بسیاری از دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مندند حین تحصیل در اسپانیا پاره‌وقت کار کنند تا کمکی برای هزینه‌های تحصیل و زندگی‌شان در این کشور باشد. اگرچه هزینه‌های تحصیل در اسپانیا در‌مقایسه‌با دیگر کشورهای اروپایی کمتر است، گاهی دانشجویان تمایل دارند منبع درآمدی برای تأمین هزینه‌های جانبی زندگی‌شان داشته باشند. تجربۀ کار در اسپانیا تجربه‌ای کم‌نظیر است و دانشجویان در این کشور علاوه‌بر رشد آکادمیک، شبکه‌های دوستی جدید می‌توانند تشکیل دهند و با بازار کار اسپانیا آشنا شوند. در این مقاله، وضعیت کار در اسپانیا و شرایط لازم برای کار پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور را توضیح می‌دهیم.

کار در اسپانیا به عنوان دانشجوی بین‌المللی

دانشجویان بین‌المللی در اسپانیا با ویزای تحصیلی بیست ساعت در هفته می‌توانند پاره‌وقت کار و درآمد کسب کنند. ناگفته نماند کارکردن روی تحصیلتان نباید تأثیر منفی بگذارد؛ در‌غیر‌این‌صورت، اجازۀ کار از شما گرفته می‌شود. برای دانشجویان اهل کشورهای خارج از اتحادیۀ اروپا کارفرمایان از ادارۀ اتباع خارجی اجازۀ کار باید بگیرند. اگر تمام قوانین و مقررات زندگی و تحصیل در اسپانیا را رعایت کنید،‌ مشکلی برای کار پاره‌وقت نخواهید داشت.

کار در اسپانیا پس از فارغ‌التحصیلی

کار در اسپانیا پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی امکان‌پذیر است؛ اما آسان نیست. پس از اتمام مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، برای ویزای کار پس از تحصیل می‌توانید اقدام کنید که به شما اجازه می‌دهد حداکثر یک سال در خاک این کشور بمانید و بختتان را برای استخدام امتحان کنید. برای دریافت این ویزا، شصت روز قبل از انقضای ویزای تحصیلی باید درخواست دهید. مدارک لازم برای ویزای کار عبارت‌اند از: ۱. مدرکی از دانشگاه که نشان دهد تحصیلتان را به‌اتمام رسانده‌اید؛ ۲. تمکّن مالی کافی برای یک سال؛ ۳. بیمۀ سلامت برای یک سال؛ ۴. رسید پرداخت هزینۀ درخواست ویزا. در این یک سال، نمی‌توانید کار کنید و با پیدا‌کردن کارفرما و امضای قرارداد برای کار تمام‌وقت، ویزای خود را به ویزای کاری باید تغییر دهید.

کار در اسپانیا پس از فارغ‌التحصیلی


سؤالات متداول برای کار در اسپانیا

چطور در اسپانیا کار پیدا کنم؟

پیداکردن کار برای دانشجویان بین‌المللی در اسپانیا ممکن است سخت باشد؛ زیرا برای موقعیت‌های کاری با اسپانیایی‌ها باید رقابت کنند. ازآنجاکه بیشتر موقعیت‌های شغلی در این کشور تمام‌وقت است، یافتن کار پاره‌وقت متناسب با کلاس‌های دانشگاه احتمال دارد مشکل بزرگی پیش روی دانشجویان بین‌المللی قرار دهد. به‌همین‌‌دلیل، توصیه می‌کنیم جست‌وجو برای کار را در اولین فرصت ممکن شروع کنید. کارهای دانشجویی معمولاً در مشاغل خدماتی پیدا می‌شوند که به تجربه و دانش زیادی نیاز ندارد. کار در رستوران، فروشگاه، سوپرمارکت یا هتل در شهرهای بزرگ اسپانیا می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب باشد.

بیشتر در چه رشته‌هایی در اسپانیا کمبود نیرو وجود دارد؟

کمبود نیرو در اسپانیا بیشتر در مشاغلی مانند آی‌تی، پزشکی، مهندسی، آموزش و به‌طورکلی بخش‌هایی مانند بانکداری و گردشگری و انرژی وجود دارد. به‌منظور اقدام برای موقعیت‌های شغلی در این کشور، رزومه و درصورت لزوم انگیزه‌نامه‌ای برای مدیر جذب نیروی شرکت باید ارسال کنید.

برای کار در اسپانیا به زبان اسپانیایی باید مسلط باشم؟ میانگین درآمد چقدر است؟

دانش زبان اسپانیایی قطعاً به پیداکردن کار کمک می‌کند. برای یافتن کار پاره‌وقت به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی دانستن زبان اسپانیایی لازم نیست؛ ولی کارفرمایان معمولاً کسانی را در اولویت قرار می‌دهند که به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. میانگین درآمد در اسپانیا حدود ۲۳هزار یورو در سال است و حداقل دستمزد به حدود هزار یورو در ماه می‌رسد. ناگفته نماند درآمد کار پاره‌وقت نیز حدود ۴۵۰ یورو در ماه برآورد می‌شود.

منبع: