هامبورگ شهری بسیار پیشرفته و بزرگ در بخش شمالی آلمان است که امروزه جمعیتی حدود ۸/۱ میلیون را در خود گنجانده است. بندر هامبورگ را همچنین می‌توان به عنوان دومین بندر بزرگ جهان در نظر گرفت. کمپانی‌های بزرگ و موفقی نیز در شهر هامبورگ فعالیت داشته و از این طریق، تأثیر زیادی بر اقتصاد هامبورگ و کل آلمان دارند. فرهنگ قدیمی و سنت شهر هامبورگ نیز از مشاهده ساختمان‌های قدیمی که در جای جای این شهر بوده و مربوط به دورانی تاریخی می‌باشند بسیار مشهود است. شهر هامبورگ همچنین محلی بسیار مناسب برای تحصیل است و بسیاری از دانشجویانی که تمایل به تحصیل در آلمان دارند، تحصیل در شهر هامبورگ را انتخاب می‌کنند. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره تحصیل در شهر هامبورگ خواهیم پرداخت.

هامبورگ  به دلیل داشتن دانشگاه‌های بسیار باکیفیت علاوه بر اینکه به عنوان شهری فرهنگی و بین‌المللی شناخته می‌شود از نظر جنبه آموزشی و علمی نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. این شهر به طور کلی دارای ۱۶ مؤسسه آموزشی دولتی و خصوصی (هم سطح با دانشگاه) است که جوی کاملاً را آموزشی را برای دانشجویان با ارمغان می‌آورد. دامنه رشته‌های موجود در دانشگاه‌های این شهر نیز از فلسفه تا پزشکی و رسانه‌های اجتماعی متغیر بوده و به طور کلی بسیار گسترده است و دانشجویان با تحصیل در شهر هامبورگ می‌توانند به افق‌های دید بلندتری دست پیدا کنند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های شهر هامبورگ آشنا خواهیم شد.

دانشگاه هامبورگ

دانشگاه هامبورگ که یکی از برترین دانشگاه‌های آلمان و جهان است به عنوان بزرگترین مؤسسه تحقیقاتی و آموزشی در بخش شمال آلمان شناخته می‌شود. دانشگاه هامبورگ همچنین به عنوان سومین بزرگترین دانشگاه آلمان شناخته می‌شود که ساختمان اصلی آن در ناحیه روترباوم واقع شده و مراکز تحقیقاتی و آموزشی دیگر در اطراف شهر پراکنده هستند. دانشجویان همچنین می‌توانند از بین رشته‌های مختلف موجود در این دانشگاه که بین ۶ دانشکده آن توزیع شده است رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ در سال ۱۹۷۰ تأسیس شده است. در حقیقت ۴ مدرسه مهندسی به همراه ۶ هنرستان با هدف بهبود فرم جدیدی از آموزش عالی با هم ادغام شدند. تمرکز این مؤسسه نیز بر کاربردی سازی دانش است. دانشجویان می‌توانند رشته مورد علاقه خود را از میان رشته‌های موجود در دانشکده زیر برگزینند.

  • مهندسی و علوم کامپیوتری
  • علوم زیستی (علوم زندگی)
  • طراحی، اطلاعات و رسانه
  • مدیریت دولتی و کسب و کار
  • پرستاری و مددکاری اجتماعی

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ دارای رشته‌های تحصیلی متنوعی و مدرنی است که برخی از آنها عبارتند از: رسانه، فناوری اطلاعات (IT)، اقتصاد و ارتباطات. این دانشگاه همچنین به دلیل داشتن کیفیت بالایی از آموزشی دارای محبوبیت فراوان است.

دانشگاه هلومت اشمیت

دانشگاه هلموت اشمیت یکی دیگر از دانشگاه‌های مهم هامبورگ است که در سال ۱۹۷۳ تأسیس شده است. این دانشگاه داری ۴ دانشکده است که در ادامه آنها را مشاهده خواهیم کرد.

  • دانشکده مهندسی برق
  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده علوم اجتماعی و انسانی
  • دانشکده اقتصاد

دانشگاه هافن سیتی

به جرأت می‌توان گفت که دانشگاه هافن سیتی هامبورگ  یکی از بهترین دانشگاه‌های اروپایی در نوعِ خود است. هدف تیم آموزشی و تحقیقاتی این دانشگاه نیز بیان ایده‌های مختلف درباره آینده کلان شهرها و عملی کردن آنها است و از این روی تمامی رشته‌هایی که مربوط به فهم و طراحی محیط شهری است را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. برخی از این رشته‌ها نیز به شرح زیر هستند.

  • معماری، مهندسی عمران، نقشه برداری، برنامه ریزی شهری
  • فرهنگ کلان شهرها
  • تأثیر طراحی شهری و منابع در معماری و برنامه ریزی شهری

دانشگاه هافن سیتی یکی از دانشگاه‌های بسیار خاص است زیرا تنها بر معماری و بهبود کلان شهرها تمرکز می‌کند و به همین خاطر است که می‌گوییم تنها دانشگاه اروپایی در نوعِ خود است.

هزینه زندگی دانشجویی در شهر هامبورگ

دانشجویانی که تحصیل در شهر هامبورگ را انتخاب می‌کنند باید با هزینه های مربوط به زندگی دانشجویی نیز آشنا شوند. همانطور که می‌دانید احتساب هزینه کلی زندگی برای دانشجویان بسته به سبک زندگی آنها، بسیار متفاوت است اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که از آنجاییکه برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این شهر نیازی به پرداخت شهریه نیست دانشجویان می‌توانند هزینه بیشتری را صرف خود کنند. البته دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نیز باید هزینه ای حدود ۳۰۰ یورو به ازای هر ترم پرداخت کنند که بتوانند به صورت رایگان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

در میان هزینه‌های مختلف زندگی، اجاره‌بها را می‌توان به عنوان گران ترین هزینه در نظر گرفت که البته تا حدود زیادی به منطقه و سایز آپارتمان بستگی دارد. (معمولاً اجاره‌بها در آپارتمان‌های مرکز شهر بسیار گران است و هرچه از مرکز دورتر می‌شویم اجاره‌بها کم‌تر می‌شود.)

به طور کلی پیدا کردن خانه و یا آپارتمان یکی از موضوعاتی است که ذهن بسیاری از دانشجویان را به خود مشغول می‌کند. برای یافتن آپارتمان در شهر هامبورگ چند راه پیش روی شما است که سریع‌ترینِ آنها مراجعه به بنگاه املاک (مشاور املاک) است که البته مشکل این روش مقدار زیاد هزینه‌ای است که باید پرداخته شود زیرا مشاورین املاک در صورت یافتن آپارتمان از شما می‌خواهند که حدود ۲ تا ۳ ماه از اجاره‌بها را به عنوان بیعانه پرداخت کنید. روش دیگری که برای یافتن آپارتمان وجود دارد این است که (اگر زمان کافی دارید) خودتان از طریق روزنامه و یا اینترنت، آپارتمان مناسبی را پیدا کنید. همچنین وب‌سایت‌های مختلفی نیز وجود دارد که می‌تواند در یافتن آپارتمان به شما کمک کند.

متوسط هزینه اجاره برای یک آپارتمان یک خوابه و سه خوابه در مرکز شهر به ترتیب برابر ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو و ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در ماه است. در حالی که این هزینه برای آپارتمان یک و سه خوابه خارج از مرکز شهر به ترتیب ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو و ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو است. هزینه قبوض ماهیانه نیز برای یک آپارتمان بزرگ حدود ۲۰۰ یورو است. هزینه اینترنت نیز بین ۲۰ تا ۳۰ یورو است.

همچنین هزینه‌های مربوط به رستوران و مواد غذایی از جمله هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر۱۲ یورو و در رستورانی با قیمت متوسط برابر ۵۰ یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی نظیر شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۸۵/۰ یورو، ۵۸/۱ یورو، ۲۹/۲ یورو، ۱۵/۲ یورو و ۵۲/۸ یورو است. هزینه موادغذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب برابر ۲۰/۸ و ۵۳/۱۱ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. هزینه میو‌ه‌های مانند سیب و موز و پرتقال به ترتیب برابر ۲۶/۲ یورو، ۶۴/۱ یورو و ۴۷/۲ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب حدود ۶۵/۲ یورو، ۵۴/۱ یورو و ۵۲/۱ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم قیمت دارند.

برای اطلاعات بیشتر درباره دیگر هزینه های زندگی دراین شهر به صفحه زندگی در شهر هامبورگ مراجعه کنید.

منبع: