رشته مهندسی برق یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در کانادا است و تقریبا تمام دانشگاه‌های کانادا این رشته‌ تحصیلی را دارند. دانشگاه‌های کانادا جزو معتبرترین دانشگاه‌های دنیا هستند که این رشته را تدریس می‌کنند. تحصیل در کانادا در رشته مهندسی برق با موضوعاتی چون سیستم‌های الکتریکی در مقیاس بزرگ، انتقال نیرو و کنترل موتور سر و کار دارد. مهندسی الکترونیک هم موضوعات مرتبط با سیستم‌های الکتریکی در مقیاس کوچک مثل کامپیوترها و مدارهای یکپارچه را شامل می‌شود. گرچه در مواردی این دو رشته جدا از هم طبقه‌بندی می‌شود اما بیشتر دانشگاه‌های کانادا این دو رشته را به همراه رشته مهندسی کامپیوتر در دپارتمانی به اسم مهندسی برق و کامپیوتر ادغام کرده‌اند. در این مقاله اطلاعاتی درباره تحصیل در رشته مهندسی برق در کانادا در مقاطع مختلف، بازار کار رشته مهندسی برق در کانادا و بهترین دانشگاه‌ها در رشته مهندسی برق در کانادا ارائه خواهیم کرد.

کارشناسی مهندسی برق در کانادا

در مقطع کارشناسی مهندسی برق، دانشجویان با مباحث پایه مانند ریاضی، فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر و تئوری مدارهای الکتریکی آشنا می‌شوند. در ادامه، دروس ریاضیات کاربردی، تحلیل سیگنال، ارتباط بی‌سیم، رباتیک، برق قدرت و دیگر مباحث پیشرفته به دانشجویان درس داده می‌شود. یکی از مزیت‌های دانشگاه‌های کانادا تمرکز بر کار آزمایشگاهی است. کار آزمایشگاهی این فرصت را به دانشجویان می‌دهد که دانش نظری خود را در مسائل واقعی بسنجند و با آزمون و خطا تجربه کسب کنند. دروس اختیاری دیگری هم مثل اقتصاد، بازاریابی و مدیریت، در کنار مهندسی برق در اختیار دانشجویان است تا با فرا گرفتن آنها بتوانند روابط شغلی بهتری را در آینده برای خود فراهم کنند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی برق در بسیاری از دانشگاه‌های برتر کانادا مانند دانشگاه آلبرتا، متقاضیان نمی‌توانند به صورت مستقیم از دبیرستان وارد دانشگاه شوند و باید برای اثبات توانایی‌ها و واجد شرایط بودن، یک سال تحصیلی را در دانشگاه بگذرانند. شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی بین ۲۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دلار کانادا در سال می‌باشد.

کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی برق در کانادا

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی برق در دانشگاه‌های کانادا را دارند، باید حداقل معدل ۳/۳ از ۴ یا همان ۱۵ از ۲۰ داشته باشند و مدرک زبان مورد نیاز برای اپلای هم عموماً تافل بالای ۹۰ و آیلتس بالای ۵/۶ است. شهریه دانشگاه‌های کانادا هم برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حدوداً سالانه ۱۰۰۰۰ دلار کانادا می‌باشد. در صورت گرفتن پذیرش امکان دارد دانشگاه قبل از شروع دوره تحصیلی یک سری دروس جبرانی برای دانشجویان برگزار کند تا کمبودهای علمی آنان جبران شود و برای مقطع تحصیلی پیش رو بیشتر آماده شوند. همانطور که می‌دانید برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی (به‌ویژه دکتری) در دانشگاه‌های کانادا، معمولاً لازم است یپش از اپلای کردن، دانشجویان با یکی از اساتید دانشکده مورد نظر خود ارتباط برقرار کرده و به اصطلاح از یک استاد position بگیرند. در مقاطع ارشد و دکتری، هر دانشجو تحت نظر یک استاد یا همان supervisor مشغول به انجام تحقیق و پژوهش می‌شود. بسته به شرایط کاری که اساتید برای دانشجویان تعیین می‌کنند، این امکان وجود دارد که مبلغی تحت عنوان حقوق یا کمک هزینه به دانشجو پرداخت شود.

بازار کار رشته مهندسی برق در کانادا

فارق‌التحصیلان رشته مهندسی برق تقریباً در تمام بخش‌ها و صنایعی که در آنها از برق استفاده می‌شود، می‌توانند مشغول به کار شوند. شرکت‌های مخابراتی، شرکت‌های تولیدکننده محصولات الکترونیکی و شرکت‌‌های تولید نیرو از جمله صنایعی هستند که بیشترین نیاز به مهندس برق را دارند. بسیاری از کسانی که مدرک مهندسی برق دارند، برای ادامه تحصیل به سمت رشته مدیریت می‌روند. به‌طور کلی رشته برق یکی از رشته‌هایی است که محدود به یک یا چند زمینه نیست و دائم در‌ حال رشد و پیشرفت است. داشتن مدرک مهندسی برق از دانشگاه‌های معتبر کانادا شانس افراد را برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی مناسب بسیار افزایش می‌دهد.

بهترین دانشگاه‌های کانادا در رشته مهندسی برق

بهترین دانشگاه‌ها در رشته مهندسی برق در کانادا (همراه با رتبه جهانی آنها در این رشته) عبارتند از:

  1. دانشگاه تورنتو (۲۹)
  2. دانشگاه واترلو (۱۷۳)
  3. دانشگاه بریتیش کلمبیا (۵۱)
  4. دانشگاه آلبرتا (۱۱۳)
  5. دانشگاه مک‌گیل (۳۵)
  6. دانشگاه کلگری (۲۳۳)
  7. دانشگاه اوتاوا (۲۸۱)
  8. دانشگاه کنکوردیا (۴۶۲)
  9. دانشگاه مک‌مستر (۱۴۰)
  10. دانشگاه وسترن (۲۱۱)

منابع: