دانشگاه سیه‌ نا ایتالیا (University of Siena ) در سال ۱۲۴۰ تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور و اروپا به شمار می‌رود.  دانشگاه سیه‌ نا در قلب توسکانی، ناحیه‌ای در ایتالیا با مساحت ۲۲.۹۹۰ کیلومتر مربع و جمعیت ۳.۶ میلیون با مرکزیت فلورانس، واقع است. تحصیل در ایتالیا و در این شهر زیبا که با تپه‌های شگفت انگیز احاطه شده است، می‌تواند افق روشنی برای دانشجویان بین‌المللی به همراه داشته باشد. در حال حاضر دانشگاه سیه‌ نا بیشتر به خاطر دانشکده‌های حقوق، پزشکی، اقتصاد و مدیریت مشهور است. در این مطلب به معرفی دانشگاه سیه‌ نا و شرایط اخذ پذیرش در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد خواهیم پرداخت.

ماموریت جهانی دانشگاه سیه‌ نا

از بدو تاسیس، دانشگاه سیه‌ نا طیف گسترده‌ای از رشته‌ها و گرایش‌های مختلف را ارائه داده است. این دانشگاه به منظور تقویت روابط بین‌الملل دانشگاهی، اقدام به جذب دانشجویان و محققان بین‌المللی از سراسر جهان کرده است. برای دستیابی به این هدف، دانشگاه سیه‌ نا تعداد دوره‌های انگلیسی زبان و توافق نامه‌ها و پروژه‌های همکاری بین‌المللی را افزایش داده است.

دانشگاه سیه‌ نا و برنامه‌های متعدد بین‌المللی در تابستان

همان‌طور که در بالا اشاره شد یکی از اهداف کلی دانشگاه سیه‌ نا ایجاد یک پل ارتباطی با دیگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی از سراسر جهان است. بنابراین دانشگاه‌های مطرح و معتبر جهانی برای برگزاری دوره‌های آموزشی خود در تابستان این دانشگاه را انتخاب کرده‌اند. در زیر به برخی از این دانشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی اشاره شده است:

  • کالج هاروارد (ایالات متحده)، برنامه تابستانی: “زیبایی، مدیریت راهبردی و نوآوری”
  • دانشگاه ییل (ایالات متحده)، “یک سفر ادبی، تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی در توسکانی”
  • دانشگاه اموری (ایالات متحده)، “شیمی برای زندگی و محیط زیست”
  • انستیتوی فناوری نیوجرسی، کالج معماری و طراحی هیلیر (ایالات متحده): “تاریخ و هنر معماری و توسعه شهری”
  • دانشگاه تورنتو (کانادا)، مدرسه تابستانی کالج وودزورث
  • دانشکده حقوق دانشگاه تولان (ایالات متحده)، “حقوق بین الملل ، میراث فرهنگی و هنر”
سیه نا

رتبه‌بندی دانشگاه سیه‌ نا

دانشگاه سیه‌ نا در حال حاضر با داشتن ۱۷۰۰۰ دانشجو از سراسر جهان یکی از دانشگاه‌های ممتاز اروپا محسوب می‌شود. در رتبه‌بندی CENSIS  (مرکز مطالعات و سیاست‌های اجتماعی ایتالیا) این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ به عنوان برترین دانشگاه متوسط در بین دانشگاه‌های ایتالیا قرار گرفت. همچنین در این رتبه‌بندی این دانشگاه در مقام دوم از نظر خدمات و ساختار دانشگاهی و مقاوم سوم از لحاظ بین‌المللی قرار گرفت.

بر اساس رتبه بندی سایت معتبر Qs World University Rankings این دانشگاه در رتبه جهانی ۷۰۱-۷۵۰ قرار دارد. رتبه جهانی این دانشگاه بر اساس موضوع به شرح زیر است.

رتبه بندی جهانی موضوع
451-500 علوم زیستی و پزشکی
101-150 باستان‌شناسی
201-250 داروسازی و داروشناسی
251-300 زبان شناسی
351-400 پزشکی
398 علوم انسانی

همچنین در درتبه‌بندی Times Higher Education که مجله‌ای هفتگی در بریتانیا است که در خصوص اخبار و اطلاعات آموزش عالی می‌باشد، دانشگاه سیه‌ نا در سال ۲۰۲۰ در رتبه ۴۰۱-۵۰۰ بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. این مجله همچنین رتبه جهانی این دانشگاه بر اساس رشته را مورد بررسی قرار داده است که در جدل زیر به آن اشاره شده است.

رتبه جهانی در سال 2020 رشته تحصیلی (موضوع)
251-300 هنر و علوم انسانی
401-500 بالینی و بهداشت
301-400 فنی و مهندسی
501-600 علوم انسانی
301-400 فیزیک
401-500 علوم اجتماعی
401-500 اقتصاد
401-500 علوم کامپیوتر

دانشگاه سیه‌ نا در رتبه‌بندی Academic Ranking of World Universities که به رتبه‌بندی شانگهای شناخته می‌شود، در رتبه ۵۰۱-۶۰۰ قرار دارد. این دانشگاه همچنین در رتبه بندی The Center for World University Rankings (CWUR) در سال (۲۰۱۹-۲۰۲۰)، دانشگاه سیه‌ نا در رتبه ۴۴۵ جهانی قرار دارد.

سیستم دانشگاهی در ایتالیا

قبل از وارد شدن به بحث در مورد شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه سیه‌ نا بهتر است کمی با سیستم دانشگاهی در این کشور و انواع دوره‌های تحصیلی در این سیستم آشنا شویم. در کل سیستم آموزشی در دانشگاه‌های ایتالیا به ۳ مرحله یا دوره تقسیم می‌شود که در زیر به آن اشاره شده است. برای

کارشناسی (Laurea ) یا Cycle I

در این دوره دانشجویان با مطالب علمی کلی و پایه‌ای و همچنین مهارت‌های لازم در یک رشته خاص را آموزش خواهند دید. برای ورود به این دوره در دانشگاه دانش‌آموزان موظف به گذراندن  ۱۳ سال تحصیل در مدرسه و قبولی در آزمون دولتی هستند. دانشجویان بین‌المللی با توجه به نوع مدرک تحصیلی و البته بعد از یکسان سازی سوابق تحصیلی امکان تحصیل در مقطع کارشناسی در این دانشگاه را دارند. برای اتمام این دوره و اخذ مدرک کارشناسی دانشجویان می‌بایست ۱۸۰ ECTS گذارنده باشند و کلیه الزامات درسی از جمله تولید مقاله نهایی یا پروژه نهایی را انجام داده باشند.

کارشناسی ارشد (Laurea Magistrale) یا Cycle II

Laurea Magistral  معادل مدرک کارشناسی ارشد  (MSc) در سیستم دانشگاهی اروپایی است که پس از یک دوره دو ساله تحصیلات تکمیلی به‌دست می‌آید. دانشجویان در این دوره با مباحث تخصصی و پیشرفته در مورد یک موضوع خاص آشنا می شوند و بعد از گذراندن ۱۲۰ ECTS و دفاع از پایان نامه می‌ توانند مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند. پس از پایان دوره کارشناسی ارشد امکان ورود به دوره دکترا فراهم می‌شود. دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته (Lauree Magistrali a Ciclo Unico)  نیز توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند که پنج یا شش ساله هستند. دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته معمولاً در رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، داروسازی، معماری و حقوق برگزار می‌شوند.

دکترا  (Dottorato di Ricerca) یا Cycle III 

مرحله سوم در سیستم دانشگاهی ایتالیا مدرک دکترا است. این مدرک بالاترین سطح تحصیل دانشگاهی در ایتالیا است و دانشجویان برای دریافت آن باید یک آزمون جامع را بگذرانند. با توجه به اینکه بیشتر تمرکز دوره دکترا بر روی پژوهش است، دانشجویان این دوره پس از دوره تحقیقات و دفاع از تز دکتری، می‌توانند مدرک دکتری دریافت کنند. هدف این دوره، تحصیل دانشجویان در سطحی بالا به‌منظور آماده‌سازی آنان برای استخدام به عنوان هیئت علمی دانشگاه، پژوهشگر، یا دیگر موقعیت‌هایی که به دانش پیشرفته و مهارت‌های تحقیقاتی نیاز دارند، می‌باشد.

دوره‌های دیگر

علاوه بر دوره‌های اشاره شده در بالا که ساختار اصلی سیستم دانشگاهی ایتالیا را تشکیل می‌دهند، برخی دانشگاه‌ها دوره‌های تخصصی یا تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهند که به ارتقاء سطح تحصیلات حرفه‌ای دانشجویان (سطح یک و دو مدارک ارشد دانشگاهی) کمک می‌کند. . یکی از این دوره‌ها، دوره ارشد تخصصی و دوره‌های تکمیلی است. این دوره‌ها دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای کارکردهای لازم در فعالیت‌های حرفه‌ای خاص را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و آنها را برای کار در موقعیت‌های حرفه‌ای آماده می‌سازند.

تحصیل در دانشگاه سیه‌ نا

به لطف کادر علمی مجرب و متخصص و بسیاری از خدمات پیشرفته و نوآورانه در دانشگاه سیه‌ نا، دانشجویان می‌توانند خود را قسمتی از جامع  واقعی از افراد با انگیزه و تشنه دانش و یادگیری تصور کنند. به بیان دیگر نقاط قوت دانشگاه سیه‌ نا موجب افزایش انگیزه تحصیل در بین دانشجویان به خصوص دانشجویان بین‌المللی شده است. این نقاط قوت به شرح زیر است:

  • سامان دهی دقیق تدریس
  • کیفیت بالای آموزش و دروس ارائه شده (بازرسی مداوم)
  • امکانات آموزشی گوناگون ( کتابخانه و آزمایشگاه مدرن و کارآمد)
  • استقبال گرم از دانشجویان بین‌المللی
  • پشتیبانی از دانشجویانی که دارای نقص عضو هستند
  • فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مداوم
  • برگزاری کلاس‌های آماده سازی جهت ورود به دانشگاه جهت تحصیل در مقطع کارشناسی
دانشگاه سیه نا

دوره‌های آماده‌ سازی در دانشگاه سیه‌ نا (Foundation Year) چیست؟

با توجه به اینکه سیستم آموزشی ایتالیا برای ورود به دانشگاه ممکن است با سیستم آموزشی دیگر کشورها متفاوت باشد، دانشگاه سیه‌ نا برای پر کردن شکاف در پیشینه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی با تشکیل دوره‌های آموزشی که به Foundation Year معروف است توانسته فرصت‌های مناسبی برای اخذ پذیرش برای این دانشجویان فراهم کند.

در این دوره آماده سازی که یک سال به طول می‌انجامد دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی به تقویت مهارت‌های زبان ایتالیایی مثل خواندن، نوشتن و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی خود می‌پردازند و می‌توانند با معیارهای تدریس و یادگیری دانشگاهی ایتالیایی و اتحادیه اروپا آشنا شوند. بیشتر این دروه‌ها در زمینه‌های اقتصاد، علوم و علوم انسانی برگزار می‌شود. همان طور که گفته شده طول این دوره یک سال (دو ترم) است که ترم اول از یکم اکتبر شروع و در ۱۰ ژانویه پایان می‌یابد و ترم دوم از ۱۴ فوریه تا ۲۹ می طول خواهد کشید.

شرایط اخذ پذیرش در دوره (Foundation Year) در دانشگاه سیه‌ نا

با توجه به توضیح بالا اگر یکی از شرایط زیر را دارید می‌توانید برای اخذ پذیرش در این دوره‌ها اقدام کنید.

  • دانشجوی بین‌المللی (خارج از اتحادیه اروپا) که کمتر از ۱۲ سال سابقه تحصیل دارید
  • اگر به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، نیاز به یادگیری و ارتقاء مهارت‌‌های زبان ایتالیایی و آمادگی لازم پیش از ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی را دارید

زبان مورد نیاز برای حضور در دوره (Foundation Year) در دانشگاه سیه‌ نا

حداقل سطح زبان ایتالیایی مورد نیاز برای دانشجویان بین‌المللی برای حضور در دوره‌های Foundation Year ، B1 (CEFR) است. با پایان این دوره این اطمینان وجود دارد که سطح زبان ایتالیایی شما از سطح B1 (CEFR) به سطح B2 (CEFR) ارتقاء پیدا کند. در واقع برای ورود به دانشگاه سیه‌ نا و تحصیل در مقطع کارشناسی سطح زبان B2 (CEFR) مورد نیاز است.

هزینه تحصیل در دوره (Foundation Year) در دانشگاه سیه‌ نا

هزینه تحصیل در این دوره برای هر دانشجوی بین‌المللی ۴۷۰۰ یورو است.

اخذ پذیرش در در دوره (Foundation Year) در دانشگاه سیه‌ نا

جهت اخذ پذیرش در این دوره‌های آماده سازی می‌بایست به وبسایت دانشگاه مراجعه کنید و مدارکی مانند فرم اعلام علاقه برای حضور در این کلاس‌ ها به همراه سوابق تحصیلی دوره دبیرستان، مدرک زبان و کپی گذرنامه خود را برای دانشگاه ارسال کنید. هر چند باید به این نکته اشاره کرد که دانشگاه ممکن است برای تایید و تصدیق  مدارک ارسالی متقاضیان (زبان و سوابق تحصیلی)، آزمون اولیه برگزار کند.

دپارتمان‌های دانشگاه سیه‌ نا

از سال ۲۰۱۲ ، پس از اصلاحات کلی دانشگاه‌های ایتالیا (Gelmini reform)، دانشگاه سیه‌ نا از پانزده دپارتمان تشکیل شده است که در چهار حوزه (علوم پزشکی و پزشکی/ اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی/ علوم تجربی/ ادبیات، تاریخ، فلسفه و هنر) گروه بندی می شوند. این دپارتمان‌ها به شرح زیر است.

  • دپارتمان تجارت و حقوق
  • دپارتمان اقتصاد و آمار
  • دپارتمان علوم اجتماعی، سیاسی و منطق
  • دپارتمان تاریخ و میراث فرهنگی
  • دپارتمان فلسفه و نقد ادبی
  • دپارتمان مهندسی اطلاعات و ریاضیات
  • دپارتمان آموزش، علوم انسانی و ارتباطات بین فرهنگی
  • دپارتمان بیوتکنولوژی، شیمی و داروسازی
  • دپارتمان علوم فیزیکی، زمین و محیط زیست
  • دپارتمان حقوق
  • دپارتمان علوم سیاسی و بین المللی
  • دپارتمان بیوتکنولوژی پزشکی
  • دپارتمان پزشکی مولکولی و توسعه
  • دپارتمان علوم انسانی
  • دپارتمان جراحی و علوم اعصاب

رشته‌های انگلیسی زبان در دانشگاه سیه‌ نا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

همان‌طور که اشاره شد امکان تحصیل در دانشگاه سیه‌ نا در دومقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی وجود دارد.

تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه سیه‌ نا

تنها تعداد محدودی دوره آموزشی به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه سیه‌ نا وجود دارد. بیشتر دوره‌ها در این مقطع به زبان ایتالیایی است. تنها در دو رشته  Economics and Banking (اقتصاد و بانکداری) و Economics and Management (اقتصاد و مدیریت) زبان تدریس انگلیسی است. حداقل سطح زبان انگلیسی برای تحصیل در این رشته‌ها B2 است.

تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه سیه‌ نا

برخلاف دوره کارشناسی که تنها تعداد محدودی رشته به زبان انگلیسی موجود است، دانشگاه سیه‌ نا برای جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی تعداد رشته‌های انگلیسی زبان خود را افزایش داده است. در حال حاضر بیش از ۱۵ دوره آموزشی به زبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می‌‌شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

  • ریاضیات کاربردی
  • تنوع زیستی و بهداشت محیط
  • بیوتکنولوژی تولید مثل انسان
  • شیمی
  • مهندسی کامپیوتر و اتوماسیون
  • مهندسی الکترونیک و ارتباطات
  • اقتصاد
  • مدیریت مهندسی
  • مطالعات حوزه اروپا
  • مالی (Finance)
  • مشاوره ژنتیکی
  • حسابداری و مدیریت بین‌المللی
  • زبان و ذهن: زبانشناسی و مطالعات منطق
  • بیوتکنولوژی پزشکی
  • سیاست عمومی و فرهنگی

مدارک مورد نیاز جهت  اخذ پذیرش از دانشگاه سیه‌ نا

برای دریافت پذیرش از دانشگاه سیه‌ نا می‌بایست به سایت دانشگاه مراجعه کنید و در بخش الزامات پذیرش (admission requirements) مدارک مورد نیاز بسته به نوع دوره ( کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) و رشته انتخابی را فراهم کنید. در حالت کلی مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا به شرح زیر است.

مدارک لازم برای پذیرش در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی
  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  • انگیزه‌نامه (SOP)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد:

  • ترجمه ریزنمرات لیسانس
  • ترجمه مدرک لیسانس
  • انگیزه‌نامه (SOP)
  • توصیه‌نامه
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع دکتری:

  • ترجمه مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس
  • ارائه مقاله در زمینه رشته مورد نظر
  • انگیزه‌نامه (SOP)
  • توصیه‌نامه
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • ارائه پروپوزال

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه سیه‌ نا

جهت اخذ پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه سیه‌ نا می‌بایست به سایت (https://apply.unisi.it/) مراجعه کنید  و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید. ارزیابی مدارک و سوابق تحصیلی شما حداکثر ظرف یک ماه بعد از پایان مهلت ارسال مدارک صورت خواهد گرفت. دقت داشته باشید که برای ارسال مدارک می‌بایست مبلغ ۳۰ یورو به عنوان هزینه درخواست پذیرش (application fee) پرداخت کنید. فرایند اخذ پذیرش شامل شش مرحله زیر است.

مرحله ۱:

پیدا کردن دوره تحصیلی مورد علاقه (می‌توانید برای ۲ رشته تحصیلی مختلف اقدام کنید) البته باید توجه داشته باشید که اگر برای دو رشته تحصیلی اقدام می‌کنید باید مبلغ ۶۰ یورو پرداخت کنید.

مرحله ۲:

بر روی Become an applicant کلیک کنید و پروفایل خود را بسازید.

مرحله ۳:

با توجه به نوع رشته مورد علاقه پروفایل خود را کامل کنید و مدارک خود را به صورت آنلاین آپلود کنید.

مرحله ۴:

منتظر جواب دانشگاه باشید. کمیته پذیرش مدارک و سوابق تحصیلی شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و ممکن است مدرک یا مدارک بیشتری از شما درخواست کند. ممکن است به دلیل تعداد بالای درخواست پذیرش از دانشگاه از شما دعوت به یک مصاحبه از راه دور شود. بنابراین بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید که ارسال مدارک به منزله اخذ پذیرش نیست و شما باید در مصاحبه نشان دهید که توانایی و انگیزه لازم برای تحصیل در این دانشگاه را دارید. زمان و تاریخ مصاحبه برای ایمیل شما ارسال می‌شود. برای جلوگیری از اتلاف وقت و آماده سازی کامل برای مصاحبه پیشنهاد می‌شود ایمیل خود را هر روز چک کنید تا مشکلی در زمان بندی برای آماده سازی رخ ندهد.

مرحله ۵:

بعد از گرفتن پذیرش و موفقیت در مصاحبه می بایست برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. مراحل اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا و مدارک مورد نیاز آن به شرح زیر است.

  • نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه در ایتالیا
  • بلیط رفت به ایتالیا
  • اصل تائیدیه تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی (به زبان فارسی)
  • اصل و ترجمه به زبان ایتالیایی دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات کامل چهارساله با تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه
  • اصل و ترجمه به زبان ایتالیایی مدرک کارشناسی و ریز نمرات چهارساله با تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه (فقط برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد)
  • اصل و ترجمه به زبان ایتالیایی شناسنامه با تایید دادگستری و وزارت امور خارجه
  • پرینت برگه انتخاب رشته در سایت www.universitaly.it

توجه: اگر بخش ارائه شده در سایت www.universitaly.it با سال تحصیلی جاری همخوانی نداشته باشد، دانشجو موظف است اقرارنامه‌ای، به زبان ایتالیایی یا انگلیسی، تنظیم و امضا کرده و در آن نام درست رشته و دانشگاه منتخب را ذکر کند.

  • پنج قطعه عکس پرسنلی جدید

ابعاد عکس‌ها باید ۴×۳/۵ و با زمینه سفید بدون روتوش باشد. نام، شماره گذرنامه و تاریخ تولد پشت همه عکس‌ها باید نوشته شده باشد.

  • اصل و دو فتوکپی از اولین صفحه گذرنامه

توجه داشته باشید که گذرنامه باید حداقل تا تاریخ ۱ می سال ۲۰۲۰ اعتبار داشته باشد. (گذرنامه با دست کم دو برگ سفید روادید)

  • شرح کامل تمامی امتحانات گذرانده در دوره کارشناسی به زبان ایتالیایی یا انگلیسی (فقط برای دوره کارشناسی ارشد)
  • اصل و فتوکپی مدرک زبان

برای رشته‌های انگلیسی زبان داشتن یکی از مدارک زبان انگلیسی سطح B2 زیر الزامی است که حداقل نمره مورد قبول در هریک از آزمون‌های زیر، ذکر شده است:

IELTS: 6    TOEFLE: 78    TOLIMO: 600    FCE: 169

برای رشته‌های ایتالیایی زبان، حداقل سطح B1 مورد تایید وزارت علوم ایتالیا “MIUR” جهت کسب «گواهی زبان ایتالیایی با کیفیت CLIQ» الزامی است:

DANTE ALIGHIERI, CELI, CILS, ROMA TRE

  • هردو فرم ارسال‌شده توسط سفارت تکمیل گردیده و امضا شود.
  • پرینت بلیط یا رزرو بلیط به نام فرد متقاضی؛ برای ترم اول تاریخ رزرو بلیط باید بین ۱۵ تا ۲۰ آگوست باشد.
  • رزرو هتل در شهر دانشگاهی، به نام فرد متقاضی (حداقل برای ده روز اول اقامت)
  • صورت حساب بانکی سه ماه اخیر به زبان انگلیسی، به نام دانشجو یا یکی از والدین (با الحاق ترجمه شناسنامه والد به زبان ایتالیایی یا انگلیسی)
  • ارائه فتوکپی از تمامی مدارک فوق الذکر چه به زبان ایتالیایی چه به زبان فارسی الزامی است

متقاضیان باید مدارک به زبان ایتالیایی را با Check List ایتالیایی و مدارک به زبان انگلیسی را با Check List انگلیسی ارایه دهند.

شهریه دانشگاه سیه‌ نا

با توجه به اینکه دانشگاه سیه‌ نا یک دانشگاه دولتی است، هزینه های تحصیل در این دانشگاه بسیار پایین‌تر از سایر کشور‌ها است. هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه با توجه به مقطع تحصیل (کارشناسی، کارشناسی ارشد دکتری) و نوع رشته انتخابی متفاوت است. برای آگاهی از هزینه های تحصیل در دانشگاه سیه نا می توانید به صفحه ( بررسی هزینه تحصیل در دانشگاه سیه نا) مراجعه کنید. در این سایت شما با وارد کردن اطلاعات مربوط به رشته انتخابی و ملیت خود می‌توانید هزینه تخمینی تحصیل در این دانشگاه را مشاهده کنید.

هزینه‌های زندگی در شهر سیه‌ نا

متوسط هزینه زندگی در شهر سیه‌ نا مبلغی در حدود ۵۰۰ یورو در ماه است که بیشتر این هزینه صرف اجاره محل زندگی خواهد شد. برای مثال اجاره مسکن دو خوابه در اطراف شهر مبلغی معادل ۳۰۰ یورو در ماه به اضافه هزینه آب، برق و گاز است. همچنین هزینه اجاره مسکن یک خوابه در مرکز شهر ۴۰۰ یورو در ماه به اضافه هزینه آب، برق و گاز است. دیگرهزینه‌های زندگی درسیه‌ نا به شرح زیر است. همچنین می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به صفحه هزینه‌های زندگی در ایتالیا مراجعه کنید.

هزینه خدمات
149 یورو در سال بیمه خدمات درمانی
100 یورو هزینه اجازه اقامت در ایتالیا
4.5 یورو یک وعده غذای کامل
2 یورو صبحانه در بار
1.20 یورو بیلیت اتوبوس ( برای یک ساعت اعتبار)
8 یورو سینما
1.20 یورو روزنامه

بورسیه تحصیلی در دانشگاه سیه‌ نا

یکی از امتیازات تحصیل در ایتالیا، امکان برخورداری از بورسیه تحصیلی ایتالیا است. با توجه به اینکه دانشگاه سیه‌ نا یک دانشگاه دولتی است شما می‌توانید برای دریافت بورسیه تحصیلی (بورسیه جهان سوم) از این دانشگاه اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بورسیه تحصیلی می‌توانید به صفحه بورسیه تحصیلی ایتالیا مراجعه کنید.

آینده شغلی

یکی از مزیت‌های تحصیل در دانشگاه سیه‌ نا ارتباط مستقیم شما با دنیای شغلی است. در واقع این دانشگاه از شما پشتیبانی لازم برای پیدا کردن کار را انجام می‌‌دهد. این دانشگاه با جمع آوری اطلاعات و نیاز شرکت‌ها به نیروی کار می‌تواند شما را برای پیدا کردن شغل مناسب راهنمایی کند. علاوه بر این، کارآموزی پیشرفته (یا “کارآموزی آموزش عالی و تحقیقاتی”) به شما این امکان را می‌دهد که در سال آخر دوره کارشناسی ارشد از طریق یک قرارداد استخدامی آزاد به یک شرکت وارد شوید و این امکان را به شما می‌دهد که همزمان درس خود را تمام کنید. حضور در این شرکتها موجب افزایش توانایی‌های فرد و ارتقاء رزومه کاری می‌شود.

منابع:

en.unisi.it