به‌تازگی، دولت کانادا دربارۀ تأثیر پاندمی ویروس کرونا بر بازارهای کار و مشاغل استان‌های این کشور پژوهشی انجام داده و در آن، به نام برخی از مشاغل مورد نیاز در مانیتوبا پس از پاندمی اشاره کرده است. همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در مانیتوبا و تمام دنیا مشاغل زیادی، ازجمله مشاغل حوزۀ گردشگری را تحت‌تأثیر قرار داده و آن‌ها را دچار تغییرات منفی کرده است؛ اما برخی مشاغل بر اثر این همه‌گیری محبوبیت بیشتری کسب کرده‌اند. در این مقاله، با تعدادی از مشاغل مورد نیاز در مانیتوبا پس از همه‌گیری کووید-۱۹ آشنا خواهیم شد.

تصویرساز و طراح گرافیک

تصویرسازی و طراحی گرافیک یکی از مشاغل مورد نیاز مهم در مانیتوبا به‌حساب می‌آید. درحقیقت، میزان استخدام تصویرسازان و طراحان گرافیک که در زمینۀ بسته‌بندی محصولات، تبلیغات، نشریه‌ها، فیلم‌ها و رسانه‌های دیگر فعالیت می‌کنند، در آوریل۲۰۲۰ حدود ۱۱۴درصد بیشتر از آوریل۲۰۱۹ بوده است. اگرچه تبلیغات در زمان پاندمی به‌دلیل کاهش مخارج فروشندگان و لغو برگزاری مناسبت‌ها کاهش یافته، تمایل فروشندگان به استفاده از پلتفرم‌های آنلاین کار طراحان گرافیک و تصویرسازان را به این پلتفرم‌ها منتقل و آن را به یکی از مشاغل مورد نیاز در مانیتوبا در دوران پاندمی تبدیل کرده است.

راننده و کارکنان خدمات تحویل و پیک

این افراد در زمینۀ رانندگی خودروهای شخصی و ون‌ها و کامیون‌های کوچک برای حمل و تحویل محصولات به مشتریان فعالیت می‌کنند. کارکنان بخش خدمات تحویل معمولاً در داروخانه‌ها، رستوران‌ها، خشک‌شویی‌ها، مکان‌های توزیع روزنامه و کسب‌وکارهای مشابه دیگر یا به‌‌صورت خوداشتغال مشغول به کار می‌شوند. میزان استخدام برای این شغل در دوران پاندمی کرونا به‌‌دلیل فروش آنلاین افزایش چشمگیری یافته و این شغل را به یکی دیگر از مشاغل مورد نیاز در مانیتوبا تبدیل کرده است.

تکنسین شبکه‌های کامپیوتری

همان‌طورکه می‌دانید، فعالیت تکنسین‌های شبکه‌های کامپیوتری در حوزۀ ساخت، استفاده، نگه‌داری و هماهنگی شبکه‌های کامپیوتری مختلف و سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و دیگر تجهیزات کامپیوتری است و بسیاری از آن‌ها نیز در شرکت‌های فناوری اطلاعات مشغول به کار می‌شوند. براساس پژوهش انجام‌شده، میزان درآمد این افراد در آوریل۲۰۲۰ حدود ۷۵درصد بیشتر از آوریل۲۰۱۹ بوده است و انتظار می‌رود که با افزایش تمایل کسب‌وکارها به دورکاری کارمندانشان، تقاضا برای استخدام افراد ماهر در این حرفه همچنان افزایش یابد.

نماینده و کارگزار بیمه

حوزۀ فعالیت نمایندگان و کارگزاران بیمه فروش انواع مختلف بیمه، ازجمله بیمۀ عمر، خودرو، املاک و درمان است. ازآنجاکه شرکت‌های بیمه به‌دلیل خسارت‌ها و آسیب‌های واردشده به کسب‌وکارها در دوران پاندمی کرونا پرکارتر شده‌اند، تقاضای آن‌ها برای استخدام کارگزاران و نمایندگان بیمه نیز افزایش یافته است.

پرستار و کارکنان خانگی

پرستاران و کارکنان خانگی معمولاً به مراقبت از سالمندان و معلولان و افراد نیازمندِ کمک مشغول می‌شوند و گاهی نیز مسئولیت ادارۀ امور خانه‌ها را بر‌عهده می‌گیرند. براساس پژوهش انجام‌شده، میزان استخدام این افراد در آوریل۲۰۲۰ حدود ۸۷درصد بیشتر از آوریل۲۰۱۹ بوده است و با افزایش تمایل سالمند و افراد دچار نقص ایمنی به ماندن در خانه به‌علت شیوع ویروس کرونا، انتظار می‌رود میزان تقاضا برای استخدام پرستاران و کارکنان خانگی همچنان افزایش یابد.

دیگر مشاغل مورد نیاز

براساس پژوهش انجام‌شده، از دیگر مشاغل موردنیاز در مانیتوبا می‌توان به سرپرستاری نظافت و بهداشت و حمل‌ و دریافت بار و کار در فروشگاه‌ها اشاره کرد.



منبع: