شهر وورتسبورگ در شمال استان باواریا و کنار رود ماین قرار دارد و از شرق به شهر فرانکفورت و از غرب به شهر نورنبرگ منتهی می‌شود. جمعیت این شهر بیش از ۱۲۰هزار نفر است و شهری اداری و دانشجویی به‌شمار می‌آید که بزرگ‌ترین کارفرمایانش شهرداری و دانشگاه وورتسبورگ هستند. وورتسبورگ یکی از میراث جهانی یونسکو را در خود جای داده است و موزه‌ها و جشنواره‌هایش سالانه گردشگران فراوانی جذب می‌کند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، شرایط زندگی و تحصیل در شهر وورتسبورگ را شرح می‌دهیم.

آب‌وهوای شهر وورتسبورگ

شهر وورتسبورگ تابستان‌هایی دلپذیر و نیمه‌ابری و زمستان‌هایی بسیار سرد و بادخیز دارد. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۲- تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از ۱۰- یا بیشتر از ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. در آگوست، بیشینه و کمینۀ دمای هوا به‌ترتیب ۲۵ و ۱۴ درجۀ سانتی‌گراد و در فوریه، به‌ترتیب ۳ و ۲- درجۀ سانتی‌گراد است. گفتنی است حدود هشت ماه از سال در این شهر بارندگی است و احتمال بارش باران در تمام طول سال وجود دارد. همچنین، حدود پنج ماه از سال در این شهر بادهایی با میانگین سرعت ۱۴ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزند.

دانشگاه وورتسبورگ

دانشگاه وورتسبورگ در قرن پانزدهم میلادی تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. این دانشگاه دَه دانشکده دارد‌: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ فیزیک و نجوم، دانشکدۀ حقوق و دانشکدۀ مدیریت کسب‌وکار و اقتصاد، دانشکدۀ زیست‌شناسی، دانشکدۀ شیمی و داروسازی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ الهیات، دانشکدۀ ریاضی و علوم کامپیوتر و دانشکدۀ پزشکی. برخی از رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه عبارت‌اند از: زیست‌شیمی، زیست‌شناسی، زیست‌پزشکی، شیمی، جغرافیا، علوم کامپیوتر، آی‌تی، شیمی غذایی، ریاضی، فیزیک، ارتباطات رسانه‌ای، موسیقی‌شناسی، زبان‌شناسی، مدیریت،‌ هوش مصنوعی،‌ تاریخ،‌ باستان‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی، نوروساینس، علوم سیاسی، فناوری کوانتوم و اقتصاد. تعدادی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه وورتسبورگ ازاین‌قرارند‌: اقتصاد بین‌الملل، ریاضی، فیزیک، شیمی پروتئین، مهندسی کوانتوم، فناوری ماهواره، زیست‌شیمی، زیست‌فیزیک، علوم زیستی، زیست‌شناسی سلولی، زیست‌شناسی مولکولی، زبان و اقتصاد چینی، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و نوروساینس.

هزینۀ زندگی در شهر وورتسبورگ


هزینۀ زندگی در شهر وورتسبورگ

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر وورتسبورگ به ۶۲۵ یورو و اجارۀ آپارتمانی مشابه با آن در خارج از مرکز شهر به ۷۰۰ یورو در ماه می‌رسد. اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۲۵۰ یورو و اجارۀ آپارتمانی مشابه در خارج از مرکز شهر حدود ۱،۰۰۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. هزینۀ قبوض و خدمات شهری برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط حدود ۲۳۵ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه حدود ۳۱ یورو در ماه است. برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز باید به‌ترتیب ۲.۸ و ۵۲ یورو بپردازید.

هزینۀ تهیۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی نسبتاً ارزان‌قیمت‌تر حدود ۱۰ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌تر حدود ۴۵ یورو است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی از این قرارند: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۰ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۲ یورو.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت به آلمان و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

منبع: