GRE (جی‌آرای) که مخفف عبارت Graduate Record Examination است به عنوان آزمونی بسیار مهم در پروسه پذیرش از مدارس کسب و کار و تحصیلات تکمیلی شناخته می‌شود. GRE آزمونی چند گزینه‌ای است که معمولاً برای دریافت پذیرش در رشته‌های مربوط به تحصیلات تکمیلی یا تحصیلات تکمیلیِ کسب و کار(MBA) موردنیاز است. همچنین یکی از آزمون‌هایی که جایگزین مناسبی برای GRE است آزمون جی مت می‌باشد که برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید. آزمون GRE همچنین توسط مؤسسه ETS برگزار شده است و از این طریق به بیزینس اسکول‌ها و دیگر مؤسسات تحصیلات تکمیلی کمک می‌کند که دانشجویانی با سطح علمی مناسب و کافی را پذیرش کنند. کمیته پذیرش بیزینس اسکول‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات مربوط به تحصیلات تکمیلی نیز علاوه بر سوابق تحصیلی و دیگر مدارک موردنیاز به نمره آزمون GRE متقاضیان توجه کرده و بعد از بررسی، درباره پذیرش یا عدم پذیرش فرد مورد نظر تصمیم‌گیری می‌کنند. نکته‌ای که متقاضیان تحصیلات تکمیلی باید در نظر بگیرند این است که نمره بالای آزمون GRE بر روند اخذ پذیرش از بیزینس اسکول‌ها و دانشگاه‌ها تأثیر مستقیم و مثبت دارد. افرادی که تمایل به گذراندن آزمون GRE دارند، باید با اطلاعات درباره این آزمون آشنا شوند. در ادامه به اطلاعاتی نظیر انواع آزمون GRE، ساختار آزمون GRE، زمان اعلام نتایج آزمون GRE، مدت زمان اعتبار آزمون GRE، هزینه آزمون GRE، تأثیر ویروس کرونا بر آزمون GRE خواهیم پرداخت.

انواع آزمون GRE

به طور کلی این آزمون دارای دو نوع است که عبارتند از:  GREسابجکت (GRE Subject Test) و GRE جنرال (GRE General Test) که در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره این دو نوع آزمون می‌پردازیم.

GRE سابجکت

GRE سابجکت، آزمونی است که توانایی داوطلبین را در زمینه موضوع خاصی می‌سنجد. این نوع آزمون معمولاً در زمینه‌های زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات، ادبیات انگلیسی و روان‌شناسی برگزار می‌شود و به منظور ارزیابی دانش دوره کارشناسی دانشجویان طراحی شده است. GRE سابجکت همچنین آزمونی کامپیوتری است که تمامی سؤالات آن در خصوص موضوع (سابجکت) آزمون است.برای مثال تمامی سؤالات درباره زیست و یا شیمی است.

GRE جنرال

آزمون GRE جنرال (عمومی) همانطور که از نامش مشخص است، آزمونی است عمومی که برای داوطلبین مختلف با با سوابق مختلف آموزشی مناسب است. GRE جنرال رایج‌ترین نوع آزمون GRE است که تقریباً برای دریافت پذیرش از تمامی کالج‌ها و مدارس کسب و کار و یا تحصیلات تکمیلی موردنیاز است. (GRE جنرال) آزمونی چند گزینه‌ای است به صورت کامیپوتری برگزار می‌شود. این آزمون همچنین در برخی از کشورها به صورت ورقه‌ای نیز انجام می‌شود و دارای ۳ بخش است که عبارتند از: استدلال کلامی (انگلیسی)، استدلال کمی (ریاضیات) و بخش نوشتاری تحلیلی.

ساختار آزمون GRE

پیش از آشنایی با ساختار آزمون بهتر است بگوییم که نوع رایج این آزمون که امروزه از آن صحبت می‌شود، همان GRE جنرال است و همانطور که در بخش قبل ذکر شد، GRE جنرال از ۳ بخش تشکیل شده است و در حقیقت تسلط افراد را بر بخش‌هایی نظیر حساب، جبر، هندسه، ارزیابی داده‌ها و دانش لغات را مورد بررسی قرار می‌دهد. این آزمون همچنین توانایی متقاضیان را در زمینه ارزیابی متون، تفکر نقادانه و حل مسائل می‌سنجد. بخش‌های مختلف آزمون GRE به شرح زیر هستند:

  • نوشتاری تحلیلی (Analytical Writing)
  • استدلال کلامی (Verbal Reasoning)
  • استدلال کمی (Quantitative reasoning)

در ادامه به توضیحات بیشتری درباره بخش‌های مختلف آزمون GRE جنرال می‌پردازیم.

بخش نوشتاری تحلیلی

داوطلبین در این بخش از آزمون با دو فعالیت نوشتاری سروکار دارند که عبارتند از: Issue و Argument. در بخش Issue، دو موضوع (Topic) به داوطلبین داده می‌شود که آنها باید یکی از موضوعات را انتخاب کرده و درباره آن مقاله‌ ‌ای بنویسند. داوطلبین در نگارش مقاله این بخش باید دیدگاه و نظرات خود را با ذکر مثال و استدلال ارائه دهند. زمان اختصاص یافته به بخش Issue برابر ۳۰ دقیقه است.

در بخش دوم از این قسمت (Argument)، داوطلبین با متنی درباره موقعیتی خاص مواجه می‌شوند. آنها در این بخش باید به ارزیابی موقعیت و متن ارائه شده بپردازند و راهکارهایی برای بهبود یا اصلاح اشتباهات موجود در استدلال ارائه شده پیشنهاد دهند. زمان اختصاص یافته به این بخش از آزمون نیز برابر ۳۰ دقیقه است.

به طور کلی نمره بخش نوشتاری تحلیلی ۰ تا ۶ بوده که هر کدام از مقالات این بخش ابتدا توسط نیروی انسانی سپس توسط برنامه کامپیوتری تصحیح می‌شود. توجه داشته باشید که در روند تصیح مقالات اگر نمره ارائه شده توسط نیروی انسانی و برنامه کامپیتری با هم در تضاد باشند، نیروی انسانی دیگری تصحیح مجدد مقالات را بر عهده می‌گیرد و نمره نهایی، میانگین نمره ارائه شده توسط دو نیروی انسانی است.

این بخش از آزمون GRE جنرال با هدف ارزیابی توانایی داوطلبین در زمینه بیان ایده‌ها و نظرات خود و همچنین پاسخ به ایده‌های پیچیده به شیوه ای منطقی طراحی شده است.

بخش استدلال کلامی

بخش استدلال کلامی و یا همان Verbal Reasoning شامل ۳ گروه سؤال است که به شرح زیر هستند:

Sentence Equivalence

سؤالات این بخش از آزمون از داوطلبین خواسته می‌شود که یک جمله را با ۲ کلمه که هر کدام از آنها برای جمله مربوطه مناسب هستند، کامل کنند. هر کدام از ۲ کلمه انتخابی باید یک جمله با معنای یکسان بسازند. همچنین هر دو کلمه انتخابی باید صحیح باشند زیرا در صورت اشتباه بودن یکی از کلمات، داوطلبین نمره‌ای دریافت نخواهند کرد.

Text Completion

هر کدام از سؤالات این بخش شامل ۱، ۲ و یا ۳ جای خالی است که داوطلبین باید بهترین پاسخ را برای کامل کردن متن ارائه شده انتخاب کنند. همچنین پیش از انتخاب پاسخ مورد نظر، بهتر است متن به دقت خوانده شود. نمره سؤالات این بخش از آزمون حدود یک چهارم نمره کلی این قسمت (استدلال کلامی) را شامل می‌شود.

Reading Comprehension

این بخش از آزمون که بی‌شک تمامی داوطلبان با آن آشنا هستند به ارزیابی توانایی افراد در درک متن و پاسخ به سؤالات مربوط به متن می‌پردازد. از آنجاییکه نمره اختصاص یافته به این بخش حدود نصف نمره کلی استدلال کلامی است، داوطبلین باید با دقت بیشتری به سؤالات این بخش پاسخ دهند.

به طور کلی نمره اختصاص یافته به بخش استدلال کلامی برابر ۱۳۰ تا ۱۷۰ است. زمان این بخش از آزمون نیز برابر ۱ ساعت است که به هر بخش ۳۰ دقیقه تعلق می‌گیرد.

بخش استدلال کمی

این بخش از آزمون جنرال که به طور کلی به منظور ارزیابی توانایی دانش ریاضی داوطلبین طراحی شده شامل دو گروه سؤال است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

Quantitative Comparisons

این بخش از استدلال کمی به محاسبات بسیار کمتری نسبت به بخش بعدی نیاز دارد و حدود ۳۵ درصد این قسمت (استدلال کمی) را پوشش می‌دهد. داوطلبین باید توجه داشته باشند که زمانی بیش از ۱ دقیقه به هر مسئله اختصاص ندهند.

Problem Solving

این بخش از آزمون نیز معمولآً شامل ۵ گزینه برای هر سؤال است که تنها یکی از آنها صحیح است. برخی از سؤالات نیز دارای ۳ تا ۹ گزینه است که ممکن است بیش از یکی از آنها درست باشد بنابراین داوطلبین باید دقت کنند که هر گزینه‌ای مرتبطی را در این گونه سؤالات انتخاب کنند.

نکته‌ای دیگر درباره این بخش از آزمون این است که ریاضیات این قسمت در سطح ساده‌ای بوده و حتی یک دانش‌آموز خوب سوم راهنمایی یا دبیرستانی قادر به حل آنها است. همچنین به طور کلی نمره اختصاص یافته به این بخش ۱۳۰ تا ۱۷۰ است. زمان این قسمت نیز برابر ۳۵ دقیقه برای هر بخش است.

زمان اعلام نتایج آزمون

زمان اعلام نتایج رسمی آزمون GRE جنرال کامپیوتری حدود ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از برگزاری آزمون است که از طریق سایت ETS منتشر می‌شود. این نتایج در حساب کاربری شما در وب‌سایت مذکور ثبت شده و به مؤسسه‌ای که برای گذراندن آزمون انتخاب کرده‌اید، فرستاده می‌شود. نتایج غیر رسمی آزمون در بخش‌های استدلال کمی و کلامی نیز در انتهای آزمون توسط داوطلبین قابل مشاهده است.

مدت زمان اعتبار آزمون GRE

نتایج دریافتی از آزمون GRE به مدت ۵ سال معتبر است.

هزینه آزمون GRE

هزینه آزمون GRE جنرال برابر ۲۰۵ دلار آمریکا بوده و آزمون GRE سابجکت هزینه‌ای برابر ۱۵۰ دلار دارد.

تأثیر ویروس کرونا بر آزمون GRE

با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری این ویروس در کل جهان، سایت سازمان سنجش (پیرو اطلاعیه مورخ ۰۶/۱۲/۹۸) اعلام کرده است که با هماهنگی به عمل آمده با مؤسسه ETS، آزمون  GRE جنرل و سابجکت تا ۲۰ ماه آوریل ۲۰۲۰ برابر با اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در ایران برگزار نخواهد شد. زمان و نحوه برگزاری این آزمون‌ها نیز متعاقبا از طریق سایت سازمان سنجش و یا مراکز برگزارکننده این آزمون ها اعلام خواهد شد.

منبع: