کشور آلمان یکی از مقاصد مشهور برای ادامه‌تحصیل دانشجویان بین‌المللی است. برخی از دانشگاه‌های آلمان جزو دانشگاه‌های بسیار قدیمی دنیا به‌شمار می‌آیند و در‌حال‌حاضر،  یازده دانشگاه‌ برجسته در این کشور فعالیت می‌کنند. مزایای بی‌شمار تحصیل در آلمان برای همۀ علاقه‌مندان واضح است؛ ازجمله کیفیت ممتاز آموزش و شهریۀ رایگان و هزینۀ زندگی ارزان‌تر در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی. بااین‌حال، تحصیل در این کشور مشکلاتی نیز به‌همراه دارد که پیش از انتخابش به‌عنوان مقصد تحصیل، حتماً باید به آن توجه کنید. در این مقاله، مشکلات زندگی دانشجویی در آلمان را بررسی می‌کنیم.

بوروکراسی اداری

حتماً شنیده‌اید که آلمانی‌ها بسیار قانون‌مدار هستند؛ اما بوروکراسی نیز در این کشور بسیار رواج دارد و یکی از مشکلات زندگی دانشجویی در آلمان است. از کار اداری کوچک در شهر گرفته تا ثبت‌نام برای آزمون‌های دانشگاه، روزهای زیادی از تحصیلتان را مشغول دوندگی بین اتاق‌های مختلف خواهید بود تا مسئول مرتبط را پیدا کنید. توصیه می‌کنیم همۀ ایمیل‌های اداری را نگه دارید؛ چراکه کارمندان ممکن است چیزی را فراموش یا گم کنند. مهلت ارسال مدارک را چندین بار بررسی کنید و برای زمان‌های حساس در تقویم علامت بزنید.

امکانات دانشجویی کم

یکی از مشکلات زندگی دانشجویی در آلمان این است که نباید انتظار زیادی از امکانات رایگان پردیس دانشگاه داشته باشید. به‌عبارت‌‌دیگر، سایت کامپیوتر یا مرکز دانشجویی یا مشاوری در پردیس دانشگاه وجود ندارد و امکانات موجود نیز رایگان نیستند. برای مثال، حق عضویت باشگاه ورزشی در پردیس به حدود بیست یورو در ماه می‌رسد. توصیه می‌کنیم در یکی از سازمان‌های دانشجویی عضو شوید و برای تحصیل و تحقیق از پردیس استفاده کنید.

یادگیری آلمانی

یادگیری زبان آلمانی یکی از مشکلات زندگی دانشجویی در آلمان است. حتی اگر دورۀ تحصیلی‌تان به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، زبان آلمانی را باید فرا‌بگیرید. اگر هم در شهری دانشجویی زندگی می‌کنید، فقط به دانش زبان انگلیسی نمی‌توانید اتکا کنید و برای نیازهای روزمره بهتر است با زبان آلمانی نیز آشنا باشید. البته این بدان‌معنا نیست که هر کس قبل از سفر به آلمان باید کاملاً به زبان آلمانی مسلط باشد. بسیاری از جوانان آلمان با زبان انگلیسی آشنا هستند و برای شروع از این مزیت می‌توانید استفاده کنید؛ اما اگر قصد دارید در این کشور طولانی‌مدت اقامت کنید‌، حتماً در کلاس آموزش زبان آلمانی ثبت‌نام کنید. ناگفته نماند دانشگاه‌ها معمولاً این کلاس‌ها را رایگان برگزار می‌کنند.

آزمون‌های دانشگاه

سیستم آزمون و نمره‌دهی آلمان ممکن است برایتان گیج‌کننده باشد. مانند دانشگاه‌های ایران، نمرۀ اکثر کلاس‌های دانشگاه براساس آزمون یا مقالۀ پایان نیمسال تعیین می‌شود؛ اما تفاوت در این است که در ایران ثبت‌نام در کلاس به‌منزلۀ ثبت‌نام در آزمون پایانی است؛ ولی در آلمان در اواسط نیمسال برای آزمون پایان نیمسال باید ثبت‌نام کنید. ثبت‌نام‌نکردن در آزمون پایان نیمسال برای یک درس ممکن‌ است برایتان دردسرساز شود و یکی از مشکلات زندگی دانشجویی در آلمان به‌شمار می‌آید. توصیه می‌کنیم حتماً قوانین امتحان (Prüfungsordnung) را در ابتدای نیمسال مطالعه کنید و به‌خاطر بسپارید.

ساختار دروس

آخرین مشکل در فهرست مشکلات زندگی دانشجویی در آلمان ساختار دروس در دانشگاه‌های آلمان است که بیشتر از مدت زمان کلاسی به مطالعۀ شخصی وابسته است. دانشجویان دانشگاه‌های آلمان مستقل و منظم باید بتوانند مطالعه و زمانشان را به‌گونه‌ای مدیریت کنند تا به مطالعۀ همۀ مطالب درسی برسند. توصیه می‌کنیم دروس را در تمام طول نیمسال مطالعه کنید و آن‌ها را برای شب امتحان نگذارید؛ زیرا حجم مطالب بیش از توانتان زیاد می‌شود و تمام نمرۀ آن درس به امتحان پایان ترم بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: