آلمان (جمهوری فدرال آلمان) کشوری واقع در اروپای غربی و مرکزی بوده که با کشورهای دانمارک از شمال، لهستان و جمهوری چک از شرق، اتریش و سوئیس از جنوب، فرانسه از جنوب غربی، لوگزامبورگ، بلژیک و هلند از غرب هم‌مرز است. مساحت آلمان ۳۵۷۳۸۶ کیلومترمربع است و از ۸۳۵۱۷۰۴۵ نفر جمعیت این کشور، ۶۵ تا ۷۰ درصد آنها پیرو دین مسحیت هستند. آب و هوای متوسط کشور آلمان نیز قاره‌ای است که دارای زمستان‌های سرد با متوسط دمای ۰ درجه در روز و تابستان‌های گرم با حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد در ماه‌های جولای و آگوست است. زبان رسمی مردم آلمان، آلمانی است و بیش از ۹۵% افراد به این زبان صحبت می‌کنند. بنابراین دانستن زبان آلمانی برای افرادی که این کشور را برای زندگی یا تحصیل انتخاب می‌کنند، واجب است. آلمان به دلایل متعددی یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است. در این مقاله به دلایل مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل ، کار بعد از تحصیل در آلمان، کار دانشجویی در آلمان، ویزای تحصیلی آلمان، اقامت پس از  تحصیل در آلمان، هزینه تحصیل در آلمان و هزینه‌های زندگی در آلمان خواهیم پرداخت.

چرا مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل؟

انتخاب آلمان یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای تحصیل است. دانشگاه‌های آلمان بسیار باکیفیت هستند و می‌توان گفت که تقریباً در تمامی رتبه‌بندی‌های جهانی در میان بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. این کشور همچنین امکان تحصیل رایگان را برای افراد فراهم می‌آورد که این موضوع نشان‌دهنده برتری آلمان نسبت به کشورهایی مانند کانادا است. با وجود اینکه کانادا مهاجرپذیرتر است اما امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم نمی‌کند. تحصیل به زبان انگلیسی نیز در برخی از دانشگاه‌های این کشور امکان‌پذیر است. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، زبان بیش از ۹۵% مردم آلمان، آلمانی است و حتی اگر در دانشگاه به زبان انگلیسی تحصیل کنید، یادگیری این زبان ضرورت دارد. نکته‌ای دیگر درباره تحصیل در آلمان این است که دانشگاه‌های این کشور با فراهم کردن بورسیه های تحصیلی در آلمان، شرایط را بیش از پیش برای افراد راحت می‌کنند. کارِ بعد و حین تحصیل نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که برای تمامی افراد، حائز اهمیت است. دانشجویان بعد از اتمام و یا همزمان با تحصیلات خود در آلمان می‌توانند مشغول به فعالیت در مشاغل متعددی شوند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

کار بعد از تحصیل در آلمان

همانطور که پیش‌تر گفتیم، یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در آلمان، امکان کار بعد از تحصیل در این کشور است. در حقیقت دانشجویان به مدت ۱۸ ماه بعد از تکمیل تحصیلات خود در آلمان زمان دارند تا به جستجوی شغل بپردازند. کمپانی‌های کشور آلمان همواره در جستجوی نیروی کار با کیفیت هستند و این موضوع برای دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات خود را در آلمان به اتمام رسانده‌اند، فرصت بسیار مناسبی است. این کشور دارای فرصت‌های شغلی فراوانی برای این افراد است که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

  • توسعه‌دهنده نرم افزار، آرشیتکت و برنامه‌نویس
  • مهندس الکترونیک، برق‌کار، تکنسین برق
  • پرستار
  • تحلیلگر و مشاور آی‌تی
  • اقتصاددان، متخصص مدیریت کسب و کار
  • معمار و مهندس عمران
  • نماینده و دستیار فروش
  • مشاور و مدیر

یکی دیگر از موضوعات مورد توجه برای افرادی که به آلمان مهاجرت می‌کنند، وجود فرصت‌های شغلی فراوان در این کشور است. همچنین مشاغلی نظیر مهندسی و پزشکی از جمله مشاغل پردرآمد در آلمان هستند.

کار دانشجویی در آلمان

کشور آلمان برای دانشجویان این کشور (چه اروپایی چه غیراروپایی) امکان کار دانشجویی (کار حین تحصیل) را فراهم می‌کند. این افراد برای کار حین تحصیل باید ابتدا با قوانین موجود برای کار دانشجویی آشنا شوند. برای مثال دانشجویان بین‌المللی تنها به در حدود ۱۲۰ روز کامل و یا ۲۴۰ نصفه روز در سال اجازه کار دارند که البته این مدت زمان از ناحیه‌ای به ناحیه‌ای دیگر متفاوت است. برای کار دانشجویی در این کشور قوانین بیشتری نیز وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه کار دانشجویی در آلمان مراجعه کنید. این کشور دارای مشاغل متعددی برای دانشجویان است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

  • دستیار آموزشی و پژوهشی در دانشگاه
  • کار در دانشگاه محل تحصیل (کتابخانه، آزمایشگاه، امور اداری و…)
  • پرستار کودک (Babysitter)
  • تدریس خصوصی زبان انگلیسی
  • کار در موزه (این شغل برای دانشجویان هنر بسیار مناسب است)

ویزای تحصیلی آلمان

بهترین زمانِ اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان بلافاصله بعد از دریافت نامه پذیرش از دانشگاهی در آلمان است. داشتن نامه پذیرش از دانشگاه یکی از مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای دریافت ویزا است. همچنین اگبورسیه‌های رسمی  در این بخش به مراحل دریافت ویزای تحصیلی در آلمان می‌پردازیم.

  1. اولین مرحله برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، پیدا کردن آدرس سفارت و یا کنسولگری آلمان در کشورتان است که برای این کار می‌توانید از گوگل استفاده کنید که این کار به منظور دریافت اطلاعات بیشتر درباره مدراک موردنیاز و تنظیم کردن وقت مصاحبه است که البته تمامی سفارت‌های آلمان در کشورهای دیگر دارای وب سایت‌های آنلاین نیز هستند که می‌توان از این طریق اطلاعات مربوطه را دریافت کرد.
  2. در این مرحله بعد از یافتن وب سایت سفارت آلمان باید به بخش ویزای دانشجویی (روادید دانشجویی) رفته و تمامی مدارک لازم را با دقت بررسی کنید. همچنین برای تعیین وقت مصاحبه نیز باید از طریق سایت اقدام کنید.
  3. سومین مرحله از دریافت ویزا نیز به تعیین وقت مصاحبه تعلق می‌گیرد. هنگامی که متقاضیان احساس آمادگی کردند باید بر اساس مراحل ارائه شده در وب سایت رسمی سفارت آلمان برای تعیین وقت مصاحبه اقدام کنند.
  4. هنگامی که زمان مصاحبه تأیید شد، متقاضیان باید مدارکی را که آماده کرده‌اند مجدداً چک کنند و مطمئن شوند که همه مدارک را فراهم کرده‌اند.
  5. در آخرین مرحله از دریافت ویزا نیز متقاضیان باید برای مصاحبه آماده شوند و هزینه موردنیاز (۷۵ یورو) را در روز مصاحبه همراه داشته باشند. دانشجویان باید توجه داشته باشند که این هزینه در صورت ریجکت شدن ویزا به افراد عودت داده نمی‌شود. متقاضیان بعد از اتمام مصاحبه باید منتظر جوابی رسمی در خصوص تأیید و یا ریجکتی ویزا باشند.

یکی دیگر از نکاتی که دانشجویان باید به آن توجه کنند این است که هزینه دریافت ویزای تحصیلی آلمان برابر با ۷۵ یورو بوده و به مدت ۳ ماه معتبر است که افراد بعد از ورود به آلمان باید با مراجعه به اداره امور اتباع خارجه، نسبت به تمدید ۱ الی ۲ ساله ویزای خود اقدام کنند. همچنین مراحل دریافت ویزای تحصیلی آلمان به شرح زیر است.

اقامت پس از تحصیل در آلمان

دریافت اقامت آلمان به معنای این است که افراد اجازه زندگی به صورت قانونی در این کشور را پیدا می‌کنند. به طور کلی برای دریافت اقامت دائم در آلمان، افراد پس از ۵ سال متوالی زندگی و کار در آلمان می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. البته دانستن زبان آلمانی و آشنایی با آداب و رسوم این کشور برای دریافت اقامت دائم آلمان رکنی اساسی است. عدم ارتکاب به جرم در مدت زمان زندگی در آلمان نیز برای دریافت اقامت دائمی آلمان ضروری است. بعد از دریافت اجازه اقامت دائم در آلمان افراد از شرایطی مشابه شرایط شهروندان آلمانی برخوردار خواهند شد. افراد مختلف پس از دریافت اقامت دائم آلمان می‌توان از طرق مختلفی برای دریافت حق شهروندی (citizenship) درخواست دهند که برخی از آنها عبارتند از ۱۰ سال اقامت در آلمان و ازدواج با یک شهروند آلمانی. افراد با دریافت حق شهروندی از حقوقی مانند حق رأی بهره‌مند خواهند شد.

هزینه تحصیل در آلمان

با وجود اینکه برخی از دانشگاه‌های آلمان (دانشگاه‌های ایالت بادن وورتمبرگ) از دانشجویان غیراروپایی شهریه دریافت می‌کنند اما اکثر دانشگاه‌های این کشور، رایگان هستند که این موضوع برای دانشجویان بین‌المللی بسیار سودمند است. در حقیقت افرادی که در دانشگاه‌های رایگان آلمان تحصیل می‌کنند، تنها هزینه‌ای که باید به دانشگاه بپردازند، هزینه ترم است. دانشجویان با پرداخت هزینه ترم از خدمات خاصی مانند اتوبوس، تجهیزات ورزشی، سالن غذاخوری و… بهره‌مند می‌شوند. با وجود اینکه هزینه تحصیل در این کشور (برای دانشگاه‌های رایگان) بسیار پایین است اما برای زندگی در آلمان باید هزینه‌هایی را برای زندگی در نظر گرفت. در ادامه به هزینه زندگی در این کشور می‌پردازیم.

هزینه زندگی در آلمان

یکی از مهم‌ترین موضوعات در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان، اطلاع از هزینه زندگی در این کشور است. هزینه زندگی در این کشور از شهری به شهر دیگر و بسته به سبک زندگی افراد، متفاوت است اما به طور متوسط این هزینه برای دانشجویان بین‌المللی از ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه متغیر است. در حقیقت زندگی در آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارای هزینه منطقی‌تری است و بر اساس برخی آمار گزارش شده، هر فرد برای زندگی در آلمان به مبلغی نزدیک به یورو در ماه ۱۰۲۳۶ یورو در سال نیاز دارد. افرادی که می‌خواهند به عنوان دانشجوی بین‌المللی در آلمان تحصیل کنند، باید با هزینه‌های دقیق زندگی و تحصیل آشنا شوند. در ادامه به شرح این هزینه‌های می‌پردازیم.

اجاره مسکن در آلمان

برای زندگی در آلمان باید ابتدا با توجه به سبک زندگی و هزینه‌ای که می خواهید برای زندگی در نظر بگیرید، شهر مورد نظر را انتخاب کنید. به طور کلی هزینه زندگی در بخش جنوبی آلمان نسبت به مناطق دیگر بسیار گران است و دو شهر بزرگ این ناحیه، مونیخ و اشتوتگارت، در زمره گران‌ترین شهرهای این کشور هستند. برای مثال هزینه اجاره آپارتمانی یک‌خوابه در اشتوتگارت برابر ۸۴۶.۴۳ یورو است در حالیکه این هزینه برای آپارتمانی مشابه در برمن (بخش شمالی آلمان) دارای هزینه ۵۶۰ یورو است که تقریباً یعنی هزینه اجاره آپارتمان در برمن به اندازه ۳۰% ارزان‌تر از این هزینه در اشتوتگارت است.

هزینه زندگی در پایتخت آلمان، برلین، نیز در مقایسه با پایتخت‌های سایر کشورهای اروپایی یا دیگر شهرهای بزرگ آلمان نیز گران نیست و بیشترین هزینه در برلین مربوط به اجاره‌بها است. برای مثال، هزینه اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه کوچک در برلین به طور متوسط برابر ۷۹۶ یورو است.

شهرهای اطراف برلین در بخش شرقی آلمان، ارزان‌تر از شهرهای مشابه در جنوب هستند. برای مثال، لایپزیگ یکی از مناسب‌ترین شهرها از نظر هزینه است. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، هزینه زندگی و اجاره بسته به شهر انتخابی، شرایط زندگی و سبک زندگی فرد، متفاوت است اما به طور کلی اجاره‌بها در آلمان برای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر  ۰۸/۷۲۴ یورو، ۴۳/۵۴۰ یورو در ماه و برای آپارتمانی سه خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۸۱/۱۳۷۴ یورو  و ۲۰/۱۰۲۵ یورو در ماه است.

هزینه خوراک در آلمان

هزینه‌های مربوط به خوراک نیز بسته به شهر انتخابی و یا سبک زندگی فرد، متفاوت است اما متوسط هزینه برخی از این خوراک‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

نوع خوراک هزینه (بر حسب یورو)
نان سفید (۵۰۰ گرم) ۱/۲۴ یورو
شیر (۱ لیتر) ۰/۷۱ یورو
تخم‌مرغ (۱۲ عدد) ۱/۶۴ یورو
برنج سفید (۱ کیلوگرم) ۲/۰۳ یورو
مرغ (۱ کیلوگرم) ۷/۵۳ یورو
گوشت گاو (۱ کیلوگرم) ۱۱/۵۶ یورو
سیب (۱ کیلوگرم) ۲/۲۲ یورو
موز (۱ کیلوگرم) ۱/۵۸ یورو
پرتقال (۱.۵۸ یورو) ۲/۲۹ یورو

هزینه حمل ونقل در آلمان

حمل ونقل و جابجایی از محلی به محلی دیگر از جمله موضوعاتی است که برای تمامی افراد، به ویژه دانشجویان، حائز اهمیت است. دانشجویان برای رفتن به کلاس درس، بازگشتن به آپارتمان، خرید کردن، به دیدار دوستی رفتن و… نیازمند وسیله حمل و نقل امن هستند. خوشبختانه هزینه‌ای که دانشجویان به عنوان هزینه ترم پرداخت می‌کنند، هزینه‌های مربوط به بلیط اتوبوس دانشگاه را پوشش می‌دهد اما اطلاع از هزینه مربوط به حمل و نقل برای آن دسته از دانشجویانی که می‌خواهند وسیله‌ای به جز اتوبوس را برای حمل و نقل برگزینند، حائز اهمیت است. هزینه بلیط یک‌طرفه حمل و نقل عمومی داخلی به طور متوسط ۲ یورو و بلیط یک‌ماهه به طور متوسط برابر ۷۰ یورو است. هزینه ورودی تاکسی نیز به طور متوسط ۳.۵۰ یورو و به ازای هر کیلومتر بین ۱.۵۵ تا ۲.۵۰ یورو متغیر است.

هزینه بیمه سلامت در آلمان

یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود این است که بیمه سلامت در آلمان توسط قانون این کشور، اجباری است. کشور آلمان دارای دو نوع مختلف بیمه سلامت است که عبارتند از: بیمه سلامت عمومی و بیمه سلامت خصوصی. این دو بیمه خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند و افراد بر اساس نوع خدمات، بیمه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. هزینه بیمه سلامت بر اساس نوع بیمه‌، متفاوت است. هزینه مربوط به بیمه سلامت عمومی، از بیمه سلامت خصوصی بسیار پایین‌تر و به طور متوسط از ۷۰ تا ۸۰ یورو در ماه متغیر است. تمامی افراد از طرف دولت آلمان ملزم به داشتن این بیمه هستند. افرادی که می‌خواهند از خدمات پزشکی بیشتری بهره ببرند باید از بیمه سلامت خصوصی استفاده کنند که بدین منظور باید هزینه بالاتری پرداخت کنند. پکیج‌های مختلفی از بیمه سلامت خصوصی ارائه می‌شود که هزینه آنها با هم تفاوت دارند.

سایر هزینه ها در آلمان

علاوه بر هزینه‌های مربوط به نیازهای اولیه، هزینه‌های دیگری وجود دارند که باید آنها را نیز در نظر گرفت. برای مثال هزینه‌های مربوط به خرید کفش و لباس از جمله هزینه‌هایی هستند که باید در نظر گرفت. برای مثال هزینه خرید یک شلوار جین برابر ۵۰ تا ۱۰۰ یورو، یک جفت کفش (برندی مانند نایک) ۶۰ تا ۱۲۰ یورو است.

منابع: