گپ تحصیلی (Gap Year) معمولاً به وقفه‌ای دوازده‌ماهه تا چندساله در تحصیل یا کار گفته می‌شود که شخص با هدف دنبال‌کردن فعالیت دیگری تصمیم می‌گیرد تحصیل یا کارش را رها کند. این فعالیت ممکن است با تحصیل یا حرفۀ شخص کاملاً متفاوت یا هم‌سو با پیشرفت در تحصیل یا حرفه‌اش باشد. معمولاً اصطلاح گپ تحصیلی برای وقفه‌هایی میان دوره‌های مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌کار می‌رود که با هدف انجام فعالیت‌های دیگر اتفاق می‌افتد. البته برای دانش‌آموزانی نیز به‌کار برده می‌شود که از تحصیل فاصله گرفته و میان دورۀ دبیرستان و دانشگاه وقفه انداخته‌اند.

گپ تحصیلی برای نامی که در زبان بین‌الملل برایش استفاده می‌شود، ممکن است متأثر از فعالیتی باشد که شخص در آن برهۀ زمانی تصمیم می‌گیرد انجامش دهد. به‌عنوان مثال به‌جز Gap Year، از اصطلاحات  Pathway، Prep-Year، Leap Year، Defer Year، Bridge-Year، Drop Year، Year Out، Year Off، Overseas Experience (OE) یا Foundation Year برای آن استفاده می‌شود.

انواع گپ‌های تحصیلی

انواع گپ‌های تحصیلی

دلایل زیادی برای گپ تحصیلی وجود دارد. برای نمونه، دانشجویان از آن برای کسب تجربۀ حرفه‌ای و رسیدن به هدفی خاص یا جست‌و‌جوی علایق شخصی‌شان استفاده می‌کنند. درمجموع، گپ تحصیلی به چهار دسته تقسیم می‌شود. درادامۀ مطلب، با انواع گپ‌های تحصیلی آشنا خواهید شد.

۱. گپ تحصیلی کاری

گپ تحصیلی کاری (Working Gap Year) به‌منظور کارکردن برای کسب درآمد و مهارت و تجربه و ایجاد شبکۀ ارتباطی می‌تواند بسیار مفید باشد. برای این منظور، می‌توان در سراسر دنیا کار و در سفر یا قبل از شروع دانشگاه پول پس‌انداز کرد. ترکیب گپ کاری با مسافرت تجربۀ کار در مکان‌های مختلف با فرهنگ‌های متفاوت و مهارت‌های زبانی متنوع را برای شخص به‌ارمغان می‌آورد و بینش عمیق‌تری از فرهنگ‌های محلی به وی می‌دهد. معمولاً افراد در گپ کاری به‌دنبال کارهایی می‌روند که راحت به‌دست می‌آید و مهارت‌های کمی به آن‌ها می‌آموزد. بااین‌حال بهتر است در گپ تحصیلی کاری، افراد به‌دنبال مشاغل یا کارآموزی‌های یک‌ساله‌ای باشند که حرفه‌ای تخصصی یا مهارتی صنعتی را بیاموزند. شایان ذکر است کار در کشورهای دیگر به منظور گذران این گپ به ویزای کاری و مجوز کار نیاز دارد.

انواع گپ‌های تحصیلی کاری عبارت‌اند از: ۱. آموزش یا نظارت بر فعالیتی در فضای باز مانند غواصی، موج‌سواری، وایک‌بوردینگ، کایت‌سواری، بانجی‌جامپینگ، آلپ اسکینگ و کشتی‌های تفریحی‌؛ ۲. تدریس زبان‌هایی که به آن‌ها تسلط دارید (مانند زبان انگلیسی)؛ ۳. کشاورزی مانند کارهای زراعی و کاشت درخت‌؛ ۴. راهنما و مجری گشت‌های گردشگری؛ ۵. کارهای اداری؛ ۶. مهمانداری در هتل‌ها و رستوران‌ها؛ ۷. خُرده‌فروشی و تحقیقات بازار؛ ۸. مراقبت از کودکان و سالمندان.

۲. گپ تحصیلی داوطلبانه

گپ تحصیلی داوطلبانه (Volunteering Gap Year) برای کمک به جامعه و ایجاد شبکۀ ارتباطی مفید است و بعدها ممکن است به پیشنهاد شغلی دائمی منجر شود. در این گپ، برای متقاضیان چه داخل کشور و چه خارج از کشور فرصت‌های کاری زیادی در حوزۀ امور داوطلبانه ایجاد می‌شود. جست‌و‌جوی پروژه‌های داوطلبانه آنلاین و بسیار راحت است. فرصت‌های شغلی برای انجام امور داوطلبانه در مؤسسه‌های خیریۀ ثبت‌شده، سازمان‌های غیرانتفاعی، دولت‌ها و سازمان‌های NGO و دیگر مؤسسه‌ها برای ردیف‌های شغلی مدیریت، امورمالی، جمع‌آوری کمک‌های مالی، سازمان‌دهی رویدادها، کارهای مراقبتی، کار با کودکان، کارهای حقوقی، تدریس و... وجود دارد. گفتنی است پروژه‌های بین‌المللی عام‌المنفعه ممکن است چندهفته‌ای یا یک‌ساله باشند.

۳. گپ تحصیلی سفری

برخی از افراد برای گذراندن گپ تحصیلی سفری (Traveling Gap Year) با دوستان خود یا به‌تنهایی برنامه‌ریزی می‌کنند. البته بد نیست بدانید وبگاه‌‌های اجتماعی زیادی برای یافتن هم‌سفر و اقامتگاه‌ها و خوابگاه‌هایی با قیمت مناسب و به‌اشتراک‌گذاشتن ایده‌ها و نکته‌های سفر و مشاوره‌ وجود دارد. درضمن، متقاضیان می‌توانند از بلیت‌های سفری دانشجویی استفاده کنند که تخفیف‌های مناسبی دارند‌. مسافرت محلی نیز از‌جمله گپ‌های سفری به‌شمار می‌آید که در کشور خودِ متقاضیان انجام می‌شود و مزایای زیادی دارد؛ از‌جمله یافتن محل اسکان راحت‌تر از‌طریق دوستان و پرداخت هزینه‌های کمتر در سفر و یافتن کار پاره‌وقت برای تأمین هزینه‌های مالی.

۴. گپ تحصیلی پژوهشی

مطالعه و پژوهش در گپ تحصیلی را گپ تحصیلی پژوهشی (Studying Gap Year) می‌نامند. گپ تحصیلی پژوهشی به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد یک‌ سال قبل از شروع دانشگاه را صرف تحصیل و آماده‌سازی‌شان کنند. این نوع گپ‌های تحصیلی در کشور متقاضیان یا خارج از آن می‌تواند باشد و حتی ممکن است دوره‌ای تابستانه و کوتاه‌مدت باشد. بسیاری از کالج‌ها و مرکزهای آموزشی دوره‌هایی برای متقاضیان به‌منظور گذران گپ پژوهشی برگزار می‌کنند. این دوره‌ها به متقاضیان برای ارتقای مهارت‌های مهمی مانند کسب‌و‌کار و فناوری اطلاعات یا کسب مهارت و دانش در زمینه‌های زبان، هنر، موسیقی، نمایش و ورزش کمک می‌کند. نکتۀ ضروری این است که برای شرکت در بیشترِ این دوره‌ها هزینه باید پرداخت کرد و هزینه‌های منابع مطالعه، اینترنت، محل اقامت، غذا و هزینه‌های سفر نیز برعهدۀ متقاضیان است.

تأمین هزینه‌های گپ تحصیلی

تأمین هزینه‌های گپ تحصیلی

گپ تحصیلی ممکن است هزینه‌های زیادی دربر داشته باشد؛ ازجمله هزینه‌های سفر، زندگی، ویزا و مجوز کار، مجوز رانندگی، بیمه، اینترنت، خدمات درمانی و تمدید گذرنامه. مؤسسه‌ها عموماً در حد رفع نیازهای ابتدایی بسته‌های حمایتی برای متقاضیان در نظر می‌گیرند که سامان‌دهی حساب بانکی، بیمۀ درمانی، محل اقامت، ترانزیت از فرودگاه و حتی کمک به آنان در یافتن شغل را شامل می‌شود. گپ ممکن است طولانی‌مدت باشد و بسیار اهمیت دارد متقاضیان از قبل به فکر تأمین هزینه‌های احتمالی‌شان در این دوره باشند.

برای کمک به تأمین هزینۀ انواع گپ‌های تحصیلی می‌توان از این ایده‌ها کمک گرفت: ۱. قبل از شروع و حین گذراندن گپ کار و پس‌انداز کنید؛ ۲. برای پس‌اندازتان حساب بانکی جداگانه‌ای باز کنید و بکوشید هرازگاهی به آن پول اضافه کنید؛ ۳. ازطریق رویدادها و فعالیت‌های ویژۀ حمایت‌های مالی، پول جمع کنید؛ ۴. از خانواده و دوستانتان کمک بگیرید؛ ۵. وسایل اضافه‌تان را بفروشید و هزینۀ گپ تحصیلی‌تان را فراهم کنید؛ ۶. از نهادهای دولتی و خیریه‌ها و مؤسسه‌ها درخواست کمک یا وام کنید؛ ۷. از خیریه‌های محلی یا باشگاه‌های خدماتی درخواست کمک کنید؛ ۸. از بانک وام بانکی یا وام آموزشی بگیرید.

منبع: