زمانی که برای مهاجرت تحصیلی به کانادا تصمیم قطعی گرفتید، باید بفهمید که می‌خواهید در چه دانشگاهی تحصیل کنید. سال‌های زندگی به‌عنوان یک دانشجو در کانادا می‌تواند یکی از دوره‌های بسیار هیجان‌انگیز و مفید زندگی شما باشد. تعداد بسیار زیادی مؤسسه آموزشی در کانادا وجود دارد و شما باید برای پیدا کردن کالج و دانشگاه مناسب در کانادا که به شما برای رسیدن به اهداف‌تان کمک می‌کند تلاش کنید.

روند پیدا کردن کالج و دانشگاه مناسب در کانادا را این‌طور شروع کنید: اول از خودتان بپرسید که مهم‌ترین معیارهای شما برای تصمیم‌گیری چیست. آیا می‌دانید که می‌خواهید در کدام شهر کانادا زندگی کنید تا بتوانید مؤسسه‌ای را در آن شهر انتخاب کنید؟ یا تحصیل در زمینه و رشته خاصی را مدنظر دارید و برایتان مهم نیست که در کجا به تحصیل در رشته موردعلاقه‌تان بپردازید؟

دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در کانادا را دارند باید مطمئن شوند که مؤسسه مورد نظرشان یک مؤسسه Designated Learning Institution (DLI) است، یعنی توسط دولت یا استان برای میزبانی دانشجویان بین‌المللی تأیید شده است. می‌توانید در وبسایت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) در مورد DLI ها اطلاعات بیشتری کسب کنید و لیست مؤسسات مورد تأیید کانادا را مشاهده کنید.

پیدا کردن کالج و دانشگاه مناسب در کانادا: بررسی رتبه

بهترین دانشگاه‌های کانادا معمولاً در لیست رتبه‌بندی‌های جهانی بر اساس عملکرد آکادمیک و تجربه دانشجویان رتبه‌های خوبی را کسب می‌کنند. شما می‌توانید رشته‌ای خوب در دانشگاهی برتر را برای ادامه تحصیل در کانادا انتخاب کنید؛ اما توجه داشته باشید که نباید تنها به شهرت دانشگاه اهمیت بدهید، بلکه به‌جای آن باید روی مناسب بودن دوره تحصیلی مورد نظرتان تمرکز کنید.

اگر به شرکت در کنفرانس‌های چالش‌برانگیز و تحقیقات علاقه دارید، دانشگاهی متمرکز بر فعالیت‌های آکادمیک مناسب شما است. بسیاری از دانشگاه‌های کانادایی به عملکرد آکادمیک خوب و ارائه دوره‌های محرک، چالش‌برانگیز و رضایت‌بخش شهرت دارند که به شما در به دست آوردن مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای شروع یک مسیر کاری موفق در کانادا یا خارج از این کشور کمک می‌کنند.

اگر ترجیح می‌دهید افراد مجرب به شما آموزش عملی بدهند و در طول تحصیل به کار مشغول شوید، می‌توانید در یک دوره تحصیلی در یک کالج با آموزش عملی و متمرکز بر صنعت شرکت کنید. ممکن است بعضی افراد تصور کنند که تحصیل در کالج به اندازه تحصیل در دانشگاه تأثیرگذار نیست، اما اجازه ندهید که این تصور شما را از تصمیم‌تان منصرف کند. شبکه شناخته‌شده کالج‌های کانادا شهرت خوبی میان افراد دارد.

پیدا کردن کالج و دانشگاه مناسب در کانادا: مکان

دانشگاه یا کالج شما در طول دوره تحصیل و گاهی حتی پس از پایان دوره، محل زندگی و خانه شما خواهد بود؛ بنابراین مهم است که هنگام پیدا کردن کالج و دانشگاه مناسب، مکان آن را نیز یکی از معیارهای انتخاب خود قرار بدهید. اگر می‌خواهید زندگی در شهری پویا مانند ونکوور، مونترال یا تورنتو را تجربه کنید، زندگی دانشجویی‌تان در کانادا می‌تواند شروع آینده‌ای درخشان باشد. هم‌چنین دانشجویان بین‌المللی معمولاً می‌توانند محل زندگی مورد علاقه‌شان را در مؤسسات شهرهای کوچک‌تر با محیطی صمیمی و دوستانه نیز پیدا کنند.

تحصیل در کانادا فقط کار بدون تفریح نیست و موفقیت شما در دانشگاه یا کالج می‌تواند تا حد زیادی به محلی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید بستگی داشته باشد.

خوب است که برای پیدا کردن محل تحصیل مورد نظرتان به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم نیز توجه داشته باشید.

محل سکونت

محل سکونت

در کانادا احتمالاً به‌عنوان یک دانشجو به اجاره کردن یک آپارتمان نیاز خواهید داشت. بیشتر دانشگاه‌ها و کالج‌ها در کانادا نیز خوابگاه و محل سکونت دانشجویی مختص خودشان را ارائه می‌کنند. این نقطه بسیار خوبی برای شروع است. سکونت‌گاه‌های دانشجویی معمولاً در پردیس دانشگاه‌ها قرار دارند و به‌راحتی در دسترس افراد قرار می‌گیرند. علاوه بر این می‌توانید در آن‌ها با دانشجوهای دیگر معاشرت کنید.

زندگی در پردیس دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی معمولاً ساده‌ترین و بهترین گزینه است، چرا که ممکن است اجاره یک آپارتمان از خارج کشور دشوارتر باشد و در صورت رزرو یک خوابگاه در پردیس دانشگاه خیال دانشجویان برای داشتن محلی برای زندگی در زمان رسیدن به کانادا راحت‌تر است. علاوه بر آن، سکونت‌گاه‌های دانشجویی عموماً مبله هستند و در صورت رزرو خوابگاه نیازی به نگرانی در مورد خرید وسایل اولیه زندگی نخواهید داشت.

در بسیاری از موارد اجاره سکونت‌گاه‌های دانشجویی ارزان‌تر از اجاره آپارتمان در محیط اطراف دانشگاه است، اما همیشه این‌طور نیست؛ بنابراین اگر ارزانی محل زندگی در اولویت‌های شما قرار دارد، بهتر است ابتدا هزینه اجاره آپارتمان‌های شهر مورد نظرتان را بررسی کنید. بسته به محل دانشگاه یا کالج، ممکن است سکونت‌گاه‌ها از مرکز شهر دور باشند. اگر زندگی در مکانی پویا برای شما اهمیت دارد، شاید بد نباشد که از حباب زندگی در پردیس خارج شوید و آپارتمانی دورتر از آن در مرکز شهر اجاره کنید.

امکان کار در حین تحصیل

بیشتر دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند در طول ترم تا ۲۰ ساعت در هفته و در طول تعطیلات بین ترم‌ها به‌صورت تمام‌وقت کار کنند. اگر می‌خواهید هنگام تحصیل کار کنید، برای پیدا کردن کالج و دانشگاه مناسب در کانادا می‌توانید وبسایت مؤسسه مورد نظرتان را بررسی کنید و ببینید که آیا شغلی برای دانشجویان در پردیس دانشگاهی ارائه می‌شود یا نه. هم‌چنین می‌توانید به لیست شغل‌های موجود در سایت‌هایی مانند Kijiji یا Craigslist که آگهی‌های بسیاری برای شغل‌های پاره‌وقت منتشر می‌کنند نگاهی بیندازید.

امکان کار کردن نباید در تصمیم شما برای انتخاب مؤسسه مورد نظرتان تأثیر زیادی داشته باشد، اما اگر به پول این کار و یا تجربه کار هنگام تحصیل نیاز دارید، مهم است که بدانید چه گزینه‌هایی برای انتخاب وجود دارد.

زندگی اجتماعی

زندگی اجتماعی

هر کاری که برای استراحت و تفریح انجام می‌دهید از ورزش گرفته تا زندگی شبانه و خرید، بهتر است بدانید که برای این تفریحات چه گزینه‌هایی در شهر جدیدتان خواهید داشت. دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی گستره وسیعی از کلوپ‌ها و جوامع داخلی در زمینه‌های مختلفی مانند ورزش، روزنامه‌نگاری و ژورنالیسم، فعالیت‌های اجتماعی و اکتیویسم، تفریحات شبانه و غیره دارند که می‌توانید در آن‌ها عضو شوید؛ اما شاید بخواهید بدانید که خارج از حباب پردیس دانشگاه چه گزینه‌هایی وجود دارد.

اگر به دنبال جامعه دانشجویی هستید، می‌توانید تحصیل در مؤسسات کوچک‌تر با فضای پردیس نزدیک‌تر مانند دانشگاه‌های ساحل شرقی یا بریتیش کلمبیای داخلی را انتخاب کنید. اگر دوست دارید از فضای بسته خارج شوید و شهر را بگردید، شاید بهتر باشد کالج‌ها و دانشگاه‌های واقع در مرکز شهر مانند مؤسسات آموزشی شهرهای تورنتو، مونترال یا ونکوور را انتخاب کنید.

خدمات دانشجویی

کالج‌ها و دانشگاه‌ها در کانادا معمولاً گستره بزرگی از خدمات دانشجویی را ارائه می‌دهند تا از پشتیبانی از نیازهای شما اطمینان حاصل کنند. خدمات ارائه‌شده توسط دانشگاه را بررسی کنید. آیا خوابگاه و حمایت مالی از دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه مورد نظرتان وجود دارد؟ آیا خدمات درمانی و مراقبتی به دانشجویان ارائه می‌شود؟ آیا دانشگاه خدمات شغلی مناسبی برای دانشجویان دارد؟ چه امکاناتی برای دانشجویان در پردیس دانشگاه وجود دارد؟

با مطرح کردن این پرسش‌ها پیش از رسیدن به کانادا به‌عنوان یک دانشجو، در واقع به این سؤال که چه اولویت‌هایی به‌جز اهداف آکادمیک دارید و چه مسائلی برایتان اهمیت دارد پاسخ می‌دهید. ممکن است این اولین بار باشد که به‌تنهایی یا همراه با افراد دیگر در کشوری خارجی زندگی می‌کنید و باید خودتان را برای تمام جنبه‌های زندگی جدیدتان آماده کنید.

مراحل بعدی برای پیدا کردن کالج و دانشگاه مناسب در کانادا

زمانی که در مورد نحوه پیدا کردن کالج و دانشگاه مناسب در کانادا تصمیم گرفتید، می‌توانید از ابزارهایی که به شما در مقایسه جنبه‌های مختلف کالج‌ها و دانشگاه‌ها کمک می‌کنند استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از وبسایت‌هایی مانند StudyinCanada.com، TopUniversities.com و وبسایت‌های شبیه به آن‌ها استفاده کنید.

وبسایت مؤسسه آموزشی مورد نظرتان را به‌خوبی بخوانید و به‌روزترین اطلاعات در مورد دوره‌های آموزشی، شهریه و هزینه تحصیل، خدمات دانشجویی و اطلاعات مربوط دیگر را به دست بیاورید. از تماس گرفتن با دپارتمان پذیرش دانشگاه مورد نظرتان و کسب اطلاعات از این طریق نترسید؛ در این بخش‌ها معمولاً فردی مسئول پاسخگویی به ایمیلی‌ها، تماس‌ها و حتی تماس‌های ویدیویی است. دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی به همان اندازه که شما به تحصیل در آن‌ها علاقه دارید، از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند.

اگر علاقه مند به زندگی و تحصیل در کانادا هستید، برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا و اقامت در این کشور با ما همراه باشید.

منبع: