فرانسه یکی از قطب‌های ادامه تحصیل دانشجویان بین‌المللی در جهان است  به طوری که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۴۳۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در این کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند. این کشور با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، رتبه نخست جهان در زمینه جذب گردشگر را نیز به خود اختصاص داده است و در سال ۲۰۱۸ بیش از ۸۲ میلیون گردشگر وارد این کشور شده‌اند. در حال حاضر یکی از سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیرها برای تحصیل در خارج از کشور، دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی برای شرکت در دوره زبان در فرانسه است. در این مقاله شرایط دوره های زبان فرانسوی در دانشگاه های فرانسه را بررسی می‌کنیم. همچنین به موضوع دوره زبان فرانسه در استراسبورگ در قالب دانشگاه استراسبورگ و کالج های زبان فرانسه در استراسبورگ می‌پردازیم. در ادامه به هزینه زندگی در استراسبورگ و مزیت ویزای تحصیلی فرانسه برای دوره های زبان فرانسوی اشاره خواهیم کرد.

شرایط دوره های زبان فرانسوی در دانشگاه های فرانسه

هزینه تحصیل در این دوره زبان در دانشگاه های فرانسه، سالانه ۲۰۰۰ یورو به بالا و طول این دوره ها حدود ۹ ماه است. از مهم‌ترین مزایای این دوره ها، می‌توان به پرداخت کمک هزینه مسکن در فرانسه، به میزان ۴۰ درصد از اجاره محل سکونت (که قسمت اعظم هزینه‌های دانشجو را تشکیل می‌دهد) توسط دولت این کشور و نیز اجازه انجام ۲۰ ساعت کار دانشجویی در فرانسه در هفته در حین تحصیل اشاره کرد.

همچنین پس از گذراندن دوره، امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه برای دانشجویان وجود دارد. در این صورت برای تمدید ویزا می‌توان در خود کشور فرانسه اقدام کرد.

ضمناً متقاضیان مهاجرت به کانادا پس از اتمام دوره زبان در فرانسه، شانس بالاتری برای شرکت در برنامه‌های مهاجرتی کانادا خواهند داشت.

دوره زبان فرانسه در دانشگاه استراسبورگ

دانشگاه استراسبورگ (Université de Strasbourg) که در قرن ۱۶ میلادی در شهر استراسبورگ فرانسه تأسیس شده، یکی از دانشگاه‌های شناخته‌شده فرانسه است که دوره های آموزش زبان فرانسوی را برگزار می‌کند.

مؤسسه بین‌المللی مطالعات فرانسوی

مؤسسه بین‌المللی مطالعات فرانسوی (Institut International d’Études Françaises) یا IIEF که یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه استراسبورگ است، مدارک دانشگاهی، دوره های زبان و برنامه‌های زبان و فرهنگ فرانسه را ارائه می‌دهد:

  • مدارک دانشگاهی برای سطوح مبتدی (A1) تا پیشرفته (C2)
  • مدارک معتبر در سطح بین‌المللی و ملی (DELF و DALF)
  • مدارس تابستانی بین‌المللی (در ماه جولای برای اساتید و در ماه آگوست برای دانشجویان)
  • دوره های آماده‌سازی: با شروع ترم‌های اول و دوم (سپتامبر و ژانویه)، دانشجویان فرصت شرکت در یک دوره پیشرفته که آنها را برای شرکت در کلاس‌های دانشگاه آماده می‌کند را پیدا خواهند کرد.

ثبت نام برای سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ از ماه آپریل ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.

شرایط پذیرش دوره های دانشگاهی نیم‌ساله: دانشجویان باید حداقل ۱۸ سال سن داشته و دارای مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی) باشند.

مدارک مورد نیاز: فرم ثبت نام تکمیل‌شده، ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و…

هزینه ثبت نام (deposit): برای ثبت نام یک یا دو ترم ۲۵۰ یورو و برای دوره آماده‌سازی، کل هزینه ثبت نام

هزینه دوره یک‌ساله (۲ ترم تحصیلی) در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰: ۲۴۵۰ یورو

کالج های زبان فرانسه در استراسبورگ

تعداد کالج های زبان در فرانسه بسیار زیاد است. کالج های معتبر زبان فرانسه از امکانات بسیار خوبی برخوردارند و دوره های متنوعی را برای افراد با اهداف گوناگون برگزار می‌کنند. این کالج ها همچنین در زمان‌های مختلف در طی سال پذیرش دارند. از دیگر مزایای کالج های زبان در فرانسه ارائه سطوح پیشرفته‌تر زبان فرانسه است.

چندین کالج زبان فرانسه در استراسبورگ وجود دارند که از معتبرترین آنها می‌توان به کالج زبان فرانسه استارلانگ (Stralang)، شعبه استراسبورگ کالج زبان فرانسه آلیانس فرانسز (Alliance Française) و شعبه استراسبورگ کالج زبان فرانسه CIEL اشاره کرد.

هزینه زندگی در استراسبورگ

متوسط هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه حدود ۷۰۰ یورو در ماه است اما این هزینه در شهرهای مختلف تفاوت دارد. به طور کلی هزینه زندگی در شهر استراسبورگ فرانسه، پایین‌تر از شهرهای بزرگ، تجاری و توریستی این کشور و به طور خاص پاریس (پایتخت فرانسه) است. در ادامه به مقایسه هزینه زندگی در این دو شهر می‌پردازیم.

  • متوسط قیمت مصرف‌کننده در پاریس ۲۱% گرانتر از استراسبورگ است.
  • متوسط قیمت‌ها با در نظر گرفتن اجاره مسکن در پاریس ۴۱% گرانتر از استراسبورگ است.
  • اجاره مسکن در پاریس ۱۰۶% گرانتر از استراسبورگ است.
  • هزینه صرف غذا در رستوران در پاریس ۲۲% گرانتر از استراسبورگ است.
  • متوسط هزینه مواد غذایی در پاریس ۲۴% گرانتر از استراسبورگ است.

همچنین قدرت خرید محلی در پاریس ۲۰% پایین‌تر از استراسبورگ است. بنابراین می‌توان گفت هزینه گذراندن دوره زبان فرانسه در استراسبورگ نیز پایین‌تر از هزینه دوره مشابه در پاریس است.

ویزای تحصیلی فرانسه برای دوره های زبان

با توجه به شرایط فعلی سفارت فرانسه در ایران، متقاضیان ویزای تحصیلی می‌توانند در کمترین زمان (حدود دو هفته)، از این مرکز وقت مصاحبه بگیرند.

یکی از کوتاه‌ترین مسیرها برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه، اخذ پذیرش جهت دوره های زبان کالج ها و دانشگاه‌های مورد تأیید سفارت است.

متقاضیان می‌توانند پس از گذراندن یک دوره زبان فرانسوی به مدت شش ماه تا یک سال در کشور فرانسه، اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه نمایند.