آزمون تست داف (TestDaF) یا همان TestDaF مخفف عبارت Test Deutsch als Fremdsprache بوده و به معنای آزمون آلمانی به عنوان زبان خارجی است. درحقیقت از آنجاییکه زبان تدریس در بیشتر دانشگاه‌های آلمانی به زبان آلمانی است، دانشجویان غیرآلمانی زبان باید به این زبان مسلط باشند و تسلط خود را به زبان آلمانی به اثبات برسانند. کسانی که تمایل به تحصیل در رشته‌های انگلیسی زبان در آلمان دارند نیازی به گذراندن آزمون‌های آلمانی ندارند که البته برخی از دانشگاه‌های آلمان، حداقل سطح مبتدی را از دانشجویان می‌خواهند. در میان آزمون‌های آلمانی نیز TestDaF یکی از آنها است که توسط مؤسسه TestDaF برای دانشجویان بین‌المللی که تمایل به تحصیل در آلمان دارند گسترش پیدا کرده است. همچنین هدف اصلی از طراحی آزمون TestDaF سنجش مهارت زبان آلمانی داوطلبینی است که می‌خواهند در دانشگاه‌های آلمانی تحصیل کنند زیرا این آزمون، مورد تأیید تمامی دانشگاه‌های آلمانی است. افرادی که می‌خواهند برای آزمون TestDaF آماده شوند نیز باید با اطلاعاتی درباره این آزمون آشنا شوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مزایای گذراندن آزمون تست داف (TestDaF)

به طور کلی آزمون تست داف (TestDaF) دارای مزایای بسیاری است. برای مثال مدرک این آزمون در تمامی دانشگاه‌های آلمان موردتأیید بوده و داوطلبین با دریافت سطح قابل قبولی از این آزمون امکان تحصیل در آلمان و تحصیل رایگان در آلمان را پیدا خواهند کرد. این آزمون همچنین تمامی مهارت‌های زبانی افراد را مورد سنجش قرار داده و آنها را در زمینه زبان مورد استفاده در حوزه تحصیلی و دانشگاهی ارزیابی می‌کند. در نهایت باید به یکی از مهم‌ترین مزایای این آزمون اشاره کنیم. مدرک این آزمون برای همیشه معتبر است و بعد از مدت زمانی خاصی منقضی نخواهد شد. همچنین مادامی که داوطلبین از نتیجه آزمون خود رضایت نداشته باشند می‌توانند برای گذراندن مجدد آن اقدام کنند.

ساختار آزمون تست داف (TestDaF)

پیش از پرداختن به اطلاعاتی درباره ساختار آزمون بهتر است بدانید که تست داف (TestDaF)، آزمونی برگه‌ای است که داوطلبین در روند پاسخ دادن به آن باید از مداد استفاده کنند. ساختار آزمون TestDaF نیز بسیار مشابهِ آزمون‌های زبان خارجی دیگر است. به بیان دیگر این آزمون شامل ۴ بخش کلی است که در همه آزمون‌های زبان مشاهده می‌شود. ۴ بخش آزمون TestDaF عبارت است از:

  • بخش درک و خواندن مفاهیم
  • بخش شنیداری
  • بخش نوشتاری
  • بخش شفاهی/ مکالمه

که در ادامه با جزئیات بیشتر این بخش‌ها آشنا می‌شویم.

بخش درک و خواندن مفاهیم

داوطلبین در این بخش از این آزمون با ۳ متن مواجه می‌شوند. به بیانی دیگر داوطلبین در بخش درک و خواندن مفاهیم باید ۳ متن را بخوانند و به ۳۰ سؤال پاسخ دهند. درحقیقت هدف از طراحی این بخش، اثبات توانایی در زمینه فهم متون نوشتاری در سطح آموزش عالی است. همچنین هر کدام از متن‌های نوشتاری که در این بخش در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد از نظر درجه سختی و نوع با یگدیگر تفاوت دارند. برای مثال ممکن است متنی که به داوطلبین ارائه می‌شود از بین مکالمات روزمره دانشجویان یک دانشگاه، روزنامه، ژورنال و یا مطالب علمی، سیاسی-اجتماعی و… انتخاب شده باشد.

بخش شنیداری

این بخش از آزمون تست داف (TestDaF) نیز دانش و مهارت داوطلبین در زمینه شنیداری را مورد سنجش قرار می‌دهد. درحقیقت داوطلبین در بخش شنیداری آزمون TestDaF باید از طریق فهمِ سه متن که به صورت شفاهی برای آنها پخش می‌شود دانش خود را در این زمینه نشان دهند. سؤالات این بخش نیز ۲۵ عدد است. درجه سختی هرکدام از این متون نیز مانند با هم متفاوت است. همچنین ممکن است پادکستی که در این بخش برای داوطلبین پخش می‌شود در انواع مختلفی مانند موارد زیر باشد:

  • مکالمه روزمره در دانشگاه
  • مصاحبه رادیویی متشکل از چند گوینده
  • کنفرانسی کوتاه
  • مصاحبه با فردی متخصص
  • و…

سؤالاتی که در این بخش از داوطلبین پرسیده می‌شود نیز ممکن است درباره آنچه شنیده‌اند باشد و یا از آنها خواسته شود که درست یا اشتباه بودن عبارتی را (با توجه به پادکست پخش شده) تعیین کنند.

بخش نوشتاری

داوطلبین در بخش نوشتاری این آزمون باید یک متن با ساختاری درست و منظم در ارتباط با موضوعی خاص بنویسند. درحقیقت در این بخش از داوطلبین خواسته می‌شود که با کمک موضوع/ عنوان، نکات و داده‌های آماری ارائه شده متنی منطقی و درست بنویسند. داوطلبین همچنین باید ایده خود را در ارتباط با پرسشی خاص و مربوط به متن بیان کنند.

بخش شفاهی/ مکالمه

داوطلبین بخش شفاهی/ مکالمه آزمون تست داف (TestDaF) نیز باید مهارت خود را در زمینه مکالمه در شرایط مختلف نشان دهند. بخش مکالمه آزمون TestDaF داوطلبین را در هفت task مختلف با درجه سختی متفاوت موردارزیابی قرار می‌دهد. سؤالات این بخش نیز در انواع مختلفی هستند که ممکن به شرح زیر باشند:

  • گفتگو با دانشجویان دیگر
  • توصیف کردن نمودار
  • بیان یک ایده درباره موضوعی خاص
  • و…

‌زمان آزمون تست داف (TestDaF)

به طور کلی این آزمون در زمانی حدود ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه تکمیل می‌شود که زمان استراحت نیز در این مدت زمان در نظر گرفته نشده است. زمان اختصاص یافته به هرکدام از بخش‌های آزمون تست داف (TestDaF) به شرح زیر است:

  • بخش درک و خواندن مفاهیم: ۶۰ دقیقه
  • بخش شنیداری: ۴۰ دقیقه
  • بخش نوشتاری: ۶۰ دقیقه
  • بخش شفاهی/ مکالمه: ۳۵ دقیقه

آزمون تست داف (TestDaF) همچنین ۶ بار در سال و در بیش از ۴۶۰ مرکز آزمون TestDaF (در ۹۵ کشور جهان) به علاوه ۳ بار در سال در ۱۱ مرکز آزمونی در جمهوری خلق چین برگزار می‌شود.

نمره‌دهی آزمون تست داف (TestDaF)

نحوه نمره‌دهی آزمون تست داف (TestDaF) نیز به گونه‌ای است که داوطلبین به ازای هر پاسخ صحیح در بخش درک و خواندن مفاهیم و بخش شنیداری، ۱ نمره دریافت می‌کنند. همچنین تمامی سؤالات بخش‌های مذکور به شکل چندگزینه‌ای و یا صحیح/ غلط هستند. بخش نوشتاری و شفاهی/ مکالمه نیز بخش‌هایی هستند که توسط متخصصان باتجربه و ماهر موردارزیابی قرار گرفته و نمره داده می‌شوند.

نتایج رسمی نیز حدود ۶ هفته تا ۸ هفته بعد از گذراندن آزمون در اختیار داوطلبین قرار می‌گیرد. همچنین بعد از ارزیابی به هرکدام از بخش‌های آزمونی یکی از ۳ سطح مربوط به زبان آلمانی (German Proficiency Level) تخصیص داده می‌شود که این سطوح عبارتند از:

  • TDN 3 (سطح ۳ آزمون TestDaF/ پایین‌ترین سطح)
  • TDN 4 (سطح ۴ آزمون TestDaF و معادل با ۲-C1.1)
  • TDN 5 (سطح ۵ آزمون TestDaF و معادل با ۲/ بالاترین سطح)

خوب است بدانید که هیچ نمره کلی در اختیار شرکت‌کنندگان آزمون تست داف (TestDaF) قرار نمی‌گیرد و به جز سطوح مذکور، نمره دیگری برای این آزمون وجود ندارد. همچنین با وجود اینکه سطح قبولی در این آزمون تعریف نشده است اما بیشتر (و نه همه) دانشگاه‌ها سطح  TDN 4 (برای همه مهارت‌ها/ بخش‌های آزمون) را برای پذیرش موردقبول قرار می‌دهند که البته برخی رشته‌های تحصیلی سطح پایین‌تری را نیز در برخی مهارت‌ها مورد پذیرش قرار می‌دهند.

ثبت‌نام آزمون تست داف (TestDaF)

به منظور ثبت نام در آزمون تست داف (TestDaF) باید به وب‌سایت https://www.testdaf.de/ رفته و فرم ثبت‌نام آنلاین آزمون تست داف (TestDaF) را پر کنند. همچنین داوطلبین باید کشور موردنظر و مرکز آزمون خود را به صورت آنلاین انتخاب کرده و هزینه پرداختی را مستقیماً (از طریق انتقال بانکی یا کارت اعتباری) برای مؤسسه TestDaF پرداخت کنند.

منابع: