بسیاری از افرادی که قصد تحصیل در کانادا را دارند متأهل هستند و قصد دارند تا همسر خود را به همراه خود به کانادا ببرند. کانادا شرایطی را برای دانشجویان بین‌الملل فراهم کرده است تا این افراد بتوانند همراه با همسر یا دیگر اعضای خانواده خود در کانادا زندگی و تحصیل کنند. همچنین همسر دانشجویانی که در کانادا تحصیل می‌کنند، می‌توانند در مدتی که در کانادا هستند، بدون محدودیت کار کنند. در ادامه بیشتر در مورد ویزای همسر دانشجو در کانادا صحبت می‌کنیم.

گرفتن ویزای همسر دانشجو

زمانی که افراد در حال اپلای کردن برای دانشگاه‌های مختلف هستند، در قسمتی از فرم اپلیکیشن از آنها سوال می‌شود که آیا قصد این را دارند تا با همسر خود به کانادا بیایند یا خیر. کسانی که قصد دارند همسر خود را همراه خود به کانادا بیاورند باید این گزینه را به درستی پاسخ بدهند تا دانشگاه در مدارکی که برای ارائه به سفارت به شما می‌دهد، شرایط شما را به درستی به سفارت اعلام کند.

در مرحله بعدی برای گرفتن ویزای همسر، مدارکی باید ارائه شود تا اثبات شود که فرد مورد نظر همسر دانشجو می‌باشد. مدارک لازم برای اخذ ویزای همسر دانشجو در کانادا به شرح زیر است:

  • پاسپورت و تاریخچه سفر
  • گواهی ازدواج و مدارک لازم برای اثبات ازدواج
  • مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سؤپیشینه
  • سایر مدارک مانند مدارک تحصیلی، کاری یا مدرک زبان همسر می‌تواند به تقویت پرونده ویزا کمک کند.

گرفتن استادی پرمیت

هنگامی که دانشجویان برای اخذ استادی پرمیت کانادا اقدام می‌کنند، باید در فرم اپلیکیشن استادی پرمیت ذکر کنند که قصد دارند همسر خود را همراه خود به کانادا بیاورند. همراه داشتن همسر زمانی که دانشجویان برای گرفتن استادی پرمیت اقدام می‌کنند، می‌تواند بر روی فرآیند اخذ استادی پرمیت تأثیر بگذارد.

اگر افسران مهاجرت احساس کنند که فرد قصد دارد تا با آوردن همسر خود به کانادا، در این کشور ماندگار شود، امکان دارد تا استادی پرمیت برای شخص مورد نظر صادر نشود. به همین دلیل متقاضی باید توضیح دهد که چرا قصد دارد تا همسر خود را به همراه خود به کانادا بیاورد. متقاضیان باید توجه داشته باشند که دلایل قانع کننده و واقعی ارائه دهند تا افسران مهاجرت متقاعد شوند.

همچنین متقاضیان می‌توانند در ابتدا در فرم اپلیکیشن استادی پرمیت ذکر نکنند که می‌خواهند همسر خود را به کانادا بیاورند و بعداً فرم اپلیکیشن خود را اصلاح کنند. افراد باید توجه داشته باشند که در طی ارسال درخواست استادی پرمیت خود تمامی قوانین را به درستی رعایت کرده و هرگز اطلاعات نادرست ارائه ندهند. در صورتی که متقاضیان دچار خطا شوند و از قوانین مهاجرتی کانادا تخطی کنند، امکان دارد تا ۵ سال از ورود به کانادا منع شوند و نتوانند در این کشور تحصیل کنند.

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند، باید اثبات کنند که منابع مالی کافی برای یک سال زندگی در کانادا را دارند و می‌توانند به راحتی و بدون مشکل مالی در کانادا زندگی کنند. همچنین افرادی که قصد دارند به همراه همسر خود به کانادا بیایند، باید توانایی مالی برای حمایت از همسر خود را نیز اثبات کنند.

گرفتن اجازه کار آزاد برای همسر دانشجو

همسر کسانی که بتوانند استادی پرمیت خود را از اداره مهاجرت کانادا دریافت کنند و از دانشگاه‌های برتر کانادا پذیرش تحصیلی داشته باشند، می‌توانند برای گرفتن اجازه کار آزاد در کانادا اقدام کنند. لازم به ذکر است که پذیرش از دانشگاه‌ها باید برای دوره‌های تمام وقت و تحصیلات تکمیلی باشد.

مدت زمان گرفتن اجازه کار برای همسر امکان دارد تا چند ماه طول بکشد و این اجازه کار تا پایان تحصیل فرد متقاضی در کانادا اعتبار دارد. همچنین برای گرفتن اجازه کار، متقاضیان باید به صورت آنلاین درخواست بدهند تا سریع‌تر و دقیق‌تر به درخواست آنها رسیدگی شود.

برای ارسال درخواست اجازه کار همسر دانشجو در کانادا افراد باید کارت اعتباری داشته باشند. همچنین متقاضیان باید توضیحات سایت را به دقت مطالعه کنند تا متوجه شوند که فرم درخواست را چگونه تکمیل و ارسال کنند. قبل از ارسال مدارک، سوال‌هایی از متقاضیان پرسیده می‌شود تا پروفایل افراد بر اساس مشخصات فردی آنها شخصی‌سازی شود. افراد باید توجه داشته باشند که به این سوالات به درستی و دقت پاسخ بدهند. پس از تکمیل فرم توسط افراد، مبلغی تحت عنوان هزینه اپلیکیشن از متقاضیان دریافت می‌شود و در پایان وضعیت درخواست آنها به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود.

کسانی که اجازه کار آزاد دریافت می‌کنند، هیچ محدودیتی برای کار در کانادا ندارند و می‌توانند در هر شغلی فعالیت کنند. همچنین ساعت کاری برای این افراد محدودیت ندارد و می‌توانند به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند. همچنین افرادی که اجازه کار دریافت می‌کنند، ملزم به کار کردن نیستند و می‌توانند به خواست خود در هیچ شغلی مشغول به کار نشوند.

افراد می‌توانند در ابتدا برای گرفتن اجازه کار همسر درخواست ندهند و با ویزای همراه و توریستی وارد کانادا شوند و پس از ورودشان به کانادا برای گرفتن اجازه کار آزاد اقدام کنند. در بعضی موارد می‌توان همزمان با ارسال درخواست استادی پرمیت، برای دریافت اجازه کار نیز اقدام کرد که در این صورت استادی پرمیت و اجازه کار به صورت همزمان برای افراد صادر می‌شود.

به صورت کلی همراه داشتن یک نفر برای دانشجویان مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی کسانی که قصد دارند اعضای بیشتری از خانواده خود را همراه خود به کانادا بیاورند، امکان دارد هنگام دریافت استادی پرمیت دچار مشکل شوند.  پس حتماً توجه داشته باشید که همراه داشتن بیش از یک نفر می‌تواند در فرآیند اخذ استادی پرمیت مشکل ایجاد کند.

همراه داشتن همسر برای دانشجویان مزیت‌های فراوانی دارد، علاوه بر اینکه همسر دانشجو می‌تواند با کار کردن و درآمدی که دارد در هزینه‌های زندگی و تحصیل دانشجو کمک کند، وجود همسر از لحاظ روحی نیز بسیار به دانشجویان کمک می‌کند و سختی‌های مهاجرت و تحصیل در کشور جدید را کم می‌کند.

پس توجه داشته باشید که در فرآیند گرفتن ویزا و اجازه کار برای همسر تمامی مراحل را به دقت و درست انجام دهید تا در ادامه مشکلی از نظر اخذ ویزا  یا استادی پرمیت پیش نیاید.

منابع: