دانشگاه‌های کانادا در تلاش هستند تا دانشجویان ورودی جدید خود را برای سال تحصیلی آینده افزایش دهند و دانشجویان خود را برای ادامه تحصیل در ترم آیند متقاعد کنند. در پی گسترش ویروس کرونا بسیاری از دانشگاه‌ها توانستند ترم زمستان خود را به هر سختی که بود به پایان برسانند. در حالی که هنوز معلوم نیست که اوضاع چه زمانی به حالت قبلی برمی‌گردد، بسیاری از مسئولان دانشگاهی و دانشجویان نگران ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها هستند.

به دلیل شرایط پیش آمده و برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین، بسیاری از دانشجویان واحد‌های درسی خود را حذف کرده‌اند و تصمیم دارند تا ترم آینده را به دلیل شیوع کرونا حذف کنند. همچنین امکان دارد که تعداد دانشجویان ورودی جدید در سال آینده در دانشگاه‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. تمامی این مسائل باعث خواهد شد که دانشگاه‌ها از نظر مالی دچار مشکلات فراوانی شوند.

تعدادی از دانشگاه‌ها بر این عقیده هستند که به دلیل شرایط پیش آمده، در سال آینده تعداد کمتری دانشجوی بین‌المللی وارد دانشگاه‌های کانادا خواهند شد. همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند در صورتی که شرایط ویروس کرونا به همین شکل ادامه پیدا کند، کلاس‌های ترم پاییز را به صورت آنلاین برگزار خواهند کرد و در مبلغ شهریه دانشگاه نیز تغییری ایجاد نخواهد شد. همین امر باعث شده است تا بسیاری از دانشجویان تصمیم به گرفتن مرخصی یا حذف ترم بگیرند. دانشجویان بر این عقیده هستند که شهریه کلاس‌های آنلاین نباید با شهریه کلاس‌های حضوری یکی باشد و مایل نیستند تا ترم پاییز را به این صورت بگذرانند.

بسیاری از دانشجویان اظهار داشتند که کلاس‌های آنلاین از نظر کیفیت تدریس و یادگیری در حد کلاس‌های حضوری نیستند و حاضر نیستند تا دروس مهم و اصلی دوره تحصیلی خود را به صورت آنلاین بگذرانند. تعدادی از دانشگاه‌ها هم در پی پیدا کردن راه حلی برای این مشکلات هستند. به عنوان مثال تشکیل کلاس‌ها با دانشجویان کمتر و با فاصله، یکی از راه حل‌های پیشنهادی بوده است.

به دلیل مشکلات اقتصادی پیش‌ آمده در شرایط حاضر، بسیاری از خانواده‌ها نیز توانایی پرداخت شهریه دانشگاه فرزندان خود را نخواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود که علاوه بر کاهش تعداد ورودی‌های سال جدید، بسیاری از دانشجویانی که در حال تحصیل هستند نیز به بدهی شهریه آن‌ها اضافه شود. دانشگاه‌های کانادا بر این عقیده هستند که برای پیش بینی میزان دانشجویان ورودی جدید باید صبر کرد و از حالا نمی‌توان کاهش ورودی‌ها را قطعی دانست. اکثر دانشگاه‌ها سعی دارند تا در فرآیند پذیرش حداکثر انعطاف و همکاری را با متقاضیان داشته باشند.

منبع: