فرانسه، کشور عشق، فرهنگ، تاریخ و ادبیات، همواره یکی از کشورهای محبوب در میان دانشجویان بوده است؛ زیرا دانشگاه‌های مشهور این کشور فرصت‌های مناسبی برای یادگیری و تحقیقات در‌اختیار افراد قرار می‌دهند. پس از انتخاب فرانسه برای تحصیل، باید با اطلاعاتی دربارۀ دانشگاه‌ها و رشته‌ها و مدارک موردنیاز به‌منظور دریافت پذیرش آشنا شوید. همان‌طور‌که می‌د‌انید، مدارک و شرایط تحصیل در فرانسه از رشته‌ای به رشتۀ دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است؛ اما برخی مدارک میان تمام رشته‌ها و دانشگاه‌های این کشور مشترک است که باید از آن‌ها مطلع شوید. در این مطلب، توضیحاتی دربارۀ مدارک عمومی برای تحصیل در فرانسه خواهیم داد.

مقطع کارشناسی

سیستم آموزش عالی در فرانسه به سه مقطع تحصیلی کلی تقسیم می‌شود: ۱. کارشناسی؛ ۲. کارشناسی ارشد؛ ۳. دکتری. دانشجویانی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌ها یا مؤسسه‌های فناوری فرانسه تحصیل کنند، باید با مدارک عمومی موردنیاز برای این مقطع آشنا شوند. داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی در فرانسه باید بدانند که داشتن مدرک baccalauréat یا مدرکی معادل و گذراندن آزمون ورودی دانشگاه در کشور مبدأ ضروری است. گفتنی است داوطلبان تحصیل در مؤسسه‌های فناوری باید برای مصاحبۀ فردی نیز آماده باشند. مدرک baccalauréat در زبان فرانسوی با نام رایج‌تر bac شناخته و به مدرکی گفته می‌شود که دانش‌آموزان بعد از اتمام دورۀ دبیرستان دریافت می‌کنند.

مقطع کارشناسی ارشد

دومین دورۀ آموزش عالی در فرانسه کارشناسی ارشد است و علاقه‌مندان به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه، باید بدانند که داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با رشتۀ تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد یا مدرکی معادل لازم است.

مقطع دکتری

آخرین دورۀ آموزش عالی در فرانسه همان مقطع دکتری (PhD) است که ابتدایی‌ترین (عمومی‌ترین) مدرک موردنیاز برای این مقطع، مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشتۀ دکتری است.

مدارک عمومی برای تحصیل در فرانسه در مدارس بزرگ

برای تحصیل در مدارس بزرگ یا Grandes Écoleها، باید با مدارک عمومی موردنیاز آشنا باشیم. Grandes Écoleها درحقیقت همان مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسه محسوب می‌شوند که از دانشگاه‌های دولتی این کشور مجزا هستند و پذیرش گرفتن در آن‌ها بسیار رقابتی است و به‌منظور تحصیل در آن‌ها باید از مدرک baccalauréat یا مدرکی معادل بهره‌مند بود. داوطلبان پس از گذراندن دوره‌ای دو‌ساله با عنوان Classes préparatoires aux grandes écoles (کلاس‌های آمادگی برای مدارس بزرگ یا همان Grandes Écoleها)، باید در آزمون ورودی شرکت کنند و اگر شایستگی کافی برای شرکت در Grandes Écoleها را داشته باشند، به این مدارس راه خواهند یافت. صلاحیت ورود به Grandes Écoleها نیز به نتیجۀ این آزمون‌ها بستگی دارد.

مدرک زبان موردنیاز

مدرک زبان موردنیاز

در میان مدارک عمومی برای تحصیل در فرانسه، مدارک زبان را نیز باید مد‌نظر قرار داد. در‌حقیقت، از‌آنجاکه زبان غالب تدریس در دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور فرانسوی است، داوطلبان باید مدرکی دال بر تسلط بر این زبان ارائه دهند. دانشجویانی که تمایل دارند در سال اول و دوم کارشناسی در دانشگاه‌های فرانسه ثبت‌نام کنند، باید ازطریق گذراندن آزمون یا ارائۀ مدرک، دانش زبان خود را به دانشگاه اثبات کنند. همچنین، افرادی که می‌خواهند برای سال سوم کارشناسی یا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های فرانسه ثبت‌نام کنند، باید به وبگاه رسمی دانشگاه مراجعه کنند و از مدرک و سطح زبان فرانسه موردنیاز مطلع شوند؛ زیرا مدرک و سطح موردنیاز از رشته‌ای به رشته دیگر متفاوت است. روی‌هم‌رفته، از داوطلبان انتظار می‌رود دانش زبان فرانسوی‌شان در سطح B1 یا B2باشد. درادامه، تعدادی از آزمون‌های معتبر زبان فرانسه را معرفی خواهیم کرد.

آزمون TCF

آزمون TCF مخفف Test de connaissance du français و به‌معنای آزمون دانش فرانسه است. TCF یکی از آزمون‌های معتبر زبان به‌شمار می‌رود که به‌منظور سنجش دانش زبان فرانسه افراد طراحی شده است. شایان ذکر است این آزمون در روند دریافت پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه و کانادا یا هر کشوری به‌کار می‌رود که به مدرکی برای اطلاع از دانش زبانی افراد نیاز دارد. در‌حقیقت، کسانی که می‌خواهند دانش زبان فرانسوی خود را نشان دهند، باید آزمونی مانند TCF را بگذرانند. مدرک آزمون TCF برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه یا به‌عنوان مدرکی برای دریافت اقامت در شهرهایی مانند کبک یا برای برنامه‌های کاری و حتی دلایل شخصی استفاده می‌شود. سطح مشخص‌شدۀ داوطلبان در آزمون TCF بر‌اساس CEFR است و از A1 تا C2 را شامل می‌شود.

پرسش‌های TCF در دو دستۀ کلی جای می‌گیرد: ۱. بخش اجباری (Compulsory)؛ ۲. بخش انتخابی (Optional). بخش Compulsory هشتاد پرسش چندگزینه‌ای را دربر می‌گیرد و میزان سختی آن از سطح A1 آغاز می‌شود و تا C2 پیش می‌رود. بخش اجباری (Compulsory) از سه بخش شنیداری و خواندن و استفاده از ساختار زبانی و بخش انتخابی (Optional) از دو بخش مکالمه و نوشتاری تشکیل می‌شود. ذکر این نکته لازم است که مدت زمان بخش اجباری ۸۵ دقیقه و مدت زمان بخش اختیاری ۷۲ دقیقه است.

آزمون TEF

آزمون TEF مخفف Test d’Evaluation de Français و آزمونی بین‌المللی برای سنجش مهارت دانش فرانسوی داوطلب است. داوطلبانی که برای شرکت در آزمون TEF آماده می‌شوند، باید بدانند که مدرک دریافتی از سازمان برگزارکنندۀ این آزمون به‌خوبی گویای دانش زبانی آنان است. در‌واقع، افرادی که می‌خواهند دانش زبان فرانسوی خود را به سازمان آموزشی، نهاد کاری و… اثبات کنند، می‌توانند از مدرک آزمون TEF بهره ببرند و برای این آزمون آماده شوند. TEF از این پنج آزمون تشکیل شده است:

  • فهم شفاهی: چهل دقیقه
  • فهم نوشتاری: شصت دقیقه
  • اصطلاحات و عبارات شفاهی: پانزده دقیقه
  • اصطلاحات و عبارات نوشتاری: شصت دقیقه
  • بخش لغت و نحو: سی دقیقه

داوطلبان بسته به اهدافشان می‌توانند بخش‌های مختلف این آزمون را تکمیل کنند و نوعی از آزمون را انتخاب کنند که به آزمون مدنظرشان مربوط باشد. برای مثال، کسانی که با هدف آموزش و تحصیل در این آزمون شرکت می‌کنند، بخش‌های فهم شفاهی، فهم نوشتاری، لغت و نحو و اصطلاحات و عبارات نوشتاری را باید بگذرانند. این آزمون برخلاف بسیاری از آزمون‌های زبان، محدودیت سنی دارد و داوطلبان برای شرکت در آن، حداقل شانزده سال باید داشته باشند.

آزمون DELF

آزمون DELF مخفف Diplôme d’études en langue française و انتخاب بیشتر زبان‌آموزان فرانسه است؛ زیرا برای سطح زبانی A1 (مبتدی) تا B2 (متوسط) طراحی شده است. در‌حقیقت، آزمون DELF در دلِ خود چهار آزمون را گنجانده است‌: DELF A1، DELF A2، DELF B1 و DELF B2. آزمون DELF نیز یکی از آزمون‌های رایج برای سنجش میزان تسلط بر زبان فرانسوی است که به‌منظور اقدام برای دانشگاه‌ها یا مشاغل فرانسوی به‌کار می‌رود. همچنین، بیشتر مقاطع تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های فرانسه به مدرک B2 زبان فرانسوی احتیاج دارد. شایان ذکر است برخی از دانشگاه‌های فرانسه سطح B1 را نیز برای مقطع کارشناسی می‌پذیرند.

آزمون DALF

آزمون DALF مخفف Diplôme approfondi de langue française و مخصوص افرادی با دانش زبان فرانسوی عالیاست. این آزمون تا حدود زیادی به آزمون DELF شباهت دارد و در دو نوع طراحی شده است: یکی برای سطح C1 و دیگری برای سطح C2. ناگفته نماند مدرک C1 نیز برای برخی از برنامه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در فرانسه لازم است.

پس از اطلاع از مدارک عمومی برای تحصیل در فرانسه، باید با موارد استثنا نیز آشنا شویم. درحقیقت، برخی از افراد از ارائۀ مدرک زبان فرانسوی معاف هستند؛ ازجمله:

  • کسانی که مدرک baccalauréat فرانسوی و baccalauréat اروپایی یا بین‌المللی و baccalauréat فرانسوی‌آلمانی دارند.
  • دریافت‌کنندگان بورسیه‌های بین‌المللی از دولت فرانسه یا سازمان‌های بین‌المللی یا دولت‌های خارجی که کمک‌های مالی‌شان را یکی از نهادهای فرانسویِ تأییدشده اداره می‌کند.
  • افرادی که اهل کشوری فرانسوی‌زبان هستند.
  • افرادی که اهل کشوری هستند که فرانسوی یکی از زبان‌های رسمی آن است و آنان تمام دورۀ آموزش متوسط خود را در مؤسسه‌ای فرانسوی‌زبان گذرانده‌اند.
  • دانشجویانی که از رشته‌ای دو‌زبانه فارغ‌التحصیل شده‌اند و فرانسوی یکی از آن زبان‌ها بوده است.
  • افرادی که اهل کشورهایی هستند که در آن، آزمون‌های نهایی فارغ‌التحصیلی از متوسطه به زبان فرانسوی برگزار شده است.

مدارک عمومی برای ویزای تحصیلی فرانسه

مدارک عمومی برای ویزای تحصیلی فرانسه

افرادی که تمایل دارند در فرانسه تحصیل کنند، علاوه‌بر کسب اطلاعات دربارۀ مدارک عمومی برای تحصیل در فرانسه، باید با مدارک عمومی نیز آشنا شوند که در روند اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه نیاز است. درادامه، مدارک عمومی به‌منظور دریافت ویزای فرانسه را شرح خواهیم داد.

اپلیکیشن فرم کامل‌شده

برای تکمیل فرم مذکور، ابتدا باید آن را دانلود و نسخۀ چاپی یا الکترونیکی‌اش را کامل کنید. گفتنی است خودِ متقاضی باید این فرم را امضا کند. دراین‌میان، نکتۀ مهم آن است که امضای فرم مذکور برای متقاضیان کمتر از هجده سال برعهدۀ والد یا کفیل خواهد بود.

دو قطعه عکس جدید گذرنامه

درکنار دیگر مدارک لازم، دو قطعه عکسِ مربوط به گذرنامه نیز باید ارائه شود که در تاریخی نزدیک به اقدام برای دریافت ویزا گرفته شده است.

گذرنامۀ معتبر

بی‌شک، داشتن گذرنامه‌ای که حداقل سه ماه بعد از تاریخ بازگشت اعتبار و دو صفحۀ خالی دارد، یکی از مدارک مهم برای دریافت ویزاست.

گواهی آدرس متقاضی

به‌منظور ارائۀ مدرکی به‌عنوان گواهی آدرس منزل متقاضی، قرارداد اجاره یا قبوضی مانند قبض برق یا آب و… پذیرفتنی هستند.

گواهی بلیت رفت‌و‌برگشت

آنچه دفتر دیپلماتیک فرانسه نیاز دارد، تنها فتوکپی از بلیت رزرو‌شدۀ رفت‌و‌برگشت شماست (به‌جای خرید بلیت واقعی پیش از مشخص‌شدن نتیجۀ ویزا). درحقیقت با ارائۀ این مدرک، اطلاعاتی از‌قبیل شرکت هواپیمایی، نام و جزئیات هویت شما، شماره و روز و ساعت پرواز در‌اختیار سفارت قرار می‌گیرد. به متقاضیان پیشنهاد می‌کنیم پیش از مشخص‌شدن نتیجۀ ویزا، از خرید بلیت خودداری و تنها آن را رزرو کنند. البته ممکن است هنگام صدور ویزای فرانسه، سفارت یا کنسولگری خودِ بلیت رفت‌و‌برگشت را از متقاضیان درخواست کند.

بیمۀ مسافرتی

بیمۀ مسافرتی نیز در روند اقدام برای دریافت ویزا باید ارائه شود. این مدرک نشان‌دهندۀ آن است که حوادث پیش‌بینی‌ناپذیر و ناگهانی را در تمامی نواحی شنگن می‌توانید پوشش دهید.

انگیزه‌نامه

انگیزه‌نامه یکی دیگر از مدارکی است که برای دریافت ویزای فرانسه باید ارائه کنید. انگیزه‌نامه نامه‌ای یک یا دوصفحه‌ای با امضای متقاضی دربارۀ انگیزۀ سفر به فرانسه است.

گواهی محل اقامت رزرو شده

این گواهی نشان‌دهندۀ محل اقامتی است که متقاضی برای اقامت در فرانسه رزرو کرده و ازجمله مدارک لازم برای دریافت ویزا محسوب می‌شود.

گواهی وضعیت تأهل

یکی دیگر از مدارک لازم برای گرفتن ویزای فرانسه‌، گواهی وضعیت تأهل است که ازطریق آن اطلاعاتی نظیر وضعیت تأهل و گواهی تولد فرزند و گواهی وفات همسر را به سفارت ارائه می‌دهید.

گواهی تمکّن مالی

ارائۀ مدارکی دال بر داشتن سرمایۀ کافی برای زندگی در فرانسه یا همان گواهی تمکّن مالی یکی دیگر از مدارک موردنیاز برای گرفتن ویزا به‌منظور تحصیل در فرانسه است.

هزینۀ اپلیکیشن ویزا

همان‌طور‌‌که می‌دانید، ارائۀ مدارک مربوط به ویزا برای تمامی متقاضیان هزینه دربر خواهد داشت. این هزینه در سال ۲۰۲۰ حدود شصت یوروست.

منبع:

https://www.studyineurope.eu/study-in-france/admission-requirements