مختص به خود را دارد. اگر قصد تحصیل در کانادا و در این رشته را دارید با ما در این مطلب همراه شوید.

داروسازان افرادی متخصص در زمینه دارو‌‌های درمانی هستند که در بخش‌های مختلفی مشغول به کار هستند. بسیاری از داروسازان در داروخانه‌ها فعالیت دارند و تعدادی دیگر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار هستند. در کل حرفه داروسازی اغلب با دیگر حرفه‌های درمانی و پزشکی در ارتباط است. تحصیل در رشته داروسازی می‌تواند موقعیت‌های شغلی بسیاری را برای افراد فراهم کند. رشته داروسازی در کانادا یکی از رشته‌های پرطرفدار است که شرایط پذیرش مختص به خود را دارد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل و در این رشته را دارید با ما در این مطلب همراه شوید.

رشته داروسازی در کانادا

سیستم آموزشی و تحصیلی داروسازی کانادا در مقطع  کارشناسی دوره‌ای ۵ ساله است. در یک یا دوسال اول این دوره دانشجویان با مفاهیم و دروس پایه آشنا می‌شوند. پس از پایان دوره پایه و با توجه به نمراتی که دانشجویان کسب کرده‌اند اجازه ادامه تحصیل به آنان داده می‌شود. دروسی مانند فیزیولوژی، میکروبیولوژی و بیوشیمی از جمله دروسی هستند که در این دوره به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

افرادی که قصد دارند اجازه فعالیت به عنوان داروساز در کانادا را داشته باشند باید دوره دانشگاهی داروسازی را در کانادا گذرانده باشند و در آزمون داروسازی کانادا قبول شوند.

کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا

کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا دوره‌ای ۲ ساله است که گرایش‌های متفاوتی دارد. در دوره کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مباحث نظری و تخصصی، تحقیق و پژوهش را در دوره تحصیلی خود دارند. در فهرست زیر می‌توانید برترین دانشگاه های کانادا در زمینه داروسازی را (همراه با رتبه جهانی آنها در زمینه داروسازی) مشاهده کنید:

  • دانشگاه تورنتو (۱۸)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (۵۱)
  • دانشگاه مک گیل (۳۵)
  • دانشگاه آلبرتا (۱۳۶)
  • دانشگاه ساسکاچوان (۵۰۰ – ۴۰۱)
  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند (۷۵۰ – ۷۰۱)
  • دانشگاه مانیتوبا (۴۰۰ – ۳۵۰)
  • دانشگاه وسترن (۲۱۱)

برای گرفتن پذیرش کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا افراد باید مدرک کارشناسی داروسازی و یا کارشناسی در رشته مرتبط با داروسازی داشته باشند. شرط معدل و حداقل نمره زبان لازم برای اپلای کردن برای هر دانشگاه متفاوت است. در ادامه شرایط پذیرش ۳ دانشگاه مطرح کانادا در رشته داروسازی را مشاهده می‌کنیم:

دانشگاه معدل رزومه انگیزه‌نامه توصیه‌نامه نمره تافل نمره آیلتس
دانشگاه تورنتو 77-79% الزامی الزامی 2 100 7
دانشگاه آلبرتا 78-81% الزامی الزامی 2 88 6.5
دانشگاه واترلو 78% الزامی اختیاری 2 90 7

همانطور که مشاهده کردید شرایط پذیرش از دانشگاه‌های مختلف کانادا با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل متقاضیان اپلای برای کارشناسی ارشد داروسازی کانادا می‌بایست با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود، از مدارک لازم برای اپلای اطلاع پیدا کنند.

تقاضا برای گرفتن پذیرش کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا بالا است. به عنوان مثال دانشگاه آلبرتا در سال در حدود ۵۰۰ اپلیکیشن برای رشته داروسازی دریافت می‌کند که از این ۵۰۰ متقاضی تنها ۱۰ تا ۱۵ نفر پذیرش می‌گیرند.  برای گرفتن پذیرش، افراد بر اساس سابقه تحصیلی و شخصی بررسی می‌شوند و به همین دلیل داشتن حداقل نمرات و مدارک ذکر شده اغلب برای گرفتن پذیرش کافی نیست و افراد باید نمرات بالاتری از حداقل‌های دانشگاه داشته باشند تا بتوانند با دیگر متقاضیان رقابت کنند.

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین‌الملل به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش اول هزینه‌های مشترک است که تمامی دانشجویان بین‌الملل برای تحصیل و ورود به کانادا باید پرداخت کنند. بخش دوم نیز شامل شهریه دانشگاه و هزینه زندکی در کانادا می‌شود. برخی از این هزینه‌ها عباتند از:

  • هزینه اپلیکیشن (۹۰ تا ۱۱۲ دلار)
  • هزینه‌های مرتبط با صدور ویزای تحصیلی کانادا (۲۳۵ دلار)
  • هزینه بیمه درمانی در کانادا (۱۰ هزار دلار)
  • هزینه آزمون آیلتس (۱۸۵ – ۱۹۰ دلار)
  • هزینه آزمون تافل (۱۶۰ تا ۲۵۰ دلار)
  • هزینه بلیط هواپیما(۴۵۰ تا ۱۴۰۰ دلار)

مبلغ شهریه برای تحصیل در رشته داروسازی در کانادا در هر دانشگاه متفاوت است. برای مثال دانشگاه تورنتو ۴۰ هزار دلار در سال، دانشگاه آلبرتا ۶۵۰۰ دلار در سال، دانشگاه واترلو ۱۱ هزار دلار در سال، دانشگاه مانیتوبا ۴۳۰۰ دلار دسال و دانشگاه ساسکاچوان ۵ هزار دلار در سال است.

بورسیه‌های کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا

اگرچه هزینه تحصیل در کانادا نسبت دیگر کشور‌های انگلیسی زبان پائین است اما هزینه شهریه دانشگاه و زندگی باعث شده است تا بسیاری از دانشجویان بین‌الملل نتوانند در خارج از کشور خود ادامه تحصیل بدهند. به همین منظور بورسیه‌های متنوعی برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی داروسازی در کانادا در نظر گرفته شده است. در ادامه تعدادی از این بورسیه‌های را مشاهده می‌کنیم:

دانشگاه بورسیه مبلغ بورسیه
دانشگاه تورنتو بورسیه تحصیلات تکمیلی اونتاریوبورسیه تریلیوم 11 هزار دلار20 هزار دلار
دانشگاه آلبرتا بورسیه کارشناسی ارشدبورسیه آیزاک والتون 16 هزار دلار فقط برای ترم اول26 هزار دلار در سال
دانشگاه واترلو بورسیه تحصیلات تکمیلی اونتاریوبورسیه تریلیومبورسیه کارشناسی ارشد بین‌الملل 11 هزار دلار20 هزار دلار1800 دلار در هر ترم
دانشگاه مانیتوبا بورسیه فلوشیپ کارشناسی ارشد 10 هزار دلار در سال
دانشگاه ساسکاچوان بورسیه دانشگاه ساسکاچوان 13500 دلار

همانطور که مشاهده کردید مبلغ و شرایط بورسیه در هر دانشگاه متفاوت است. افرادی که قصد استفاده از کمک ‌هزینه‌های تحصیلی و بورسیه‌ها را دارند باید قبل از اپلای کردن تمامی اطلاعات لازم مربوط به بورسیه‌های دانشگاه مورد نظر خود را کسب کنند.

بازار کار داروسازی در کانادا

شغل‌های مرتبط با داروسازی از جمله شغل‌های مورد نیاز در کانادا است. نیاز این مشاغل در شهر‌های کوچک بسیار احساس می شود و همچنین با پیر شدن جمعیت کانادا، نیاز به دارو رو به افزایش است. در ادامه تعدادی از مشاغلی که برای فارغ‌التحصیلان داروسازی در کانادا موجود است را بررسی می‌کنیم:

موقعیت شغلی درآمد در سال
بازرس تولید و عرضه کارخانه‌های داروسازی 43 هزار دلار
متخصص کنترل کیفیت 60 هزار دلار
داروساز بیمارستان 64 هزار دلار
فروشنده و بازاریاب کارخانه‌های داروسازی 90 هزار دلار
داروساز داروخانه‌های دولتی 95 هزار دلار
محقق 92 هزار دلار
محقق توسعه فرآیند 144 هزار دلار
دکتر داروساز داروخانه 250 هزار دلار

همانطور که مشخص است، موقعیت‌های شغلی فراوانی برای داروسازان در کانادا موجود است که بر اساس تجربه و سطح تحصیلات، افراد می‌توانند در هر کدام از این شغل‌ها فعالیت کنند.



منبع: