یادگیری زبان آلمانی یکی از گام‌های اولیه برای افرادی است که می‌خواهند آلمان را برای زندگی انتخاب کنند. یادگیری این زبان تجربه‌ای شیرین و لذت‌بخش است؛ البته ممکن است این کار در ابتدا کمی سخت به‌نظر برسد. بااین‌حال، اگر این زبان در خودِ کشور آلمان یاد گرفته شود، روند راحت‌تری خواهد داشت. به‌طور‌کلی، زبان آلمانی زبانی جذاب است و کشور آلمان هم دوره‌های بسیاری برای آموزش آن ارائه می‌دهد که بسیار مفیدتر از دوره‌های آلمانی در کشورهای دیگر خواهد بود؛ زیرا فرد با گذراندن دورۀ زبان در آلمان در محیطی آلمانی تحصیل می‌کند و همین موضوع به روند یادگیری سرعت می‌بخشد. در‌ادامه با دوره های زبان آلمانی در آلمان بیشتر آشنا خواهیم شد. اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان و زندگی در این کشور علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.

دورۀ زبان آلمانی

همان‌طور‌که می‌دانید، آلمان ازجمله کشورهایی است که بیشترِ افراد در آن به زبان آلمانی صحبت می‌کنند و در‌نتیجه، بهره‌مندی از دانش آلمانی برای ساکنانش واجب است؛ حتی اگر در دانشگاه به انگلیسی تحصیل کنند. به‌بیانِ‌بهتر، درست است که دانستن زبان آلمانی بسیار سودمند است، تعداد انگشت‌شماری از افراد می‌توانند بدون برخورداری از دانش زبان آلمانی در این کشور زندگی کنند. یکی از دلایلی که دانستن دانش انگلیسی در آلمان کفایت نمی‌کند، این است که افراد آلمانی معمولاً به صحبت به زبان انگلیسی نیازی ندارند؛ زیرا بیشترِ فعالیت‌های روزمره‌شان با زبان آلمانی است. آلمانی‌ها  به زبان خود بسیار افتخار و به تعبیری، دربارۀ این موضوع کمی نژادپرستانه عمل می‌کنند؛ بنابراین، افرادی که به کار یا زندگی یا تحصیل در آلمان تمایل دارند، باید این زبان را یاد بگیرند.

ناگفته نماند بسیاری از شغل‌ها و رشته‌های دانشگاهی در این کشور بر‌پایۀ اصطلاحاتی از زبان آلمانی استوار است که متأسفانه معادلی در زبان انگلیسی ندارند. به‌عنوان مثال، پزشکان و دانشمندان و محققان در این کشور گاهی به یادگیری هر دو زبان انگلیسی و آلمانی نیاز دارند تا بتوانند از عهدۀ کارشان برآیند. همین موضوع بسیاری از دانشگاه‌های آلمانی را مجاب می‌کند تا دانستن زبان آلمانی را به‌عنوان شرطی برای اعطای پذیرش در نظر بگیرند. درحقیقت، دانشجویان به‌منظور تحصیل در بسیاری از رشته‌های دانشگاه‌های آلمان باید مدرکی مبنی‌بر تسلط بر زبان آلمانی ارائه دهند؛ البته برای دریافت ویزای آلمان نیز به تسلط بر زبان آلمانی نیاز است. بهترین مدرک برای نشان‌دادن مسلط‌بودن بر زبان آلمانی مدرک آزمون تست داف (TestDaf) است و مؤسسه‌های مختلفی دوره‌های آمادگی برای این آزمون را ارائه می‌دهند.

پس از آنکه فردی تصمیم می‌گیرد زبان آلمانی را یاد بگیرد، باید بداند که بهترین راه گذراندن دوره های زبان آلمانی در آلمان است. یکی از پرسش‌های رایجی که در ذهن افراد ایجاد می‌شود، این است که چه مدت طول می‌کشد تا بتوانند روان و راحت به زبان آلمانی صحبت کنند؟ در پاسخ به این پرسش، باید بگوییم که این موضوع تا حدود زیادی به استعداد زبان فرد بستگی دارد. به‌عبارت‌دیگر، برخی از افراد استعداد فراوانی در یادگیری زبان‌های خارجی دارند؛ اما عده‌ای دیگر همواره در یادگیری زبان‌ها دچار مشکل می‌شوند. بااین‌حال، به‌طور متوسط رسیدن به سطح B1 زبان آلمانی (متوسط) تقریباً هشت هفته زمان می‌برد؛ اما تسلط کامل بر این زبان یا حتی صحبت‌کردن روان بسته به استعداد دانشجو ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد.

سطوح زبان آلمانی

به‌منظور گذراندن دوره های زبان آلمانی در آلمان باید با سطح‌بندی زبان آلمانی آشنا شویم. در‌ادامه، سطوح اصلی در روند یادگیری این زبان را بیان خواهیم کرد.

  • سطح A1: دانشجویان با گذراندن سطح A1 به دانشی ابتدایی درزمینۀ لغات و گرامر دسترسی پیدا می‌کنند. این سطح حدود چهار تا شش هفته طول می‌کشد و برخورداری از آن برای استخدام در مشاغلی مانند پرستاری از کودکان لازم است.
  • سطح A2: گذراندن سطح A2 به دانشجویان امکان می‌دهد جمله‌هایی با ساختارها و واژه‌های پیشرفته‌تر را بیان‌ کنند. سطح A2 نیز مانند سطح A1 تقریباً چهار تا شش هفته به‌طول می‌انجامد.
  • سطح B1: دانشجویان با گذراندن هشت هفتۀ دیگر از دورۀ زبان آلمانی، اصولی برای نوشتن و صحبت به زبان آلمانی را می‌آموزند. در این سطح، مفاهیمی در حوزۀ سیاست و آموزش و کار معرفی و ساختار جمله‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند. شایان ذکر است که بسیاری از دانشجویان درحدود چهارده تا شانزده هفته از آغاز دوره‌ای یک‌ساله به سطح B1 خواهند رسید.
  • سطح C1: دانشجویان برای گذراندن این سطح باید هشت هفتۀ دیگر زبان آلمانی را بیاموزند. در این سطح، آن‌ها با مفاهیم پیچیده‌تری شآشناآشنا می‌شوند و درک بیشتر و عمیق‌تری دربارۀ روند خوانش جمله‌های آلمانی پیدا می‌کنند. دانشجویانی که به سطح C1 زبان آلمانی می‌رسند، با متن‌های گوته نیز آشنا خواهند شد؛ بنابراین با بهره‌مندی از این سطح‌، ورود به رشتۀ ادبیات این کشور کار سختی نخواهد بود.
  • سطح C2: عالی‌ترین سطح زبان آلمانی سطح C2 است که درمقایسه‌با دیگر سطوح، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. دانشجویان با گذراندن این سطح تقریباً مانند یک فرد آلمانی به این زبان صحبت می‌کنند.

آزمون زبان آلمانی

همان‌طور‌که می‌دانید، در روند یادگیری هر علم و دانشی، آزمون نیز جزء اساسی آن محسوب می‌شود؛ زیرا با گذراندن آزمونی خاص است که سطح دانش شما در هر زمینه‌ای مشخص می‌شود. بسیاری از آزمون‌های زبان آلمانی ترکیبی از بخش شنیداری و گفتاری و نوشتاری هستند. در سطح‌های A1 و A2، آزمون‌ها ساده هستند و پرسش‌ها چندان عمیق و پیچیده نیستند؛ اما سطح A2 درمقایسه‌با A1 کمی پیچید‌ه‌تر است و از دانشجویان خواسته می‌شود برای سطح A2 دانش بیشتری در حوزۀ واژه‌ها و ساختار جمله‌ها داشته باشند.

در سطح B1، دانشجویان باید بیش از دوهزار واژه بدانند و به عبارت‌های این زبان و ساختارهای جمله‌ها مسلط باشند. در این سطح، آن‌ها باید بتوانند جمله‌های آلمانی را با آن سرعتی درک کنند که در تلویزیون و فیلم‌ها پخش می‌شود. سطح B2 مشابه همین سطح است؛ اما بر بخش مکالمه و گفتار در‌زمینۀ زندگی آلمانی بیشتر متمرکز است؛ بنابراین، برخورداری از دانشی دربارۀ فرهنگ آلمانی و سیاست و اقتصاد کمک شایانی به دانشجویان در این سطح می‌کند.

برای موفقیت در سطح C1، دانشجویان باید به زبان آلمانی روان صحبت کنند و با آن گویا و شیوا بنویسند؛ بنابراین، آن‌ها در سطح C1 باید خود را کاملاً با این زبان مشغول کنند. در سطح C2 نیز، دانشجویان باید مانند فردی آلمانی به این زبان مسلط باشند و مقاله‌های پیشرفته را بتوانند درک کنند.

هزینۀ دوره های زبان آلمانی در آلمان

برای یادگیری زبان آلمانی در کشور آلمان، باید اطلاعاتی دربارۀ هزینه‌های این دوره‌ها داشته باشیم. به‌طور متوسط دورۀ زبان آلمانی در مدرسه‌ای خصوصی حدود دَه یورو به‌ازای هر ساعت هزینه دارد؛ البته شهریۀ دوره‌ها از ۷۹۰ یورو به‌ازای هر سطح CEFR شروع می‌شود. پس از اطلاع از هزینه‌های دوره های زبان آلمانی در آلمان، این پرسش مطرح می‌شود که امکان یادگیری رایگان این زبان در آلمان وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش، باید گفت که دوره‌ای به‌رایگان در آلمان ارائه نمی‌شود؛ اما به‌کمک راه‌هایی نظیر یادگیری زبان از فردی آلمانی یا برنامه‌های آموزشی رایگان که در این وبگاه می‌توانید از آن‌ها مطلع شوید، تا حدود زیادی از هزینۀ یادگیری زبان آلمان می‌کاهد.

ویزای دورۀ زبان آلمانی

به‌منظور شرکت در دورۀ زبان آلمانی در کشور آلمان، باید ویزای دورۀ زبان را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در‌این‌باره، شما را به صفحۀ ویزای دورۀ زبان آلمانی ارجاع می‌دهیم.

بهترین مدارس زبان در آلمان

افرادی که تمایل دارند دورۀ زبان آلمانی را در آلمان بگذرانند، باید با فهرستی از بهترین مدارس زبان در آلمان آشنا شوند. در‌ادامه، این مدارس را نام می‌بریم.

مدارس ملی زبان

  • Berlitz Sprachschule
  • Deutsche Akademie
  • BWS Germanlingua

مدارس زبان برلین

  • مدرسۀ زبان آلمانی (GLS)
  • Hartnackschule برلین
  • Sprachenatelier برلین

مدارس زبان مونیخ

  • مدرسۀ بین‌المللی زبان ASL
  • Wortland

مدارس زبان هامبورگ

  • مرکز زبان Colón
  • SprachKontakte

مدارس زبان کلن

  • Active lernen
  • Insula Köln

مدارس زبان فرانکفورت

  • Eloquia
  • Sprachcaffee فرانکفورت

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع:

https://www.expatrio.com/studying-germany/german-degrees/language-course-degrees-germany