رفتن به کشور آلمان، تفریح، زندگی و یا ‌تحصیل در آلمان به جهت وجود افرادِ مختلف، تجربه‌ای بسیار جالب است. این کشور فرصت‌های طلایی و متنوعی را در اختیار شهروندان، دانشجویان و… قرار داده و به دلیل داشتن شهرها و طبیعت زیبا همواره مورد توجه جمعیت گسترده‌ای از افراد بوده است. کسانی که می‌خواهند برای مدتی طولانی و یا کوتاه در آلمان بمانند باید با اطلاعاتی درباره شرایط اخذ اقامت آلمان آشنا شوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شرایط اقامت آلمان

افرادی که تمایل دارند تنها برای اهداف گردشگری از آلمان بازدید کنند نیازی به دریافت اجازه اقامت ندارند و ویزای توریستی به آنها امکان ماندن در این کشور به مدت ۹۰ روز را می‌دهد اما ماندن در آلمان به مدتِ بیش از ۹۰ روز بدون داشتن اجازه اقامت، امکان‌پذیر نیست. اجازه اقامت آلمان به افراد اجازه می‌دهد برای مدتی بیش از ۹۰ روز در این کشور مانده و به تحصیل، کار و یا فعالیت‌های دیگر بپردازند. در حقیقت تمامی افرادِ خارجی به جز آنهایی که اهل کشورهای اروپایی، سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین، برای اقامتِ بیش از ۹۰ روز در این کشور باید اجازه اقامت آلمان را دریافت کنند. بسیاری از این افراد برای دریافت اجازه اقامت آلمان از کشور مبدأ اقدام کرده و یا برای ورود به آلمان، ویزای شنگن دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مهاجرت تحصیلی به آلمان

انواع اجازه اقامت آلمان

بر اساس شرایط افراد و مدت زمانی که می‌خواهند در آلمان بمانند، انواع مختلفی اجازه اقامت وجود دارد که می‌توان آن را به طور کلی به ۳ نوعِ اجازه اقامت موقت، کارت آبی اتحادیه اروپا و اجازه اقامت دائم تقسیم کرد.

اجازه اقامت موقت

همانطور که از نام اجازه اقامت موقت، اجازه اقامت محدود و یا همان Aufenthaltserlaubnis آشکار است، افراد با داشتن آن می‌توانند در مدت زمان محدودی در این کشور زندگی کنند. مدت زمانی که افراد با داشتن اجازه اقامت موقت می‌توانند در آلمان بمانند برابر با ۱ سال است که البته قابلیت تمدید نیز دارد. خارجیان به منظور دریافت این نوع از اجازه اقامت آلمان باید دارای دلیلی خاص برای ماندن در این کشور باشند زیرا هنگامی که می‌خواهند برای دریافت اجازه اقامت موقت اقدام کنند باید دلیل خود را مطرح کنند. همچنین آنها بعد از ورود به کشور آلمان مجاز به انجام فعالیتی به غیر از آنچه که پیش‌تر ذکر کرده بودند و دولت به آنها اجازه داده بود، نیستند. برای مثال اگر فردی با هدف تحصیل اقدام به اخذ اجازه اقامت موقت کرده باشد بعد از ورود به این کشور، تنها حق تحصیل دارد، نه انجام فعالیت دیگری.

اجازه اقامت موقت اولین نوع اجازه اقامت آلمان است که بسیاری از خارجیان اقدام به دریافت آن می‌کنند. این نوع اجازه اقامت در حقیقت پایه‌ای برای دریافت اجازه اقامت دائم است زیرا یکی از مدارک موردنیاز برای اخذ اجازه اقامت دائم، داشتن اجازه اقامت موقت است. همانطور که پیش‌تر ذکر شد برای دریافت اجازه اقامت موقت، دلایل متعددی وجود دارد که در ادامه به برخی از رایج‌ترین آنها می‌پردازیم.

اهداف کاری

یافتن شغل در آلمان به افراد این صلاحیت را می‌دهد که اجازه اقامت موقت دریافت کنند. این افراد می‌توانند پروسه یافتن شغل را از کشور مبدأ آغاز کرده و یا اقدام به برای دریافت ویزای جاب سیکر آلمان (جستجوی کار) کنند و بعد از دریافت پیشنهاد کاری، برای اجازه اقامت موقت اقدام کنند. نکته‌ای درباره اجازه اقامت موقت با هدف کار در آلمان این است که کارفرما باید تأیید کند که فرد موردنظر برای عنوان کاری مربوطه مناسب بوده و نمی‌تواند شهروندی آلمانی و یا اروپایی را جایگزین او کند. همچنین در میان خارجیان، کارفرما اولویت را با فردی قرار می‌دهد که مدت زمان بیشتری در آلمان، اقامت داشته است. به علاوه، افراد در این مورد باید از آژانس کاریابی فدرال آلمان و یا همان Bundesagentur fur Arbeit، تأییدیه دریافت کنند. افراد بعد از دریافت این تأییدیه و دارا بودن سایر شرایط می‌توانند برای دریافت اجازه اقامت موقت اقدام کنند. همچنین مدت زمانی که فرد، مجاز به داشتن اجازه اقامت موقت است با توجه به قرداد کاری وی مشخص می‌شود. برای مثال، اگر قرارداد کاری شما ۲ ساله باشد، اجازه اقامت نیز تنها به مدت ۲ سال معتبر است اما در صورت تمدید قرارداد، قابل تمدید نیز است.

اهداف تحصیلی

اجازه اقامت موقت به دانشجویانی که تمایل به تکمیل دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های آلمان را داشته باشند نیز اعطا می‌شود. این دانشجویان همچنین به مدت ۱۲۰ روز کامل (و یا ۲۴۰ نصف روز) در طول دوره تحصیل خود اجازه کار دارند که البته باید بدانند که حق امضای قرارداد کاری طولانی مدت را ندارند. آنها بعد از اتمام تحصیلات خود می‌توانند اجازه اقامت موقت خود را به مدت ۱۸ ماه تمدید کرده و در این مدت شغل پیدا کنند. دولت آلمان به دلیل آنکه تمایل به حفظ نیروی تحصیل‌کرده در کشور دارد این اجازه را به فارغ‌ا‌لتحصیلان می‌دهد. فارغ‌ا‌لتحصیلان بعد از یافتن شغل میتوانند برای اجازه اقامت کاری اقدام کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره کار دانشجویی در آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اتحادیه اروپا نیز مشابه اجازه اقامت موقت است با این تفاوت که برای گروه خاصی افراد سازمان‌دهی شده و مدت اعتبار بیشتری نیز دارد. در حقیقت کارت آبی اتحادیه اروپا مختص خارجیانِ غیر اروپایی است که دارای مهارت بالایی در حرفه‌ای خاص هستند و تمایل به کار در آلمان دارند. منظور از افراد با مهارت بالا آنهایی هستند که تحصیلات عالی خود را مانند کارشناسی و کارشناسی ارشد تکمیل کرده‌اند که البته کسانی که در رشته‌هایی مانند آی‌تی و یا مهندسی، علوم پایه، ریاضیات، تکنولوژی و فناوری دارای پایه‌ای قوی هستند شانس بیشتری برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا دارند.

افراد برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا ابتدا باید شغلی در آلمان پیدا کنند که به وسیله آن بتوانند حرفه‌ای را که در طول تحصیل خود آموخته‌اند انجام دهند. شغل مربوطه نیز باید در زمینه تحصیلی آنها باشد. همچنین داشتن سطحی بالا در زبان آلمانی از دیگر شروط دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا است. این کارت به مدت ۴ سال اعتبار داشته و کسانی که موفق به دریافت آن می‌شوند می‌توانند برای اخذ اجازه اقامت دائم اقدام کنند که البته در صورت از دست دادن شغل، این امکان وجود ندارد. این افراد بعد از گذشت ۳۳ ماه می‌توانند اجازه اقامت دائم خود را دریافت کرده که در صورت تسلط کامل به زبان آلمانی بعد از گذشت ۲۱ ماه قادر به دریافت اجازه اقامت دائم خواهند بود. کسانی که کارت آبی اتحادیه اروپا را دارند می‌توانند همسر خود را نیز به آلمان بیاورند. همچنین همسر فرد مورد نظر نیاز به دانستن زبان آلمانی (در سطحی عالی) نداشته و بعد اخذ اجازه اقامت دائم توسط فرد مورد نظر اجازه کار نیز خواهد داشت.

اجازه اقامت دائم

افرادی که تمایل دارند مدت زمانی طولانی در آلمان زندگی کنند باید برای دریافت اجازه اقامت دائم اقدام کنند. افراد با داشتن اجازه اقامت دائم و یا همان Niederlassungserlaubnis، قادر خواهند بود که در آلمان کار کرده و به شهرهای مختلف این کشور و یا شهرها و کشورهای خارجی سفر کنند. این نوع از اجازه اقامت آلمان عموماً به افرادی اعطا می‌شود که به مدت چند سال اجازه اقامت موقت داشته و یا دارای کارت آبی اتحادیه اروپا هستند. این افراد باید ثابت کنند که حداقل به مدت ۵ سال کار کرده‌اند، شغل آنها مورد تأیید آژانس کاریابی فدرال آلمان بوده و مالیات و عوارض لازم را نیز به دولت پرداخت کرده‌اند. علاوه بر موارد مذکور داشتن سطح بالا در زبان آلمانی بسیار مهم است. کسانی که موفق به اخذ اجازه اقامت دائم آلمان شده‌اند می‌توانند همسر و فرزندان خود را نیز به این کشور بیاورند. همسر و فرزاندان فرد مربوطه ابتدا اجازه اقامت موقت دریافت کرده و بعد از چند سال موفق به اخذ اجازه اقامت دائم خواهند شد.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: