همانطور که در بسیاری از مقاله‌های پیشین گفتیم آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل بوده و به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با صنعت دارد همواره به عنوان کشوری صنعتی در جهان شناخته می‌شود بنابراین انتخاب این کشور برای تحصیل در رشته‌های مهندسی بسیار مناسب است که البته در رشته های غیرمهندسی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. مهندسی هوافضا یکی از رشته‌هایی بسیار مناسب برای تحصیل در آلمان بوده و با علم نهفته در ساخت و عملکرد هواپیما و فضاپیماها سر و کار دارد. مهندسی هوافضا همچنین دارای دو گروه اصلی مهندسی Aeronautical و مهندسی Astronautical است که دسته اول، غالباً با ساخت و عملکرد هواپیما و دسته دوم با کارایی فناوری علمی برای ساخت و عملکرد فضاپیماها سر و کار دارد. افرادی که تمایل به تحصیل در رشته مهندسی هوافضا در این کشور دارند باید با اطلاعاتی در این باره آشنا شوند. در ادامه به موضوعاتی نظیر مزیت‌های تحصیل مهندسی هوافضا در آلمان، برترین رشته‌ها و دانشگاه‌های مهندسی هوافضا در این کشور، زبان تدریس مهندسی هوافضا در آلمان، مدارک موردنیاز برای تحصیل مهندسی هوافضا در آلمان ، مشاغل مهندسی هوافضا و درآمد این مشاغل در این کشور خواهیم پرداخت.

چرا مهندسی هوافضا در آلمان؟

درحقیقت تحصیل مهندسی هوافضا در آلمان انتخاب بسیار درستی است زیرا آلمان همواره و به سرعت در حال پیشرفت در زمینه تحقیقات و توسعه در صعنت هوافضای جهانی است. همچنین صنعت هوایی آلمان به طور گسترده در تحقیقات و توسعه فناوری‌های مربوط به هوافضا سرمایه‌گذاری می‌کند. تحقیقات در این زمینه نیز در آلمان چندین میلیارد یورو در سال هزینه دارد که این کشور به منظور بهبود و توسعه صنعت هوایی خود در نظر گرفته است. نکته دیگر درباره مزیت تحصیل مهندسی هوافضا در این کشور این است که این کشور دارای مؤسسات فناوری و دانشگاه‌های علوم کاربردی متعددی است که رشته‌های متنوعی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه هوافضا ارائه می‌دهند.

به منظور انتخاب آلمان برای تحصیل در رشته مهندسی هوافضا نیز باید بدانید این کشور نسبت به مابقی کشورهای جهان گزینه مناسب تری است زیرا علاوه بر کیفیت بالای آموزشی و صنعتی که دارد هزینه بسیار پایین و یا حتی رایگانِ آن برای تحصیل (تحصیل رایگان در آلمان) موقعیت بسیار خوبی را برای دانشجویانِ علاقه‌مند فراهم می‌کند. در نهایت نیز باید بگوییم که ویزای تحصیلی آلمان به دانشجویان بین‌المللی این امکان را می‌دهد که علاوه بر تحصیل در رشته خود (مهندسی هوافضا) در دوره‌های کارآموزی و دوره‌های آموزشی شرکت کنند که همین موضوع سبب گسترش دانش همه‌جانبه آنها خواهد شد.

برترین رشته‌ها و دانشگاه‌های مهندسی هوافضا در آلمان

برترین رشته‌ها و دانشگاه‌های مهندسی هوافضا در آلمان

بعد از انتخاب آلمان برای تحصیلِ مهندسی هوافضا خوب است تا با برترین رشته‌ها و دانشگاه‌های مربوطه در این کشور آشنا شویم. از آنجاییکه مهندسی هوافضا یکی از رشته‌های تخصصی و محبوب در جهان است معمولآً بسیاری از دانشگاه‌های برتر در آلمان آن را ارائه می‌دهند. همچنین دانشجویان در این کشور می‌توانند مدرک کارشناسی خود را در مهندسی عمومی و یا فناوری دریافت کنند سپس در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را دنبال کنند. در ادامه برخی از رشته‌های اصلی مهندسی هوافضا در این کشور و برترین دانشگاه‌های این زمینه را مشاهده می‌کنیم:

  • دانشگاه دولتی بادن-وورتمبورگ: کارشناسی مهندسی هوافضا و Aeronautical- سیستم‌های هوافضا و Aeronautical
  • دانشگاه علوم کاربردی مونیخ: کارشناسی مهندسی هوافضا

دانشگاه فنی مونیخ: کارشناسی ارشد هوانوردی، کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا و کارشناسی ارشد علوم وفناوری فضاییِ زمین-محور

  • دانشگاه خصوصی علوم کاربردی PFH : کارشناسی ارشد هوافضا-هوانوردی
  • مرکز آموزش‌عالی بین المللی: کارشناسی ارشد مهندسی مدیریت Aeronautical
  • دانشگاه برمن: کارشناسی مهندسی هوافضا، کارشناسی ارشد مهندسی فضایی و کارشناسی ارشد علوم و فناوری فضایی
  • دانشگاه علوم کاربردی آخن: کارشناسی مهندسی هوافضا و کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
  • دانشگاه فنی برلین: کارشناسی ارشد مهندسی فضایی
  • مؤسسه فناوری Wildau (WIT): کارشناسی ارشد مدیریت هوانوردی
  • دانشگاه اشتوتگارت: کارشناسی مهندسی هوافضا و کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
  • دانشگاه فناوری Braunschweig: کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
  • دانشگاه هامبورگ: کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های هواپیمایی

زبان تدریس مهندسی هوافضا در آلمان

یکی از موضوعات مهم برای دانشجویان اطلاع از زبان تدریس مهندسی هوافضا در این کشور است. در این باره باید بگوییم که بیشتر رشته‌های مذکور در جدول فوق به زبان آلمانی تدریس می‌شوند که البته از داوطلبین تقاضا می‌شود که به وب‌سایت رسمی دانشگاه موردنظر مراجعه کرده و از شرایط ویژه هر رشته مطلع شوند.

مدارک موردنیاز برای تحصیل مهندسی هوافضا در آلمان

همانطور که می‌د‌انید شرایط و مدارک موردنیاز بسته به مقطع و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید متفاوت است اما برخی از آنها مدارک و شرایط عمومی هستند که بین همه دانشگاه‌ها مشترک اند. در ادامه آنها را مشاهده می‌کنیم:

  • ریزنمرات
  • نمرات آزمون زبان (درصورتیکه رشته موردنظر به آلمانی تدریس شود باید نمرات آزمون TestDaf، Goethe-Zertifikat (با سطح C2)، Deutsches Sprachdiplom (سطح ۲)، Telc Deutsch (سطح C1) و… ارائه شود و در صورتیکه رشته مربوطه انگلیسی-زبان باشد باید نمرات تافل یا آیلتس ارائه شود.)
  • نمره GRE (این مورد، ضروری نیست اما ممکن است برای برخی از دانشگاه‌ها لازم باشد.)
  • رزومه
  • پاسپورت معتبر
  • انگیزه‌نامه و توصیه نامه
  • کاورلتر

مشاغل مهندسی هوافضا در آلمان

مشاغل مهندسی هوافضا در آلمان

دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات خود در رشته مهندسی هوافضا در این کشور و براساس اختیاری که ویزای تحصیلی به آنها می‌دهد می‌توانند به دنبال شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود باشند. دانشجویان نیز با تحصیل در رشته مهندسی هوافضا فرصت‌های شغلی متعددی خواه در زمینه تحقیقات و توسعه خواه در زمینه فنی و صنعتی مهندسی هوافضا و هواپیما در اختیار خواهند داشت که در ادامه برخی از آنها را مشاهده می‌کنیم:

  • طراح فضاپیما
  • مهندس مکانیک
  • مهندس امنیت سیستم‌های هواییِ هوافضا
  • مدیر پردازش داده‌ها و علوم
  • مهندس هوافضای تجاری

درآمد مشاغل مهندسی هوافضا در آلمان

در آمد فردی که به عنوان مهندس هوافضا در این کشور فعالیت می‌کند معمولاً حدود ۴۵۴۰ یورو در ماه است که البته این درآمد بسته به عوامل متعددی متفاوت است و از ۲۰۹۰ یورو در ماه (حداقل درآمد) به ۷۲۳۰ یورو در ماه (حداکثر) تفاوت دارد. همچنین درآمدهای مذکور نیز تنها هزینه‌ای است که فرد داخل کشور (آلمان) دریافت می‌کند و درصورت انجام پروژه‌های دیگر (خارج از کشور) امکان دریافت درآمد بیشتری خواهد داشت.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان و زندگی در این کشور علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.

منبع: