در پی گسترش ویروس کرونا در دنیا، دولت کانادا برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس در کانادا، اجازه ورود به این کشور را به افراد نمی‌دهد و مرز‌های این کشور در حال حاضر بر روی کسانی که قصد سفر به کانادا را دارند تا اطلاع ثانوی بسته است. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های کانادا که در حال حاضر بیرون از کانادا هستند نمی‌دانند که آیا می‌توانند به کانادا برگردند یا خیر.

بسیاری از این دانشجویان در شهر‌های مختلف کانادا زندگی می‌کنند و در این شهر‌ها خانه اجاره کرده‌اند و در حالی که به اجبار در خارج از کانادا هستند، هنوز باید اجاره مسکن خود را پرداخت کنند. رئیس اداره دانشگاه‌های کانادا گفته است که در حال حاضر در جست و جوی راهی برای بازگرداندن این دانشجویان به کانادا هستند و با همکاری دولت قصد دارند تا به سرعت این مشکل را حل کنند.

دانشگاه تورنتو اعلام کرده است که با تمامی دانشجویان این دانشگاه که در حال حاضر در خارج کانادا هستند در ارتباط است و سلامت و امنیت آنان را تحت نظر دارد. این دانشگاه اعلام کرده است که تا جایی که امکان داشته باشد سعی دارند تا با کمک کردن به این دانشجویان، به درس و تحصیل آنان لطمه وارد نشود.

در هفته گذشته نخست وزیر کانادا ورود به این کشور را تنها برای شهروندان کانادایی، افرادی که اقامت دائم دارند و شهروندان آمریکایی مجاز اعلام کرد و دانشجویان و کسانی که اقامت موقت کانادا را دارند نمی‌توانند به این کشور وارد شوند. در پی مشکلاتی که این تصمیم برای افراد بسیاری بوجود آورد، در ادامه اعلام شد که افرادی که اقامت موقت دارند می‌توانند به کانادا وارد شوند و این افراد حتماً باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.

همین دوگانه‌گی در صحبت‌ها و دستور‌ها باعث شده است تا بسیاری از دانشجویان بین‌المللی که در خارج از کانادا هستند ندانند که چه کار باید کرد. دانشگاه‌ها و دانشجویان خواستار این هستند که به صورت شفاف اعلام شود که دانشجویان در این شرایط باید چگونه وارد کانادا شوند.

در حال حاضر در حدود ۲۰ درصد از دانشجویانی که در کانادا تحصیل می‌کنند، دانشجویان بین‌الملل هستند. حضور این دانشجویان در خاک کانادا منافع اقتصادی بسیار زیادی برای کانادا دارد. دانشجویان بین‌الملل در سال در حدود ۲۲ میلیارد دلار برای اقتصاد کانادا سود‌آوری دارند. بسیاری از متخصصان حوزه اقتصاد بر این باورند که محدودیت‌های مسافرتی ایجاد شده می‌تواند ضرر‌های بسیار سنگینی برای اقتصاد کانادا در بلند مدت داشته باشد.