کانادا یکی از کشور‌های مهاجرپذیر است که برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود، هرساله در قالب برنامه‌های مهاجرتی مختلف، سعی بر این دارد تا افراد متخصص و با تجربه را برای کار، زندگی و تحصیل در کانادا جذب کند. از نظر پیدا کردن کار و شغل، بی‌شک کانادا یکی از بهترین کشور‌ها برای مهاجران است. اما افرادی که به کانادا مهاجرت می‌کنند باید قبل از اینکه مشغول به کار شوند با استاندارد‌ها و فضای حاکم بر محل کار در کانادا آشنا شوند. همچنین کسانی که به عنوان مهاجر در کانادا به دنبال کار هستند حتماً باید سین نامبر (SIN) داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا افراد در بدو ورود به کانادا برای دریافت سین نامبر اقدام کنند. در ادامه بیشتر در مورد پیدا کردن کار در کانادا برای مهاجرین صحبت می‌کنیم.

جمع‌آوری اطلاعات درباره کار در کانادا برای مهاجرین

افرادی که قصد دارند در کانادا مشغول به کار شوند باید در ابتدا اطلاعات کلی در مورد اشتغال در کانادا را کسب کنند. منابع مختلفی این اطلاعات را در اختیار افراد میگذارند. از جمله این منابع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازمان‌های خدمات مهاجرین

این سازمان‌ها با برگزاری کلاس‌های مختلف مهارت‌های لازم برای پیدا کردن کار در کانادا را به افراد می‌آموزند.  از دوره‌های مختلفی که این سازمان‌ها برای مهاجرین برگزار می‌کنند می‌توان کلاس‌های آموزش نوشتن رزومه و کلاس‌های آموزش جست و جوی شغل را نام برد.

بانک‌های کاریابی

این مراکز اطلاعات مفیدی در مورد مشاغل مختلف در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. اطلاعاتی از قبیل شغل‌های موجود، حقوق دریافتی از شغل‌های مختلف، وظایف کاری و مدارک تحصیلی مورد نیاز برای اشتغال.

جست‌وجو و اپلای برای کار در کانادا برای مهاجرین

پس از کسب اطلاعات کافی، افراد باید به دنبال کار مناسب در کانادا بگردند و پس از پیدا کردن کاری که مناسب آنها است، برای موقعیت شغلی مورد نظر اپلای کنند.

جست‌و‌جوی کار در کانادا

راه‌های مختلفی برای پیدا کردن کار در کانادا وجود دارد. افراد می‌توانند به وبسایت شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف مراجعه کنند و شرایط همکاری و کار کردن در شرکت مورد نظر را مطالعه کنند. عموماً شرکت‌ها موقعیت‌های شغلی که موجود دارند را در وبسایت خود قرار می‌دهند.

یکی دیگر از راه‌های پیدا کردن کار در کانادا رفتن به نمایشگاه‌های اشتغال و کار است. از این نوع نمایشگاه‌ها در اکثر شهر‌های کانادا برگزار می‌شود و افراد می‌توانند در این گردهمایی‌ها با شرکت‌ها و افراد مختلف آشنا شوند و از شرایط استخدام آنها اطلاع پیدا کنند.

افرادی که به دنبال کار هستند می‌توانند از وبسایت‌های کاریابی یا روزنامه‌ها هم استفاده کنند. وبسایت‌های کاریابی مشاغل موجود را به صورت طبقه‌بندی شده در اختیار افراد می‌گذارند و روزانه در حدود ۲۰۰۰ شغل جدید در این وبسایت‌ها قرار داده می‌شود.

اپلای کردن برای کار در کانادا

پس از پیدا کردن کار مورد نظر، افراد باید برای آن اپلای کنند. فرآیند اپلای برای کار به این صورت است که افراد باید مدارک زیر را به کارفرما ارسال کنند:

  • کاور لتر، که افراد باید توضیحاتی در مورد این که چرا برای موقعیت شغلی مورد نظرشان مناسب هستند ارائه دهند.
  • رزومه، که شامل تجارب کاری و مهارت‌های مختلف افراد می‌شود

افراد قبل از اپلای کردن برای شغل باید اطلاعات لازم و مورد نیاز برای نوشتن روزمه را داشته باشند تا رزومه مناسبی را برای خود بنویسند و همچنین خود را برای مصاحبه حضوری آماده کنند.

مراحل پس از اپلای

پس از اپلای کردن، کارفرما بر اساس رزومه و کاور لتر افراد تصمیم می‌گیرد که فرد مورد قبول را برای مصاحبه کاری دعوت کند. مصاحبه کاری باعث می‌شود تا کارفرما شما را از نزدیک ملاقات کند و با پرسیدن سوالات مختلف، مطمئن شود که برای موقعیت شغلی مورد نظر مناسب هستید. همچنین مصاحبه شغلی اطلاعات بیشتری در مورد شغل مورد نظر به متقاضی می‌دهد و باعث می‌شود تا فرد راحتتر تصمیم بگیرد که آیا تمایل دارد که در این شغل مشغول شود یا خیر.

عموماً تمامی رزومه‌هایی که ارسال می‌شود به مصاحبه شغلی ختم نمی‌شود و به همین دلیل افراد باید تعداد زیادی رزومه ارسال کنند تا شانس بیشتری برای پیدا کردن کار داشته باشند.

کار داوطلبانه

کار داوطلبانه کاری است که افراد در ازای آن حقوق و پولی دریافت نمی‌کنند. انجام دادن کار داوطلبانه در کانادا به تقویت رزومه افراد کمک می‌کند. از مزایایی که کار داوطلبانه برای افراد دارد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • کسب تجربه کاری در کانادا
  • تمرین و تقویت زبان و برقراری ارتباط در محیط کار
  • آشنا شدن و ایجاد ارتباطات مختلف با افراد جدید

افراد می‌توانند با مراجعه به سازمان‌های خدمات مهاجرین و یا وبسایت volunteer.ca از فرصت‌های کاری داوطلبانه موجود در شهر خود اطلاع پیدا کنند.

برنامه‌های آماده‌ سازی

افراد متخصصی که به عنوان مهاجر در کانادا به دنبال کار هستند می‌توانند در برنامه‌های آماده سازی مرتبط به زمینه کاری خود شرکت کنند تا علاوه بر آموزش‌های لازم برای کار در کانادا، گواهی و لایسنس مرتبط با مهارت‌های خود را دریافت کنند. از جمله خدماتی که در این برنامه‌ها به افراد داده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزیابی مهارت و تحصیلات
  • کسب تجربه عملی در محیط کار
  • آزمون‌های لازم برای دریافت گواهی
  • کلاس‌های تقویت زبان برای اشتغال در شغل مورد نظر

کلاس‌های تقویت زبان در دوره‌های آماده سازی عموماً رایگان هستند ولی افراد برای شرکت در کلاس‌های دیگر این دوره‌ها باید هزینه کلاس را بپردازند.

مهاجرانی که در کانادا به دنبال کار هستند می‌توانند در موقعیت‌های شغلی جدا از مهارت خود برای مدتی کار کنند تا تجربه بیشتری کسب کنند. همچنین افراد می‌توانند کسب و کار خود را در کانادا راه بیاندازند. برای این کار افراد به بیزنس پلن مناسب برای راه‌اندازی کسب و کار نیاز دارند. کسانی که قصد دارند کسب و کار شخصی خود را در کانادا شروع کنند می‌توانند اطلاعات مفیدی از وبسایت‌های زیر بدست بیاوردند.

استاندار‌های محیط کار در کانادا

در کانادا استاندارد‌ها و قوانین مختلفی برای رعایت حقوق کارفرما و کارمندان وجود دارد. افرادی که در کانادا مشغول به کار هستند از بیمه اشتغال برخوردار هستند. این بیمه در اوقاتی که فرد بیمار است و یا به هر دلیلی توانایی حضور در محل کار را ندارد شامل حال افراد می‌شود. برای استفاده از این بیمه افراد باید حق بیمه بپردازند تا بتوانند در زمان‌هایی که به آن نیاز دارند از آن استفاده کنند.

همچنین افراد شاغلی که فرزند کوچک دارند می‌توانند از خدمات مختلفی برای نگه‌داری فرزند خود استفاده کنند.

منبع:

www.internations.orgv