اگر بخواهیم با مفهوم عبارت گپ تحصیلی چیست بیشتر آشنا شویم باید به این صورت این وقفه را تعریف کرد که فاصله زمانی بین دو دوره تحصیلی است که در آن دانشجو تحصیلات خود را متوقف می ‌کند. این وقفه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و اهمیت ان زمانی مشخص می شود که اقدام به دریافت ویزای تحصیلی فرانسه کنید. گپ تحصیلی فرانسه با دلیل کافی قابل توجیح است ولی ممکن است گاهی به علت فاصله زمانی زیاد بین مقاطع تحصیلی، دیگر برخی تسهیلات مانند بورسیه تحصیلی فرانسه در اختیار شما قرار نگیرد. در این مقاله سعی داریم شما را بیشتر با جزییات گپ تحصیلی برای فرانسه آشنا کنیم.

گپ تحصیلی فرانسه چیست؟

گپ تحصیلی فرانسه، به زمانی اشاره دارد که دانشجویان بین دوره ‌های تحصیلی خود وقفه ‌ای می‌ اندازند. این وقفه ‌ها ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و می بایست فرد در خصوص علت ان دلیل مناسب داشته باشد تا بتواند امکان تحصیل در خارج از کشور را داشته باشد. کشور فرانسه در خصوص وقفه های زمانی ایجاد شده با دانشجویان کنار می آید ولی لازمه ی آن داشتن دلیل قابل قبول می باشد.

گپ تحصیلی فرانسه چیست؟

شرایط گپ تحصیلی برای فرانسه

گپ تحصیلی معمولاً تا 2 تا 3 سال قابل قبول است: بسیاری از دانشگاه‌ ها تا 2 تا 3 سال گپ تحصیلی را در نظر می‌ گیرند، اما این به رشته و دانشگاه مقصد وابسته است. به طور کلی گپ تحصیلی فرانسه در مقطع لیسانس تا 2 سال قابل قبول است. این مورد برای مقطع کارشناسی ارشد تا 5 سال و برای دکتری تا 10 نیز در نظر گرفته می شود. توجه داشته باشید اگر حتی در فواصل زمانی یاد نیز وقفه زمانی بین تحصیل شما ایجاد شد باید حتما برای اپلای در دانشگاه های فرانسه مستندات قابل قبول ارائه دهید که علت این گپ مشخص شود. به طور کلی شما باید بتوانید نشان دهید که گپ ایجاد شده تأثیری منفی بر آمادگی شما برای ادامه تحصیل نداشته است.

چگونه گپ تحصیلی فرانسه را توجیح کنیم؟

علت اینکه کشور ها روی گپ های تحصیلی بسیار حساس هستند، حداکثر سن تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی است که در هر کشور در نظر گرفته می شود. مثلا برای کشور فرانسه بهتر است برای تحصیل در مقطع ارشد نهایتا تا 27 سالگی اقدام کنید. حال فرض کنید بین لیسانس و دوره ارشد، وقفه ایجاد شده و سن شما از 27 نیز گذشته است. چطور می توان برای پذیرش در دانشگاه های این کشور درخواست داد بدون اینکه مشکلی بابت گپ ایجاد شده برای ما رخ دهد؟ در لیست زیر می توانید می توانید بهترین دلایل برای توجیح گپ را مشاهده کنید:

گپ تحصیلی برای فرانسه

اشتغال بین مقاطع تحصیلی

گاهی ممکن است برای جمع آوری بودجه مورد نیاز برای تحصیل، مجبور شوید بین دو مقطع تحصیلی کار کنید. گاهی نیز در شغلی متناسب با رشته ی تحصیلی در دوره لیسانس مشغول بوده اید و روی پروژه های تحقیقاتی و علمی کار نموده اید. در هر دو صورت با داشتن توصیه نامه و ارائه مدارک کافی مبنی بر اشتغال، مشکلی بابت پر کردن گپ ایجاد شده نخواهد بود.

خدمت سربازی

در تمامی کشور ها مورد وقفه تحصیلی بابت خدمت سربازی تا دو سال قابل چشم پوشی است و فقط کافی است در مدارک ارائه شده به سفارت، کارت پایان خدمت نیز وجود داشته باشد.

مشکلات خانوادگی

مشکلات خانوادگی می تواند شامل، طلاق والدین، به دنیا امدن فرزند و مواردی از این دست باشد. در صورت بروز هر کدام از این مشکلات می توانید با ارائه مدارک مربوط مانند گواهی تولد فرزند، گپ تحصیلی فرانسه را توجیح نمایید.

مطالعه برای ازمون ها

از انجایی که اکثر دولت ها و دانشگاه ها در جریان مراحل سخت آماده سازی برای آزمون های زبان هستند، اگر بتوانید با ارائه مستندات ثابت کنید که مدت گپ ایجاد شده را صرف مطالعه برای آزمون کرده اید و سپس نمرات بالا در آزمون زبان را نیز ضمیمه پرونده نمایید، نباید مشکلی بابت توجیح گپ ایجاد شده داشته باشید.

گپ تحصیلی برای فرانسه

داشتن بیماری علت گپ در تحصیل

اگر در دوره بین دو مقطع تحصیلی در گیری بیماری خاصی بودید، ارائه مدارک پزشکی می تواند به شما کمک کنید تا گپ تحصیلی برای فرانسه را توجیح نمایید.

در این مقاله سعی شد تا با تمامی مراحل و شرایط گپ تحصیلی فرانسه آشنا شوید. اگر در خصوص هر کدام از مطالب بیان شده سوالی داشته یا نیاز به مشاوره در خصوص برخی از مراحل توجیج گپ دارید، لطفا با ما سوال خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

سوالات متداول

چه امتیازاتی برای جبران گپ تحصیلی فرانسه مناسب است؟

اخذ گواهینامه ‌های معتبر در زمینه ‌های مربوطه به رشته تحصیلی می‌ تواند یک امتیاز مثبت برای جبران گپ باشد. داشتن توصیه ‌نامه از کارفرما ها یا افرادی که می‌ توانند به توانایی ‌های علمی شما گواهی دهند، به تقویت پرونده‌ تان کمک خواهد کرد. داشتن نمرات بالا در مقطع تحصیلی قبلی، معدل بالای مدرک زبان و داشتن انگیزه نامه قوی از دیگر مواردی است که می تواند به جبران گپ ایجاد شده کمک نماید.

آیا شانس اخذ ویزای فرانسه با داشتن گپ تحصیلی کاهش می یابد؟

داشتن گپ تحصیلی معمولاً به خودی خود مانعی قطعی برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه نیست، اما می ‌تواند در فرآیند بررسی پرونده تأثیرگذار باشد. افسران ویزا در بررسی پرونده ‌ها به دنبال منطقی بودن و توجیه پذیر بودن گپ تحصیلی هستند و شما با ارائه دلایل کافی می توانید مانند سایر افراد از شانس کافی برای دریافت ویزا برخوردار باشید.