همانطور که می‌دانید فصل تابستان نزدیک است و با توجه به شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا نگرانی‌های بسیاری درباره تجمعات و دورهمی‌ها در این فصل وجود دارد که البته دانشمندان معتقدند با آمدن تابستان و گسترش هوای گرم به اطلاعات جدیدتری درباره این ویروس خواهند رسید.

از آنجاییکه از آغاز گسترش و شیوع ویروس کرونا تحقیقات بسیاری برای کشف شباهت‌ها و تفاوت‌های این ویروس با آنفولانزا صورت گرفته است، دانشمندان می‌خواهند بدانند که تأثیر فصول و دمای هوا بر کرونا مشابه این تأثیر بر آنفولانزا هست یا خیر. رسیدن به پاسخ این سؤال، موضوعی بسیار مهم و کلیدی درباره ویروس کرونا است و به همین دلیل متخصصان و داشمندان بی‌صبرانه منتظر آمدن فصل تابستان هستند زیرا اگر رفتار ویروس کرونا در ارتباط با گرما مشابه رفتار آنفولانزا باشد با آمدن تابستان دیگری خبری از کرونا نیست.

همانطور که می‌دانید ویروس کرونا دارای انواع مختلفی است و مطالعات انجام شده درباره آنها (انواع دیگر ویروس کرونا) نشان‌دهنده نوعی الگوی فصلی است که اوج گسترش آن در طول زمستان است و در فصل بهار ناپدید می‌شود.

هفته گذشته تحقیقی بسیار مهم درباره انواع رایج ویروس کرونا انجام و توسط دانشمندان در دانشگاه کالج لندن منتشر شده است. آنها با بررسی نمونه‌هایی که چندین سال پیش جمع‌آوری شده بود، دریافتند که نرخ بالایی از سرایت ویروس کرونا در ماه فوریه بوده و در فصل تابستان بسیار کاهش پیدا کرده است. تحقیقات دیگر نیز نشان داده است که ویروس‌های کرونا فصلی هستند اما متاسفانه تأثیر گرما بر این ویروس بسیار ناچیز است.

راب آلدریج (Rob Aldridge) سرپرست تیم تحقیقاتی اظهار داشت که امکان ادامه این ویروس در تابستان نیز وجود دارد که البته در سطح پایین‌تری است. او همچنین افزود که این ویروس، نوع جدیدی از کرونا بوده و هنوز درباره الگوی فصلی آن مطمئن نیستیم بنابراین رعایت توصیه‌های بهداشتی بر همه واجب است.

در بررسی‌های متعددی که دانشمندان مختلف درباره ویروس کرونا انجام می‌دهند، تضادهای بسیاری وجود دارد و با وجود اینکه برخی از آنها به کاهش سرایت ویروس کرونا در تابستان امید دارند، برخی دیگر معتقدند که تابستان تأثیری بر این ویروس نخواهد داشت. آنها اظهار کرده‌اند که COVID_19 ویروسی جدید بوده و ادامه یافتن آن نیز بسیار محتمل است. از طرفی دیگر ویروس‌شناسانی نظیر میشل اسکینر (Michael Skinner) اظهار داشته‌اند که تغییرات فصلی در رفتار این ویروس تأثیرات بسیار زیادی بر گسترش آن خواهد داشت که البته در مقایسه با تأثیر فاصله اجتماعی بسیار اندک است. وی افزود درست است که تغییر فصول می تواند تأثیرات جانبی بر روند گسترش ویروس داشته باشد اما بی‌شک نمی‌توان آن را جایگزین قرنطینه دانست. در مقابل، بن نیومن (BEN Neuman) اظهارکرده است که شیوع این ویروس در شرایط هوایی بسیار سرد در چین آغاز شد و به تدریج  و با رفتن از فصل زمستان به بهار گسترش جهانی داشته است.

در میان نظرات مختلف مختصصان و دانشمندان درباره تأثیر فصل و شرایط هوایی بر روند گسترش ویروس، برخی از محققین اظهار داشته‌اند که فصل بهار تنها بر رفتار ویروس تأثیر ندارد بلکه تغییراتی در سیستم ایمنی بدن نیز ایجاد می‌کند. فردی به نام ناتالی ریدل (Natalie Riddell) در دانشگاه ساری انگلستان (Surrey) گفت که سیستم ایمنی ما داری ریتمی روزانه است اما آنچه که کم‌تر شناخته شده است، تغییراتی است که سیستم ایمنی از فصلی به فصل دیگر دارد. به منظور کشف این موضوع (تغییر سیستم ایمنی از فصلی به فصل دیگر) ریدل و دیگر محققان در دانشگاه ساری انگلستان مطالعاتی را درباره تغییرات ایمنی در فصول و زمان‌های مختلف روز انجام داده‌اند. یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که زیرمجموعه‌ای از گلبول‌های سفید که نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا می‌کند در زمان‌های خاصی از روز بیشتر می‌شوند که این موضوع نشان‌دهنده پاسخ‌های متفاوت بدن در زمان‌های مختلف است.

Micaela Martinez، سرپرست تیم تحقیقاتی گفت که تأثیر فصول بر ریتم تولید سلول‌ها این موضوع هنوز هم در حال تحقیق است و نتایج آن دارای اهمیت بسیاری خواهد بود. وی افزود که آشنایی با آسیب‌پذیری بدن نسبت به بیماری‌ها و ویروس‌ها در طول سال، کمک شایانی به تعیین زمان مناسب برای واکسیناسیون و از بین بردن تأثیرات ناشی از ویروس خواهد داشت.

منبع: