شهر کان در شمال‌غربی فرانسه واقع شده است و حدود صدهزار نفر جمعیت دارد؛ به‌همین‌سبب، بزرگ‌ترین شهر در منطقۀ نورماندی جنوبی به‌شمار می‌آید. این شهر پانزده کیلومتر تا کانال مانش و دویست کیلومتر تا پاریس فاصله دارد و مرکز سیاسی و اقتصادی و فرهنگی این بخش از فرانسه است. شهر کان به‌خاطر بناهای تاریخی‌اش نیز شهرت دارد که قدمتشان به قرن یازدهم میلادی باز می‌گردد. اقتصاد این شهر عمدتاً وابسته به کشاورزی است و دفاتر مرکزی شرکت‌های بزرگ فرانسوی در این شهر قرار گرفته‌اند. ناگفته نماند این شهر میزبان دانشگاه کان، یکی از دانشگاه‌های قدیمی فرانسه است که درحال‌حاضر، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل‌اند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، شرایط زندگی در شهر کان را تشریح می‌کنیم.

آب‌وهوای شهر کان

شهر کان تابستان‌هایی دلپذیر و زمستان‌هایی طولانی و بادخیز دارد و در تمام سال، هوا اغلب نیمه‌ابری است. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۳ تا ۲۳ درجۀ سانتی‌گراد است و به‌ندرت به کمتر از ۳- یا بیشتر از ۲۸ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بیشینه و کمینۀ دمای هوا در آگوست به‌ترتیب به ۲۳ و ۱۴ درجۀ سانتی‌گراد و در فوریه به‌ترتیب به ۸ و ۳ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. افزون‌براین، حدود پنج ماه از سال در این شهر بارندگی است و احتمال بارش باران در تمام طول سال وجود دارد. نکتۀ مهم دیگر اینکه شش ماه از سال در این شهر باد با میانگین سرعت حدود ۲۰ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزد.

دانشگاه کان

دانشگاه کان سال ۱۴۳۲م بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۲۶هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. برخی از رشته‌های کارشناسی ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: ریاضی، مکانیک، فلسفه، فیزیک، اقتصاد، هنرهای نمایشی، حقوق، شیمی، الکترونیک و انرژی الکتریکی، مدیریت، جغرافیا و نقشه‌برداری، تاریخ، زبان و ادبیات انگلیسی، ادبیات فرانسوی، روان‌شناسی، علوم زمین، علوم آموزش، علوم زیستی، تربیت‌بدنی، علوم سلامت و جامعه‌شناسی. این دانشگاه رشته‌های گوناگونی نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها بدین‌شرح‌اند‌: جغرافیا، تاریخ، علوم کامپیوتر، ریاضی، بازاریابی، میکروبیولوژی، پول و بانکداری، نوروساینس، آموزش، علوم کشاورزی، سینما، تئاتر، زیست‌شناسی، شیمی، حسابداری و حسابرسی، حقوق، الکترونیک و انرژی الکتریکی، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت تولید و خرید، علوم تغذیه، فلسفه، فیزیک، روان‌شناسی، علوم دریایی، جامعه‌شناسی، تربیت‌بدنی و مدیریت ورزشی.

هزینۀ زندگی در شهر کان

هزینۀ زندگی در شهر کان

اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر کان ۴۵۰ یورو و اجاره‌بهای آپارتمانی مشابه در خارج از مرکز شهر ۳۴۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. اجاره‌بهای یک آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۸۰۰ یورو و اجاره‌بهای یک آپارتمان مشابه در خارج از مرکز شهر ۶۰۰ یورو است. گفتنی است قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به حدود ۱۲۸ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به حدود ۲۰ یورو در ماه می‌رسد. برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۷ یورو باید پرداخت کنید.

هزینۀ تهیه غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت در حدود ۱۳ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۹ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۷ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۶ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۱ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۷ یورو.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید.

منبع: