میان کشورهای محبوب و معتبر اروپایی برای زندگی یا تحصیل، فرانسه را می‌توان به عنوان یکی از برترین‌ها در نظر گرفت. این کشور به دلایل متعددی نظیر کیفیت بالای آموزشی و زندگی برای دانشجویان اهمیت بسیاری دارد. همچنین یکی از موضوعاتی که این روزها توجه دانشجویان را به خود جذب می‌کند ادامه تحصیل در فرانسه بعد از اتمام دوره کارشناسی است. درحقیقت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه گزینه‌ای بسیار مناسب است زیرا این کشور تعداد زیاد و متنوعی رشته تحصیلی در این مقطع در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. همچنین کارشناسی ارشد در سیستم اروپایی به این طریق است که رشته‌های مربوط به هنر، ادبیات، فلسفه و… در گروه MA (کارشناسی ارشد هنری) و رشته‌های مربوط به علوم مختلف در گروه MS (کارشناسی ارشد علوم) قرار می‌گیرند که ما در این مقاله قصد داریم به رشته های کارشناسی ارشد در زمینه علوم یا همان MS بپردازیم. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

چرا کارشناسی ارشد در فرانسه؟

همانطور که می‌دانید کارشناسی ارشد علوم یا همان MS دوره‌ای است که فرد می‌تواند بعد از اتمام دوره کارشناسی خود به تحصیل در آن بپردازد. MS دوره‌ای ۲ ساله بوده و دانشجویان با انتخاب آن می‌توانند در زمینه‌ای مرتبط با علوم به تحصیل بپردازند. MS همچنین غالباً برای افرادی مناسب است که تمایل به جستجو و تحقیق دارند. هنگامی که فردی فرانسه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد علوم انتخاب می‌کند باید بداند که با گزینه‌های متعددی برای انتخاب مواجه است زیرا این کشور دارای پیشینه‌ای غنی در زمینه علوم و اختراعات متعددی نظیر چتر نجات (در سال ۱۷۸۳)، ژنراتور الکتریکی (در سال ۱۸۳۲)، یخچال (در سال ۱۸۵۸) و لامپ نئون (در سال ۱۹۱۰) است. این کشور درحقیقت به دانشجویان رشته‌های متعدد (در زمینه‌های تحصصی مختلف) با کیفیت آموزشی بالا پیشنهاد می‌دهد که هزینه‌های مربوط به آنها نیز آنقدرها زیاد نیست. نکته‌ای دیگر این است که فرصت آراندی (R&D) یا همان تحقیق و توسعه و انجام کارهای خلاقانه در این کشور بسیار زیاد بوده و همین موضوع سبب جذب هرچه بیشتر دانشجویان علاقه‌مند به فرانسه می‌شود.

رشته های محبوب کارشناسی ارشد در فرانسه

همانطور که در بخش مقدمه ذکر شد این مقاله منحصراً درباره MS یا کارشناسی ارشد علوم  صحبت می‌کند و فرانسه نیز دارای رشته‌های متعددی در مقطع MS است که برخی از محبوب‌ترین آنها عبارتند از؛ معماری، هنر و طراحی، جنگلداری و کشاورزی، علوم کاربردی، مدیریت و مدیریت اجرایی کسب و کار، فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتری، آموزش و دبیری، مطالعات علوم و محیط زیست، مهمانداری و گردشگری، ورزش، پزشکی و مراقبت‌های درمانی، علوم زیستی و علوم طبیعی و ریاضیات.

دانشگاه های محبوب کارشناسی ارشد در فرانسه

به طور کلی فرانسه دارای دانشگاه‌های برتری است که رشته‌های متعددی در مقطع MS ارائه می‌دهند. برخی از محبوب‌ترین و بهترین آنها عبارتند از؛ دانشگاه تحقیق-محور PSL، دانشگاه سوربن، دانشگاه اکول پلی تکنیک، دانشگاه پاریس، دانشگاه تلکام پاریس، دانشگاه HEC پاریس، دانشگاه پاریس سود، دانشگاه پاریس دیدرو، دانشگاه اکس مارسی و اکول پاریس تک.

شرایط اولیه برای تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

بی‌شک برای تحصیل در رشته‌های کارشناسی ارشد (MS) باید دارای شرایطی بود که این شرایط و مدارک از رشته‌ای به رشته دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است اما برخی از این معیارها برای تمامی رشته های کارشناسی ارشد در این کشور (MS) مشابه هستند که در ادامه آنها را مشاهده می‌کنیم:

  • داوطلبین رشته های کارشناسی ارشد در فرانسه باید دارای مدرک کارشناسی و یا مدرکی معادل باشند. علاوه بر این مدرک نیز باید حداقل نمره موردنیاز و واحدهای گذرانده شده را دارا باشند.
  • متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی باید نمرات آزمون‌هایی نظیر IELTS و TOEFL را ارائه دهند.
  • از آنجاییکه بسیاری از مؤسسات آموزش عالی در فرانسه تمایل دارند دانشجویان سابقه کاری مرتبط یا تجربه تحقیقِ مرتبط با رشته تحصیلی را داشته باشند ارائه مدارکی دال بر وجود سابقه کار یا تحقیق مهم است.

از متقاضیان خواهشمندیم که بعد از انتخاب رشته و دانشگاه به وب‌سایت رسمی دانشگاه و صفحه مربوط به رشته موردنظر مراجعه کرده و از شرایط و مدارک اختصاصی برای دریافت پذیرش، مطلع شوند.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: