دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا یا دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان به زبان انگلیسی باید مسلط باشند و مدرکی برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی به دانشگاه یا کالج مدنظرشان ارائه کنند. بیشترِ مواقع دانشجویان با شرکت در آزمون آیتلس آکادمیک (Academic IELTS) مهارت‌های گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن خود در زبان انگلیسی را می‌سنجند. شاید آماده شدن برای آزمون آیلتس کار دشوار و زمان‌بری باشد؛ اما با این کار، علاوه‌بر تقویت مهارت‌هایتان در زبان انگلیسی، از دانشگاه‌ها و کشورهای بهتری می‌توانید پذیرش تحصیلی بگیرید. در این مطلب، چند روش آمادگی برای آزمون آیلتس آکادمیک را شرح خواهیم داد.

خودتان را در محیطی به زبان انگلیسی قرار دهید

یکی از روش‌های موفقیت‌آمیز در آمادگی برای آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال یا به‌طورکلی یادگرفتن زبان‌های جدید این است که با عبارت‌های گفتاری و شنیداری روزمره آشنا شوید. حتی اگر اطلاعات زیادی از زبان انگلیسی نمی‌دانید، برنامه‌های تلویزیونی مانند اخبار یا برنامه‌های گفت‌وگو‌محور را به زبان انگلیسی تماشا کنید. حین تماشای برنامه، تمام واژه‌ها و عبارت‌‌های جدید را یادداشت کنید و در زمانی دیگر معنی آن‌ها را بیابید.

همچنین، برنامه‌های انگلیسی را با زیرنویس ببینید، به آهنگ‌ها و پادکست‌های انگلیسی گوش کنید، کتاب‌ها و مجله‌های انگلیسی را بخوانید و ویدئوهای تولیدکنندگان محتوا به زبان انگلیسی یا ویدئوهای آمادگی برای آزمون آیلتس را تماشا کنید. به‌یاد بسپارید که همواره به تلفظ واژه‌ها باید دقت و معنی آن‌‌ها و عبارت‌های جدید را پیدا کنید. ناگفته نماند برای تقویت مهارت شنیداری، بهتر است برنامه‌هایی با لهجه‌ها مختلف زبان انگلیسی، همچون بریتانیایی و آمریکایی و استرالیایی دنبال کنید تا پیش از شرکت در آزمون، با شکل‌های مختلف تلفظ واژه‌ها در لهجه‌های مختلف آشنا شوید.

مقاله‌های آکادمیک انگلیسی را بخوانید

مقاله‌های آکادمیک انگلیسی را بخوانید

یکی از نکته‌های مهم در آمادگی برای آزمون آیلتس آکامیک این است که توانایی بحث و یادگیری‌تان در سطح آکادمیک را بسنجید. برای این منظور، مقاله‌ها و کتاب‌های درسی رشتۀ مدنظرتان را به زبان انگلیسی بخوانید تا با عبارت‌های تخصصی و ساختار جمله‌ها در نوشته‌های آکادمیک مربوط به رشته‌تان آشنا ‌شوید.

با ساختار آزمون آیلتس آشنا شوید

آشنایی با ساختار آزمون در آمادگی برای هر آزمونی صدق می‌کند؛ بنابراین، همیشه باید مطمئن شوید که در زمان آزمون، با چه پرسش‌هایی روبه‌رو خواهید شد و برگزاری آزمون چگونه خواهد بود. در آزمون آیلتس، مهارت‌های گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن شما به زبان انگلیسی در کمتر از سه ساعت سنجیده خواهد شد.

پیش از شرکت در آزمون، ببینید ارزیابی این چهار مهارت چگونه است و سنجش هرکدام از آن‌ها چه مدت طول می‌کشد و برای آماده شدن در هر مهارت چه کارهایی باید انجام دهید. وبگاه‌ها و اطلاعات آنلاین زیادی وجود دارد که هر بخش را جداگانه تحلیل و بررسی و مدت سنجش هر مهارت را مشخص کرده‌اند. ساختار این آزمون جزئیات زیادی دارد؛ پس، بهتر است تاحدممکن دربارۀ آن اطلاعات جمع‌آوری کنید و این اطلاعات را به‌یاد بسپارید.

آزمون آزمایشی بدهید

آزمون آزمایشی بدهید

یکی دیگر از روش‌های آمادگی برای هر آزمون، ازجمله آیلتس آکادمیک این است که تا حد توان در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید. وقتی برای آزمون آیلتس ثبت‌نام کنید، در آزمون‌های آزمایشی با شرایط و زمان‌بندی آزمون اصلی می‌توانید شرکت کنید. علاوه‌براین، بهتر است تمرین‌های کوتاه را در برنامه‌تان بگنجانید. با صحبت‌کردن با دوستان و خانواده‌تان مهارت گفتاری‌تان را تقویت و پیش از خواب یک آزمون نوشتن کوتاه را کامل کنید یا به برنامۀ انگلیسی گوش دهید و از نکته‌های مهم یادداشت بردارید. افزون‌براین، همیشه کتاب یا مجلۀ انگلیسی همراه داشته باشید و در زمان‌های فراغت کوتاه در طول روز، خواندن انگلیسی را تمرین کنید.

بسیاری از مراکز آزمون آیلتس در سراسر دنیا دوره‌های تمرینی و آمادگی ارائه می‌کنند و شرکت در این دوره‌ها در‌صورت داشتن وقت و منابع مالی لازم، می‌تواند کمک‌کننده باشد. علاوه‌براین، انجام آزمون‌های آزمایشی کمک می‌کنند استراتژی مناسب برای شرکت در آزمون اصلی را پیدا کنید. شرکت در آزمونی سه‌ساعته می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد؛ بنابراین بهتر است با انجام آزمون‌های آزمایشی، با ساختار آزمون و پرسش‌ها آشنا شوید تا رویکردهای تجربی مناسب برای پاسخ‌دهی به هر بخش را بیابید.

برای شرکت در آزمون از قبل برنامه‌ریزی کنید

زمانی‌که برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کردید، محل مرکز آزمون مدنظرتان را بیابید و روش رسیدن به آن را از قبل تعیین کنید. شاید انجام این مرحله به‌نظرتان ساده باشد؛ اما به‌یاد بسپارید که ممکن است اضطراب و حجم کارهای باقی‌مانده باعث شود این جزئیات کوچک و مهم را فراموش کنید؛ بنابراین، بهتر است دقایقی برای برنامه‌ریزی دقیق روز آزمون زمان بگذارید. مطمئن باشید در روز آزمون به‌خاطر آرامشی که پیدا کرده‌اید، از خودتان تشکر خواهید کرد!



منبع: